140´n på min bild slutade sitt liv på ett stubbrace. Dagen innan förstärke vi lite, svetsade diffen, och satte i en elfläkt. Provkörde svetsningen genom att bromsa upp den på parkeringen och drifta lite snyggt runt ett par betongsuggor. På morgonen dagen efter skulle jag lasta bilen på kärra och sen hämta upp kompisen. Var tvungen att göra en liten rundpall till bara för att... :twisted: Kall motor eller nåt, fick inte loss bakhjulen. Den svetsade bakaxeln understyrde mig rakt in i väggen i stället...
Lite snabbrikt, kollade så fläkten gick runt, verkade ok. Men när vi kom fram fastnade den ändå och kablarna brann upp. Det går ju inte att ha en fläkt som inte tål en knuff på ett stubbrace, så det blev att koppla bort den och skruva tillbaka originalvingen som jag hade med som reserv. Utan distans för att få lite plats mot kylet, bilen var lite mjuk i näsan redan innan... Trodde inte vi skulle komma långt innan den kokade, men vi gör väl ett försök.
Tävlingen var på 2 timmar med en paus i mitten. Panhardstaget gick av strax efter pausen så bakdäcken slets ut på insidan. När reservhjulen tog slut körde kompisen 4-5 varv på bara fälgarna i bak, fattar inte att det drev. Det slutade iofs driva sen, men det var för att bakre delen på kardan låg bakom bilen.
MEN tempmätaren låg stabilt på mitten hela tiden! Jag hade nog kört en omgång kylarrens tidigare, och hade färsk kylvätska i. Men originalfläkten klarar en del. Men cruising är iofs rätt påfrestande, varken fartvind eller varv på motorn. Även om det inte går så vansinnigt snabbt på stubben blir det full fart på fläkten.
Vad vill jag nu säga med allt det där? Jag vet inte, men har du problem med kylningen så se till så kylet är rent och termostaten är ok i första hand.
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!