Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Volvo rekommenderar Castrol nu och den har faktiskt löst en del problem med trögväxlade lådor.
http://www.castrol.se (eller http://www.castrol.no :) ) klicka på rek. tabell (smØretabell) och leta upp din bil.
av Rob1
Takker, fant det jeg letet etter der ja 8)
av erikeriksson
Hej, på Castrols hemsida finns två olika olje-rekomendations-tabeller, en för privatpersoner(gissar jag) och en för verkstäder.

Där rekomenderar man olika oljor till samma bil och modell. Varför är det så, har du "Sparkz" eller någon annan någon aning?

Dessutom kan det skilja mellan 240 och 740 fast det är samma växellåda som exempel?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det har jag aldrig tänkt på!
Ska ställa Castrol-snubben mot vägen nästa gång han kommer...

Edit: Drog iväg ett mail till castrol nu.
Det verkar som privatpersonerna får en lite dyrare olja, jag antar att tanken går så här: Verkstaden vill ha en olja som uppfyller kraven och ger bra förtjänst, medan privatkunden som köper sin olja själv gärna betalar lite mer för en "häftig" olja med lite racingmotiv på flaskan.

Vi får se vad Castrol säger...
Användarvisningsbild
av Mysko
Sparkz skrev:Det har jag aldrig tänkt på!
Ska ställa Castrol-snubben mot vägen nästa gång han kommer...

Edit: Drog iväg ett mail till castrol nu.
Det verkar som privatpersonerna får en lite dyrare olja, jag antar att tanken går så här: Verkstaden vill ha en olja som uppfyller kraven och ger bra förtjänst, medan privatkunden som köper sin olja själv gärna betalar lite mer för en "häftig" olja med lite racingmotiv på flaskan.

Vi får se vad Castrol säger...
Jag skulle gissa på att det är samma olja, men i olika förpackningar. Jag menar ett fat på 208L är ju billigare per liter än vad 4 stycken enlitersflaskor är. Har iofs inte kollat sidan så jag kanske ska vara tyst?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tyst med dig! :)
Ta en vanlig 850, verkstaden får en vanlig TXT 10-40 (den vi har som basolja på jobbet), privatkunden EDGE-nånting 0-40 med lite bättre klassning.
Användarvisningsbild
av Mysko
Ahh då är jag med. Så egentligen då om jag vill ha syntet olja vid en service så ska jag ta med egen olja å se till att det är den oljan dom tappar i? Vet att min bror gjorde så då han hade en suzuki GTI.

Förövrigt verkar ju du ha kolla på olja. Jag har ju en automat, å iden är oljan gulbrun. En kille på Bilia sa till mig på frågan att det kan vara valvolines syntet olja som är gul. 92:an hade tydligen problem med att den växlade hårt, men att lösningen var oljan jag nämnde. Stämmer det? Eller ska jag kosta på mig ett byte till dexron III? Jag skiter i vilken färg oljan har, men vill att lådan ska leva.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag ser ingen anledning att hälla i något dyrare än TXT i en gammal 850, den klarar Volvos krav med marginal. Vill du ha helsyntet har verkstan säkert TXT Softec på fat.

Har du syntetolja i lådan så är väl det bra... Castrols syntetiska automatolja är också gul. Eller har du problem med lådan?
Användarvisningsbild
av Mysko
Sparkz skrev:Jag ser ingen anledning att hälla i något dyrare än TXT i en gammal 850, den klarar Volvos krav med marginal. Vill du ha helsyntet har verkstan säkert TXT Softec på fat.

Har du syntetolja i lådan så är väl det bra... Castrols syntetiska automatolja är också gul. Eller har du problem med lådan?
Kör biltemas helsyntet. Jo en del problem är det, men jag tror att alla problem uppkommer av att växellägesgivaren är dålig.

Bilen växlar inte gärna upp när den är kall, man får lägga i neutralen en sväng för att få den att växla upp. Ibland så blinkar även pilen på instrumentbrädan å lådan går i nödkörning tills man startat om bilen.

Men att starta den igen kan var pilligt då startspärren ligger i, man får vrida på nyckeln å dra spaken sakta bakåt tills startmotorn slår till.

Lockupen verkar åxå ha svårt att hoppa i då bilen är kall.

Jag vill mest vara säker på att det inte är motorolja i lådan.
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]