Naddet skrev:Sparkz skrev:Datorn hjälper nog inte så mycket i det här fallet, den kan t ex tala om att blandningen inte stämmer, lambdareglering. Det kan i sin tur betyda allt från en sprucken slang till en massemätare. Den har ingen som helst koll på ventilstyrningar. Eftersom problemet finns på en cylinder låter det som ett mekaniskt fel, kolvringar, styrningar osv. I det läget spelar det ingen roll vilket det är, motorrenovering eller motorbyte är vad som gäller.
Ja, om blandningen inte stämmer t.ex kan det absolut vara anledningen. Att en spridare är dålig och att den ger fel blandning, eller att tändkabeln till den cylindern är dålig och i sin tur gör att den inte levererar ut det volttal som behövs för stiftet, och leder till sämre förbränning och på så vis sätter igen stiftet.
Detta är naturligtvis bara spekulationer, men jag får för mig att felet ligger någon annanstans än just ventilstyrningar eller oljeringar, eller vevhusventilationen som så många påpekat.
Kompen ligger mellan 10 - 10.5 på alla fem, är det verkligen så om oljeringar / ventilstyrningar är kassa?
Nu har jag som lovat hållit mej borta ifrån din tråd. Så spånar jag förbi och blir egentligen mest förvånad..
Är det inte bättre att DU som ifrågasätter alla råd du fått . Berättar hur kassa oljeringar och eller ventilstyrningar ska påverka kompressionen då? Oljeringarna är till för att skrapa upp olja på kolvreturen och har inte ett dugg med kompressionen att göra. Precis som namnet antyder. Ventilerna står ju stängda vid kompressionsmätningen, så hur en ventilstyrning ska kunna påverka kompressionen kan man undra. Eftersom du har dina tankar som du har så VET jag nu att du inte har nån som helst kunskap om motorteknik eller hur en 4takts förbränningsmotor fungerar. Trots kompetenta råd på råd på råd du fått av människor som själva renoverat och åtgärdat så är inget bra. I början på den här märkliga evighetstråden så redogjorde jag med för vad som var felen och hur det ska åtgärdas. Det finns ingen genväg och det finns ingen billig 30 kronors utväg.Inte ens det fakta att bilen som NY drog mycket olja på grund av att oljeringstypen som monterades hade en del att önska är tydligen nåt du vill tro på. RENOVERING är det som gäller oavsett om du gillar det eller inte.
OCH vi har inte kommit fram till det är genom att TRO, din motor är inte unik på nåt sätt? Vi har kommit fram till felen genom erfarenhet av motortypen och genom karaktären på felen. Jag för min del har varit inblandad i några hundra renoveringar av vitblockare en del lika trötta som din. Andra som varit betydligt värre, men ändå vet jag inte ett dugg eftersom du ändå inte gillar mej och det jag säger o hur jag säger det.
Ska det här fortsätta vara en evighetstråd där du frågar och när folk svarar så avvisar du svaren för att du vet bättre? Eller ska du försöka ta åt dej och kanske få till din bil ?