Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#205990
Hej

Här kommer månadens troligen mest struliga fundering: Jag har problem med en emissions-varning som kommer o går på min -01´s 170 hk S80. När varningen inte syns, finns den ej heller att hitta när man läser av koder. Nu har bilverkstaden läst av felkkoden (jag stod brevid o tittade på samma text) o det stod att det var en lambdasond som gav fel värden. Som möjliga felorsaker fanns endast lambdan angiven. Nu e felkoden antingen raderad. Koden lär väl komma åter inom ett par veckor, men jag skulle vilja ha detta fixat snarast. Och jag som var ovan situationen o med en stressad (men mycket hjälpsam) mek brevid mig, så glömde jag att läsa av kodsiffran. :oops: :evil: :cry:

Mina funderingar:
1. Kan någon av er kunniga ana er till vilken felkod det kan ha varit? Jag har en diffus minnesbild av att det kunde vara en kod som hette 240 eller 250, men jag e tyvärr så osäker. Kan det vara möjligt, eller är det omöjligt att ana sig till för er med erfarenhet? Själv minns jag inte exakt och jag har ingen sammaställning över S80 felkoder. Jag förstår att det kanske finns ett tusental felkoder, totalt. Jag skulle vilja läsa texten EXAKT en gång till, därför att när jag skulle köpa en ny lambdasond, så visar det sig finnas två på bilen, och jag minns inte om det i infon om felkoden stod nått om nån främre/bakre.

2. Kan jag med mina enkla multimätare mäta upp en lambda själv för att se om den funkar som den ska? Hur isf?
3. Kan annat fel, exvis trasigt avgassystem, felande luftmassemätare, luftläckage, gasspjäll göra att felkod för lambdasond kommer upp trots att felet är ligger i exvis något av nämnda?

Jag vill få ordning på emissionslarmet men jag vill ju inte byta pryl efter pryl o-så visade sig att lambdan egentligen var hel.

Vad säger er erfarenheter?

Mvh
Senast redigerad av 2 -94 9000 2,3T cse, redigerad totalt 0 gång.
#206072
yel_low skrev:jag skulle kunna tänka mig att du är alldeles för stressad. det är det första felet.
:oops:

Ja, kanske de... :wink:

De jag känner primär oro för, är att jag kör med en motor som levererar oförbränd soppa som tillslut får katten att brinna upp eller nått annat elände...
2005-04 skedde en "total uppgradering" av bilens mjukvara.
Spjällhuset byttes när bilen hade rullat knappt 10,000 mil. Spjällhuset byttes 2005-09. Då skedde en "omladdning av ETM".
Bilen har till dags dato rullat drygt 13,100 mil.

Mvh
#206079
den bakre sonden kollar i de flesta fallen för att inte säga alla, ATT avgasreningen funkar som den ska, att katten funkar och så vidare.
är den i övrigt servad enl. schema?

jag skulle vilja veta vad koden heter och vad den säger, har jobbat på volvo i 3år nästan mellan 01-04 typ nå sånt... så man har ju vaga minnen för koderna...
#206094
Ok, de finns väl ett antal koder att hålla koll på...
Den främre lambdan´s uppgift är då alltså att ge styrsystemet typ den sekundaktuella informationen? Eller? Jag märker ingen skillnad i motorgången, inga ryck o så. Jämn tomgång, mjuk att köra iväg från stillastående.

Ja, den är servad enl. servicebok hela tiden. Uppgifterna om spjällbyte, omladd av mjukvara fanns inte i boken utan de fick jag reda på när jag ringde o kollade upp serviceboken.

Det en ju den där j-la koden som jag glömde att skriva upp, mitt nöt!!!
Senast redigerad av 1 -94 9000 2,3T cse, redigerad totalt 0 gånger.
#206108
yel_low skrev:jag har svårt att tro att den rakt ut sa att lambdan var felaktig. däremot att den var en möjlig orsak.. :)
De e helt korrekt av dig. Men det var endast lambdan som nämndes som felorsaks-pryl, såvitt jag såg. Inget om att tex spjällhuset kunde ge den felkoden. Men därav mina funderingar som innebär att ett fel nånannastans medför en felregistrering hos lambdasonen utan att lambdasonden i sig är felande...
#207192
Hej
Jag har nu lämnat in bilen igen för Emissions-larmet. Jag bad dom ta fram vilken felkod till när jag skulle hämta den, men tyvärr. Felkoden sa iaf att att det var för mager blandning. Men lambdasonden låg konstant på 0,5V oavsett motorna varvtal. Han visade hur kurvan såg o den var ett enda rakt streck, och kurvan skall tydligen vandra allteftesom lambdasonden skickar sin info... Det verkar ju som om lambdan ej kan ta emot/skicka värden.

Är det byte av lambda som gäller?

Mvh
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]