Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av chris
Hej Kloka forum!

År 2005 (tror jag) bytte jag kondensor (ny) samt o-ringarna. AC-systemet har fungerat bra ända tills i sommar. Uppe i Västerbotten, på dåliga vägar, fullastat, samt med lite väl hög hastighet med tanke på skicket på vägarna, så lade ac-systemet av ganska tvärt. (Varningslampan på i-brädan tändes samt den kalla luften slutade att strömma.)

Fråga 1: Låter det som en normal normal tidsperiod (3 år) mellan påfyllningarna av systemet? :???:
Fråga 2: Kan de dåliga vägarna/fullast/hög hastighet ha bidragit till att systemet tömdes (vridningar i karossen)? :???:

Tacksam för svar. :D

//Christer
Användarvisningsbild
av Sparkz
1. Gasen är kvar tills det uppstår en läcka nånstans.
2. Kondensorn sitter ju längst fram och är lite utsatt för stenskott. Det är nog enda risken med dåliga vägar.

Vilken varningslampa tändes? Kollat felkoder? Det kan ju finnas andra orsaker än att det fattas gas...
av metalHJ
Och samtidigt tycker jag det låter lite märkligt, att den bara lägger av tvärt! Har du en läcka till köldmediat, borde denna uppträda mera succesivt... Förmodar att kompressorn inte arbetar i nuläget?
Systemet stängs ju av vid dåligt tryck, för att skydda kompressorn. Men kolla också igenom med ögat och följ ledningar/rör efter dåliga kopplingar...

Jag skulle börja med felkoder som Sparkz säger! Felet kan också sitta i klimatanläggningen...
Användarvisningsbild
av chris
Hej igen!

Jag fortsätter på min gamla tråd.... :D

För några dagar sedan trycktestade vi AC-systemet, med resultat att det kom ett kraftigt pysande ljud från nedre, högra hörnet av kondensorn. Mitt sunda förnuft säger mig att en (eller flera) av de fem o-ringarna har gått sönder alternativt så har själva kondensoran spruckit eller liknande. Vad göra? Jag har precis inhandlat fem o-ringar samt 1 st kondensor. En liten förhoppning jag har är att det enbart är en o-ring som har gett sig, men det är väl bara ett dröm-scenario?

Frågor:
1) Skall man ha på någon typ av o-rings-fett vid montering av o-ringarna? Sist jag monterade dessa, så monterade jag dem "torra". Var det rätt?
2) Jag planerar att ha tryckluft till hands för att blåsa rent tätningsytor. Det är väl inte fel tänkt, eller?
3) De tre ventilerna i framkant (på bilar med ECC?) har gängor av en klen dimension, typ M6 eller liknande. Jag vill minnas att jag inte drog dem speciellt hårt förra gången pga rädsla för att sabba gängorna. Tänk om någon av dessa har släppt? Lätt kollat såklart. Det gör jag ikväll. Dum fråga, men jag antar att det är bättre att dra dessa tre aningen löst än för hårt...(varför frågar jag så dumma frågor?)

Är det någon som har något klokt att tillägga? Tack på förhand.

//Christer
Användarvisningsbild
av chris
chris skrev: 1) Skall man ha på någon typ av o-rings-fett vid montering av o-ringarna? Sist jag monterade dessa, så monterade jag dem "torra". Var det rätt?
Jag hittade lite intressant info på nätet:

5) Vid byte av komponent skall alltid nya med kompressorolja väl insmorda o-ringar användas.
Använd endast PAG-olja av den typ som används i bil AC system. Använd aldrig annat än
original o-ringar som har rätt dimensioner och är av rätt material.

Omfattande prov på hur o-ringar fungerar som tätning har klart och tydligt visat hur viktigt det är
att o-ringen och de ytor som o-ringen tätar mot är väl insmorda. För att inte riskera oönskade effekter
på vissa gummimaterial bör man alltid sträva efter att i R134a system smörja in o-ringarna med samma
typ av olja (PAG-olja) som finns i systemet. Dock behöver man inte smörja in med exakt den olja som
rekommenderas för den specifika kompressorn. Alla de PAG-oljor som idag används som kylkompressorolja i bil AC-system duger mycket väl för insmörjning av o-ringar

(Från: http://www.kyltekniska.se/new/includes/ ... D=12733747 )

(Bra länk: http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/gds1.html )
Användarvisningsbild
av emwtur
som jag skrev innan här i forumet:
ringen sitter mot en kant på röret - känn med nageln på kanten så att den är jämn och fin , det som brukar hända är att just den kanten ärgar och blir gropig - och då läcker det där !

på min 95-a ville jag ha kvar bilen ett antal år så jag bytte ett antal rör och kondensorn,

dessutom - har systemet varit tryckfritt en tid så bör/skall du även byta torkfiltret !
- och missa inte oriface röret som sitter inne i ett av rören !

http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=105

/emwtur
av pms
Ett litet tips....

Sätt flugnätt gärna av aluminium bakom grillen för att skydda mot små flygande stenar mot kondensorn :wink:

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]