- tor 10 jul 2008, 17:57
#203871
Varje patent innehåller ju någon form av innovativ höjd men alla innovationer är inte patenterade. Så för att vara sakliga så är det bara att räkna patent.
Känner själv personer som har patent på Volvo.
Om man skall jämföra förr och nu är det väl bara att sätta upp en tabell där man bestämmer sig för att jämföra ett antal parametrar som går att jämföra (dvs sätta en siffra på).
Debatten tar liksom aldrig slut om man skall jämföra gamla drömmar och anekdoter med varandra.
Tex som hur kul är det att stå bakom en förgasarvolvo en vintermorgon?
*pettson* skrev:Ja du ser själv - lambdasonden kom efter Amazonen. (Att det var på Bosch på 70-talet visste nog de flesta)ah17 skrev:Angående innovationer: Ett sätt är ju att höra med Volvo hur många patent man fått beviljat sedan valfritt år.Tja vem som har patentet.. eller vem som vidareutvecklat är ofta två olika saker.. Volvo har många innovationer men inte alls många patent. Det beror på att man köper upp rättigheter att använda saker som andra utvecklat. Alltså rättigheten att vidareutveckla ett patent. Alla andra gör exakt likadant eftersom det är billigare än att sätta 200 tänkarjockar på en fet lön och se vad dom får ur sej i ideväg. Dom flesta säkerhets saker är autoliv som har patent på. Bosch har på det mesta under huven i elväg.
Stora språng anser jag vara:
Lambdasond och återkopplad förbränning.
Airbags och bältessträckare.
För övrigt så har ju vi kunder bestämt vilka bilar vi vill ha - marknadsekonomi.
Men inget av det du nämnt är nytt trots att det är bra saker.. Dock avdammade gamla tankar och ritningar i ny tappning. MEN NOTERA det är sånt som dom flesta TROR är ny teknik på våra nya bilar.![]()
Lambdasond= Bosch 1975 i staterna..
EGR 1970 talet i staterna (återkopplad förbränning) (oklart vem som var först. MEN BOSCH säger sej vara först.)
Airbags = GM 1956 men man skrotade iden då dåvarande chef inte gillade den.. Krockkudden marknadsfördes för första gången av Allen Breed 1967 för Chrysler.
Bältes sträckaren är oklart vem som fått patentet på.
Varje patent innehåller ju någon form av innovativ höjd men alla innovationer är inte patenterade. Så för att vara sakliga så är det bara att räkna patent.
Känner själv personer som har patent på Volvo.
Om man skall jämföra förr och nu är det väl bara att sätta upp en tabell där man bestämmer sig för att jämföra ett antal parametrar som går att jämföra (dvs sätta en siffra på).
Debatten tar liksom aldrig slut om man skall jämföra gamla drömmar och anekdoter med varandra.
Tex som hur kul är det att stå bakom en förgasarvolvo en vintermorgon?