Volvo rekommenderar Castrol nu och den har faktiskt löst en del problem med trögväxlade lådor.
http://www.castrol.se (eller http://www.castrol.no :) ) klicka på rek. tabell (smØretabell) och leta upp din bil.
Moderator: Moderatorer
Sparkz skrev:Det har jag aldrig tänkt på!Jag skulle gissa på att det är samma olja, men i olika förpackningar. Jag menar ett fat på 208L är ju billigare per liter än vad 4 stycken enlitersflaskor är. Har iofs inte kollat sidan så jag kanske ska vara tyst?
Ska ställa Castrol-snubben mot vägen nästa gång han kommer...
Edit: Drog iväg ett mail till castrol nu.
Det verkar som privatpersonerna får en lite dyrare olja, jag antar att tanken går så här: Verkstaden vill ha en olja som uppfyller kraven och ger bra förtjänst, medan privatkunden som köper sin olja själv gärna betalar lite mer för en "häftig" olja med lite racingmotiv på flaskan.
Vi får se vad Castrol säger...
Sparkz skrev:Jag ser ingen anledning att hälla i något dyrare än TXT i en gammal 850, den klarar Volvos krav med marginal. Vill du ha helsyntet har verkstan säkert TXT Softec på fat.Kör biltemas helsyntet. Jo en del problem är det, men jag tror att alla problem uppkommer av att växellägesgivaren är dålig.
Har du syntetolja i lådan så är väl det bra... Castrols syntetiska automatolja är också gul. Eller har du problem med lådan?
Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]