Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flummbeck
Hej
Kommer inte riktigt ihåg vad det gick lös på allt som allt, men säkert 4-5000 kr. Gjorde allt jobb själv, utom toppen, som jag lämnade iväg. Böt inte lager, då de såg fina ut... Bilen går som den skall idag...Kanske lite hög oljeförbrukning, men det tror jag att d et "sliter till sig"..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Datorn hjälper nog inte så mycket i det här fallet, den kan t ex tala om att blandningen inte stämmer, lambdareglering. Det kan i sin tur betyda allt från en sprucken slang till en massemätare. Den har ingen som helst koll på ventilstyrningar. Eftersom problemet finns på en cylinder låter det som ett mekaniskt fel, kolvringar, styrningar osv. I det läget spelar det ingen roll vilket det är, motorrenovering eller motorbyte är vad som gäller.
av *pettson*
Naddet skrev:
Sparkz skrev:Datorn hjälper nog inte så mycket i det här fallet, den kan t ex tala om att blandningen inte stämmer, lambdareglering. Det kan i sin tur betyda allt från en sprucken slang till en massemätare. Den har ingen som helst koll på ventilstyrningar. Eftersom problemet finns på en cylinder låter det som ett mekaniskt fel, kolvringar, styrningar osv. I det läget spelar det ingen roll vilket det är, motorrenovering eller motorbyte är vad som gäller.

Ja, om blandningen inte stämmer t.ex kan det absolut vara anledningen. Att en spridare är dålig och att den ger fel blandning, eller att tändkabeln till den cylindern är dålig och i sin tur gör att den inte levererar ut det volttal som behövs för stiftet, och leder till sämre förbränning och på så vis sätter igen stiftet.

Detta är naturligtvis bara spekulationer, men jag får för mig att felet ligger någon annanstans än just ventilstyrningar eller oljeringar, eller vevhusventilationen som så många påpekat.

Kompen ligger mellan 10 - 10.5 på alla fem, är det verkligen så om oljeringar / ventilstyrningar är kassa?
Nu har jag som lovat hållit mej borta ifrån din tråd. Så spånar jag förbi och blir egentligen mest förvånad..
Är det inte bättre att DU som ifrågasätter alla råd du fått . Berättar hur kassa oljeringar och eller ventilstyrningar ska påverka kompressionen då? Oljeringarna är till för att skrapa upp olja på kolvreturen och har inte ett dugg med kompressionen att göra. Precis som namnet antyder. Ventilerna står ju stängda vid kompressionsmätningen, så hur en ventilstyrning ska kunna påverka kompressionen kan man undra. Eftersom du har dina tankar som du har så VET jag nu att du inte har nån som helst kunskap om motorteknik eller hur en 4takts förbränningsmotor fungerar. Trots kompetenta råd på råd på råd du fått av människor som själva renoverat och åtgärdat så är inget bra. I början på den här märkliga evighetstråden så redogjorde jag med för vad som var felen och hur det ska åtgärdas. Det finns ingen genväg och det finns ingen billig 30 kronors utväg.Inte ens det fakta att bilen som NY drog mycket olja på grund av att oljeringstypen som monterades hade en del att önska är tydligen nåt du vill tro på. RENOVERING är det som gäller oavsett om du gillar det eller inte.
OCH vi har inte kommit fram till det är genom att TRO, din motor är inte unik på nåt sätt? Vi har kommit fram till felen genom erfarenhet av motortypen och genom karaktären på felen. Jag för min del har varit inblandad i några hundra renoveringar av vitblockare en del lika trötta som din. Andra som varit betydligt värre, men ändå vet jag inte ett dugg eftersom du ändå inte gillar mej och det jag säger o hur jag säger det.
Ska det här fortsätta vara en evighetstråd där du frågar och när folk svarar så avvisar du svaren för att du vet bättre? Eller ska du försöka ta åt dej och kanske få till din bil ?
Användarvisningsbild
av Nexus
brukar det ej vara så att bilen blå ryken när man släpper gasen om det är ventilstyrningarna som är dåliga? ??:-/ Har du fel/fet blandning borde den ryka svart istället :|
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
Det kan säkert vara något annat, men självklart finns det olika varianter
av fel med vevhusventilationen. Jag har förvisso en V70N, men jag hade
nyligen min inne, och den drog inte mer olja, men den lät väldigt väldigt lustigt,
och avgaserna såg lite konstiga ut också. Men när dom hade bytt alla delar till
vevhusventilationen så fungerade allt utan problem, och nu är bilen som ny igen!
av bökbil
"Skönt" att höra att någon har samma problem som jag.
Glöm vevhusventen,glöm ventiltätningarna,det är oljeringen på den aktuella igenkladdningscylindern som har bränt fast eller slitits ner.
Du kan ha bra kompvärden då kolvringarna är ok men få upp olja via en dålig oljering.
Skulle det vara vevhusventen så skulle det kladda mest på cylindern längst mot insuget(höger).
Har själv bytt vent.tätningar,oljefälla,tryckare o.s.v utan resultat,återstår ringar(puuh).

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]