Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Waqqey skrev:Ni som har gjort detta med infettning: Vilken typ av fett använde ni? Finns ju en mängd att välja på...
Mycket tacksam för svar, jag blir tokig på knackandet!
Kör med drivaxelfett från Biltema, det funkar bra.

/Thomas
Hej har en v70 classic-08 som gått 1500mil och limmat splinsen på volvo för ca 2 månader sedad. blev tyst ett tag och kom tillbaka har varit på service med bilen i dag och åter limmat splinsen. Volvo sa att om det kommer tillbaka så är det ett normalt ljud från växellådan!!! Tycker inte det är något bra svar! Om ljudet kommer tillbaka vad göra tycker ni? Vändas sig till volvo personbilars HK i Göteborg? Hur har ni andra gjort? Tycker inte att man skall behöva fylla med fett på såpass ny bil. Iså fall borde väl dom göra det på volvo! Ha en bra sommar
per brand skrev:Hej har en v70 classic-08 som gått 1500mil och limmat splinsen på volvo för ca 2 månader sedad. blev tyst ett tag och kom tillbaka har varit på service med bilen i dag och åter limmat splinsen. Volvo sa att om det kommer tillbaka så är det ett normalt ljud från växellådan!!! Tycker inte det är något bra svar! Om ljudet kommer tillbaka vad göra tycker ni? Vändas sig till volvo personbilars HK i Göteborg? Hur har ni andra gjort? Tycker inte att man skall behöva fylla med fett på såpass ny bil. Iså fall borde väl dom göra det på volvo! Ha en bra sommar

Jag håller med dig exakt.
Min v70n har bara rullat ca 3200 mil o ändå måste jag limma splinze helvetena.
Var på volvo igår och återigen sa de att det bara va ett kosmetiskt ljud :evil: och att det inte var något att oroa sig över.
Men jag tycker inta att man ska behöva ta sån skit av ett bilmärke som volvo. Ska de någonsin kunna konkurera med Mb o Bmw och ev Audi måste dom börja med att vara tillmötesgående.
Lim ska man ha till plastbyggsatser o inget annat, inte till nån jävla bil som rullat några mil.
Jag funderar på att gå samma väg som du, alltså till HK iGtb. PM: mig så kanske vi kan ligga på o kanske få ett gehör.

Ha d o lyckatill med din bil. mvh Johan AKA hotwing12
Hej Igen.
Första hjulet gick jättebra att fetta in men när jag ska släppa på bulten på hjul 2 går den j...ln av utan att man ens tagit i. Vad ska man hitta på nu, vågar man ens köra bilen till verkstaden. Är det någon som varit med om samma sak?
Härligt problem och semester resa nästa vecka
Hotwing12 skrev: Var på volvo igår och återigen sa de att det bara va ett kosmetiskt ljud :evil: och att det inte var något att oroa sig över.
Men jag tycker inta att man ska behöva ta sån skit av ett bilmärke som volvo. Ska de någonsin kunna konkurera med Mb o Bmw och ev Audi måste dom börja med att vara tillmötesgående.
Lim ska man ha till plastbyggsatser o inget annat, inte till nån jävla bil som rullat några mil.
Jag funderar på att gå samma väg som du, alltså till HK iGtb. PM: mig så kanske vi kan ligga på o kanske få ett gehör.

Ha d o lyckatill med din bil. mvh Johan AKA hotwing12
Fattar inte att volvo inte kan tillverka en vanlig splines med rätt toleranser, det har ju andra företag fixat i över 100 år ! Och att man inte kan rätta till det i produktionen heller, de matar ju ut samma skit-toleranser år efter år verkar det som.
Så kan någon ge en lite mera noggrann instruktion.

1. Man lossar bulten, någon bromsar under tiden. Behöver man en ny bult till monteringen?
2. Trycker man bara in drivaxeln? Hurk kan den tryckas in, sitter den inte i växellådan? När man tryckt in den, hur får man ut den igen?
3. Vart fettar man? Är det i hålet där den intryckta drivaxeln satt eller är det på själva axeln?
4. Skall man trycka ut den på baksidan så att den blir lös helt? Skall hjulen vara svängda då?
5. När bulten skall sättas fast hur hårt skall man dra den, behövs momentnyckel?

Ni ser att jag har många frågor men ni som gjort det, please hjälp oss amatörer :)

Ett stort tack på förhand!
Har nu gett mig tusan på att även jag skall få tyst på min bil, men fattar inte hur jag ska göra... Har skruvat loss fälgen och även bulten som sitter i mitten, vad ska jag göra sedan, hittar ingen "splins" som någon lade upp en bild på i tidigare inlägg... ?:-/ Kan någon vänlig själ säga vad jag skall göra härnäst, tack på förhand... Se bild på hur det ser ut på min bil...

/Lasse

Bild
Du måste "putta in" drivaxeln som du just frigjort i och med att du lossade bulten, då ser du splinsen.

Ung så här fast denna har en mutter istället för bult.

Jag brukar ta av bromsok/skiva för att komma åt lättare också.

Bild
VolvoB20 skrev:Du måste "putta in" drivaxeln som du just frigjort i och med att du lossade bulten, då ser du splinsen.

Bild
Ok, då fattar jag... En sista fråga bara, när jag har "puttat in" drivaxeln och fettat in splinsen, hur får jag drivaxeln att följa med ut igen, eller hänger den med ut automatiskt?
Luthor skrev:
VolvoB20 skrev:Du måste "putta in" drivaxeln som du just frigjort i och med att du lossade bulten, då ser du splinsen.

Bild
Ok, då fattar jag... En sista fråga bara, när jag har "puttat in" drivaxeln och fettat in splinsen, hur får jag drivaxeln att följa med ut igen, eller hänger den med ut automatiskt?
Bara att ta tag i axeln/knuten innanför bromsskölden och stoppa tillbaka den igen.

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok