Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Örjan
Jaha då var det dags att lägga ut lite mer pengar på min V70 AWD T5 97, jag fick en 2 på glappspindelled igår, suck skall man byta båda medans man är i gång eller?

Vilket pris tror ni att man landar på?

Har du nån erfarenhet av detta Ketto?
Användarvisningsbild
av kenlav
Båda sidor skall helst bytas samtidigt då den andra sidan med största sannorlikhet oxå är sliten , problemet annars kan bli att hjulen sliter olika med däckslitage som följd. brukar märkas av att ratten står lite snett efter bytet...
Kan eventuellt behövas en inställning av framvagnen efter bytet.

Priset ligger runt 1500 sek stycket på mekonomen om det är den modell där länkarm och spidelled sitter ihop i ett stycke... är det lösmodellen av spindelled kostar dom runt 500 stycket..

Gå in på http://www.mekonomen.se och sök med ditt regnummer så ser du om dom har , annars hjälper dom dej säkert att beställa hem...
Lycka till...
Användarvisningsbild
av ketto
Och detta är länkarmen du ska ha: Köpte från Biltema för c:a 500 kr/st, funkar bra än så länge! Vore själva fan om dom börjar glappa innan besiktningen! Har inte haft dom länge på heller!
Bild
Ursäkta att jag återupplivar en gammal tråd men det var en bra bild med i denna tråd jag kan ta hjälp av.

Fått nerslag på besiktingen på min V70 -98 på spindelleden. Så jag åkte till biltema o köpte en ny länkarm till den.
När jag kom hem kolla jag lite i haynes boken om hur jag skulle gå tillväga o sen gick jag ut o la mig på backen o kolla hur det såg ut bakom hjulet
för att vara lite förbered tills imorn när jag skulle byta. Men nu ser jag att det är en annan typ av infästning på den länkarmen som sitter på min bil
än den jag köpte på biltema och den som är med på bilderna i Haynes boken(vilken bara har en genomgående bult genom bussningen).
Den jag har på min bil är en likadan som finns med på bild i denna tråd.
Så nu är jag lite förvirrad, varför har min bil en annan infästning än den jag köpte på biltema? :|
av *pettson*
Harlock skrev:Ursäkta att jag återupplivar en gammal tråd men det var en bra bild med i denna tråd jag kan ta hjälp av.

Fått nerslag på besiktingen på min V70 -98 på spindelleden. Så jag åkte till biltema o köpte en ny länkarm till den.
När jag kom hem kolla jag lite i haynes boken om hur jag skulle gå tillväga o sen gick jag ut o la mig på backen o kolla hur det såg ut bakom hjulet
för att vara lite förbered tills imorn när jag skulle byta. Men nu ser jag att det är en annan typ av infästning på den länkarmen som sitter på min bil
än den jag köpte på biltema och den som är med på bilderna i Haynes boken(vilken bara har en genomgående bult genom bussningen).
Den jag har på min bil är en likadan som finns med på bild i denna tråd.
Så nu är jag lite förvirrad, varför har min bil en annan infästning än den jag köpte på biltema? :|
Hmm kan det vara så att du äger en diesel? För det skiljer på bensin och diesel. Diesel är dom enda med samma typ av upphängning som på bilden.
Nej, ingen Diesel, men det är en T5:a, möjligt att det är annan upphängning än på dom andra bensinarna dårå.
Får gå in o kolla om biltema har den andre sorten med imorn. men kunde bara se att dom hadde den jag köpte idag när jag var inne.
Senast redigerad av 1 Harlock, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Harlock skrev:Nej, ingen Diesel, men det är en T5:a möjligt att det är annan upphängning än på dom andra bensinarna dårå.
Får gå in o kolla om biltema har den andre sorten med imorn. men kunde bara se att dom hadde den idag när jag var inne.
Nej det ska vara samma som dom andra bensinarna. Kanske har bilen begåvats med dieselns subframe nångång? Och därmed fått den typen av länkarmar?
av *pettson*
grammse skrev:Min V70-99 2,5T har genomgående bult på båda infästningarna mot subframen.
Så *pettson* har aldrig fel 8)
Jodå det händer...men just nu så är alla andra options på länkarmsutföranden märkta diesel.. :wink:
*pettson* skrev:
grammse skrev:Min V70-99 2,5T har genomgående bult på båda infästningarna mot subframen.
Så *pettson* har aldrig fel 8)
Jodå det händer...men just nu så är alla andra options på länkarmsutföranden märkta diesel.. :wink:
det är väl så att awd har dieselframvagnen pga av tyngden sa dom när jag köpte mina länkarmar mvh jocke

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]