Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur vet jag om det är vinkelväxeln eller hylsan till denna som är kass och hur svårt är det att byta hylsan?! läste en anna trå "ner med ena drivaxeln bort med framdelen av kardan och ner med vinkelväxeln?! om det är vinkelväxeln som är den klumpen på högersida om lådan så ser det inte så jätte lätt ut att plocka ner,

var sitter hylsan?! i vinkelväxeln!?

om hylsan är paj och den kostar 1280:- spänn med härdade splins och jag kan göra det själv, och det får bort mitt missljud så är jag ju mycket mycket gladare än om det är vinkelväxeln för 14 papp som e skrot
Hylsan sitter som sagt mellan vinkelväxel/växellåda, och den hylsan kan sitta väldigt väldigt hårt, vet ej vilken avdragare man ska använda, Volvo har nån speciell avdragare för sånt, kanske kan låna en sån av dom! Ja hade tur som fick me hylsan i vinkelväxeln, då kunde ja lämna bort vinkelväxeln för översyn och då tog han bort hylsan och ja fick me en ny av han!
Är rätt så lätt att få ner vinkelväxel, är 2 bultar som sitter lite tajt till och dom sitter ovanför vinkelväxel, dom övriga ser du lätt!
Ska fixa bilder på detta!
bultar där vinkelväxel sitter
Bild
Hylsan på vinkelväxel
Bild
Lite sliten hylsa
Bild
Ny och gammal hylsa

Bild
Bild
om det nu är den hylsan som är mitt problem kan jag plocka bort kardan då och prova att köra, är det så att det då inte skall låta längre eller kan vinkelväxel/hylsan låta och föra liv även om kardan är borta?!

om vinkelväxel pajjar totalt kan man köra med framhjulsdriften då?! eller blir allt skit?!
om du plockar av kardan, se till att märka upp bultarna exakt va dom va nånstans och dra ett streck rakt över, så du vet att kardan hamnar rätt, detta är för undvika vibrationer i kardan i normala hastigheter!
Annars blir de jobbigt! *Been there, done that* :roll: :wink:
ketto skrev:om du plockar av kardan, se till att märka upp bultarna exakt va dom va nånstans och dra ett streck rakt över, så du vet att kardan hamnar rätt, detta är för undvika vibrationer i kardan i normala hastigheter!
Annars blir de jobbigt! *Been there, done that* :roll: :wink:

ok men OM jag göe det jobbar inte vinkelväxel då och jag skall teoretiskt slippa missljuden jag har nu om det är det som är felet?! är det bara att skruva loss insexbultarna i kardan och lämna kvar allt utom kardan?!
Lyft alla fyra hjulen, starta och lägg i växel. Prova att belasta lite med handbromsen så ser du om bakhjulsdriften öht fungerar. Är hylsan slut står kardan stilla då. Felkoder för ABS kommer att sättas.
Ang. bultarna till kardan så finns de i olika längder för balansering. De ska alltså tillbaka i samma hål.
hmm jag var iväg nyss och lyfte ena bakhjulet och det går inte att snurra när p är i, läste någonstans att det kunde vara ett tecken på att något var trasig (om det hade snurrat) sen lyfte jag fram och kollade om jag tar bort kardan där vid ingången till vinkelväxeln och sedan bak vid viskon då kommer det ju hänga en "tap" ut ur vinkelväxeln?! kan man verkligen köra så!?

och ska det vara så när jag har p i och lyfter bilen så kan jag snurra framhjulet och det andra hänger med efter ett litet klonk (när man byter rull håll) och rullar i motsatt riktning?! medans bakhjulen står på backen!?
av Stefan1
Ok nu är kardan väck och ljudet och vibrationerna också, som jag förstår det så sak det vara ok för SBP att köra så här?!?!

är det något annat som förändras/man ska tänka på när man gjort sin 4 till en 2'a?
Användarvisningsbild
av ketto
nej, de är bara att köra! Ja kör så nu!
Och SPB är de inga problem me! Nu kan dom ju kolla bakbromsarna på rullarna

Bilen beter sig inge annorlunda!

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]

Däck dimensioner

Beroende på hur mycket du sänkt och hur[…]

Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]

Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg