Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#205343
viljan har jag och tiden måste jag ju ta för jag vågar inte köra med bilen nu, så nu är det bara övörföringen från arbetsgivaren den 25 jag väntar på *Suck*

det är väl ingen stor operation att byta den armen, om den lossar och så där. (eftersom jag kommer ha allt nere)


såg på din sida på en av 850 tipsen att man skall ha en pallbock för minst 3 ton?!

nu har jag tänkt hissa upp båda sidor på 2 x 2.5 tons bockar, men så slog det mig att jag läst nåt med att man helst skall hissa ena sidan bara så slipper man sörj från lådan?!?!?!

skall jag börja med vänster eller höger?!
#205354
Stefan1 skrev:viljan har jag och tiden måste jag ju ta för jag vågar inte köra med bilen nu, så nu är det bara övörföringen från arbetsgivaren den 25 jag väntar på *Suck*

det är väl ingen stor operation att byta den armen, om den lossar och så där. (eftersom jag kommer ha allt nere)


såg på din sida på en av 850 tipsen att man skall ha en pallbock för minst 3 ton?!

nu har jag tänkt hissa upp båda sidor på 2 x 2.5 tons bockar, men så slog det mig att jag läst nåt med att man helst skall hissa ena sidan bara så slipper man sörj från lådan?!?!?!

skall jag börja med vänster eller höger?!
att jag skrivit 3 tons är för att dom flesta tror att bilen inte väger nånting alls.. Många tror även att en hemgjord bock med lite plattjärn är okej. Eller en träbit osv. 2,5 tons duger ypperligt. Tja att lyfta en sida i taget är ju ingen dum ide alls eftersom det rinner ut mindre med växellådsolja då. :-)-) Vilken sida man börjar med spelar ju ingen roll egentligen. Men kör med vänster då? SÅ är du varm i kläderna när den högra drivaxeln ska ut ?
#205375
*pettson* skrev: Yttre knutarna får 25ggr mera stryk än dom inre eftersom dom får lika mycket vrid igenom sej då dom svänger fullt som när dom går rakt. Allt stryk som slår in i sidled får ytterknuten men innerknuten skonas.. så om dina inre såg ut sådär. Hur ser då dina yttre ut? Jag har iallafall mina orginal innerknutar och drivaxlar samt ytterknutar sen bilen rullade av bandet för 42000 mil sedan snart och där är inte ett märke i innerknutarna. Dom yttre däremot har börjat att glappa lite nu. Dock inga vibrationer och inga oljud. Men ytterknutar är inte nåt ovanligt på nåt märke överhuvudtaget förutom möjligen subaru för där kan jag inte komma på när en enda knut behövdes bytas sist.. Däremot är det väldigt ovanligt med innerknutarna om dom fått fett som dom ska på alla fabrikat.
De yttre kan ju tåla mer än 25 ggr mer stryk också. En tripod ser ut att vara en känslig konstruktion med en plan och en rund yta med minimal anliggning.

42 000 mil? Som jag skrev, de håller i princip hur länge som helst...

En turbo har ju andra inre knutar, även om de är snarlika. Kanske tål mer? Har trott att manuella 850 har en annan typ än tripod, men det kan jag inte bekräfta nu. Åtminstone finns det väl bilar som har inre knutar av samma typ som yttre och de borde tåla mer.

Hur mina yttre ser ut vet jag ej, men höger yttre är dålig, antagligen för att förre ägaren hann köra med en trasig damask innan den blev bytt. Men den inre (på bilden) hade originaldamasken så där borde ha funnits fett. F ö, hade den förre ägaren troligen vid damaskbytet använt våld för att lossa drivaxeln från inre knuten då låsringen som håller nålarna på plats fattades och slitmärken efter nålarna fanns. Dessutom låg motorvärmarkabeln och skavde mot den inre damasken. Så fort nån rört nåt så är det förstört...

Jag har vibrationer vid acc åtminstone vid lite sväng höger. Dåliga inre knutar ska väl kunna ge det problemet men det kanske kan komma från den dåliga yttre knuten också?
av *pettson*
#205414
JH skrev:
*pettson* skrev: Yttre knutarna får 25ggr mera stryk än dom inre eftersom dom får lika mycket vrid igenom sej då dom svänger fullt som när dom går rakt. Allt stryk som slår in i sidled får ytterknuten men innerknuten skonas.. så om dina inre såg ut sådär. Hur ser då dina yttre ut? Jag har iallafall mina orginal innerknutar och drivaxlar samt ytterknutar sen bilen rullade av bandet för 42000 mil sedan snart och där är inte ett märke i innerknutarna. Dom yttre däremot har börjat att glappa lite nu. Dock inga vibrationer och inga oljud. Men ytterknutar är inte nåt ovanligt på nåt märke överhuvudtaget förutom möjligen subaru för där kan jag inte komma på när en enda knut behövdes bytas sist.. Däremot är det väldigt ovanligt med innerknutarna om dom fått fett som dom ska på alla fabrikat.
De yttre kan ju tåla mer än 25 ggr mer stryk också. En tripod ser ut att vara en känslig konstruktion med en plan och en rund yta med minimal anliggning.

42 000 mil? Som jag skrev, de håller i princip hur länge som helst...

En turbo har ju andra inre knutar, även om de är snarlika. Kanske tål mer? Har trott att manuella 850 har en annan typ än tripod, men det kan jag inte bekräfta nu. Åtminstone finns det väl bilar som har inre knutar av samma typ som yttre och de borde tåla mer.

Hur mina yttre ser ut vet jag ej, men höger yttre är dålig, antagligen för att förre ägaren hann köra med en trasig damask innan den blev bytt. Men den inre (på bilden) hade originaldamasken så där borde ha funnits fett. F ö, hade den förre ägaren troligen vid damaskbytet använt våld för att lossa drivaxeln från inre knuten då låsringen som håller nålarna på plats fattades och slitmärken efter nålarna fanns. Dessutom låg motorvärmarkabeln och skavde mot den inre damasken. Så fort nån rört nåt så är det förstört...

Jag har vibrationer vid acc åtminstone vid lite sväng höger. Dåliga inre knutar ska väl kunna ge det problemet men det kanske kan komma från den dåliga yttre knuten också?
Om du läste hela raderna jag skrev så inser du att ytterknutarna tål inte så mycket mera stryk så mycket längre. Att min bil lyckats rulla alla dessa milen med intakta knutar är mera att betrakta som ett underligt undantag än att det ska vara en regel. Ytterknutar är inte på nåt sätt supertåliga på nåt fabrikat.
Att byta ytterknutar är absolut ett av dom vanligaste verkstadsjobben som finns. Antingen damasken är intakt eller inte.
Som du själv skriver så ÄR tripoden känslig eftersom en rund och en plan yta möts. Så ser BÅDE ytterknuten och innerknuten ut. Dock är det fördelat på några mera kulor därute så belastningen per kula är nåt mindre. MEN där är även en extremare belastning för knuten när du svänger ordentligt, än det är på innerknuten som fortfarande bara kan röra sej upp och ned MAX 15 grader. Dina vibrationer skulle jag tro är ifrån ytterknuten, din innerknut vet ju faktiskt inte om när du svänger eller åker rakt. Den går ju alltid rakt om det inte guppar.
#205441
*pettson* skrev: Om du läste hela raderna jag skrev så inser du att ytterknutarna tål inte så mycket mera stryk så mycket längre. Att min bil lyckats rulla alla dessa milen med intakta knutar är mera att betrakta som ett underligt undantag än att det ska vara en regel. Ytterknutar är inte på nåt sätt supertåliga på nåt fabrikat.
Att byta ytterknutar är absolut ett av dom vanligaste verkstadsjobben som finns. Antingen damasken är intakt eller inte.
Som du själv skriver så ÄR tripoden känslig eftersom en rund och en plan yta möts. Så ser BÅDE ytterknuten och innerknuten ut. Dock är det fördelat på några mera kulor därute så belastningen per kula är nåt mindre. MEN där är även en extremare belastning för knuten när du svänger ordentligt, än det är på innerknuten som fortfarande bara kan röra sej upp och ned MAX 15 grader. Dina vibrationer skulle jag tro är ifrån ytterknuten, din innerknut vet ju faktiskt inte om när du svänger eller åker rakt. Den går ju alltid rakt om det inte guppar.
Skulle livslängden hänga på ett "underligt undantag"? Du har ju dessutom en trimmad Turbo. Att drivknutar med hel damask skulle tillhöra de vanligaste verkstadsjobben betvivlar jag om vi pratar Volvo, Audi, etc. Däremot vet jag inget om Huyndai, etc. Jag har aldrig haft problem med knutar med hel damask, däremot med 3 st där förre ägaren kört med trasig damask. Har f ö aldrig haft problem med leder eller lager heller där fettet inte torkat.

Skulle den yttre knuten ha likheter med en tripod? På den yttre så omsluter ju lagerbanorna kulorna. Även om den yttre svänger så fördelas ju slitaget mera och man kör med sväng väldigt lite och knappast då med full gas heller. Om den inre knuten har djupa slitspår så borde en förändring av drivaxelns läge horisontellt (sväng (krängning), last, gupp, etc) göra att det lager som för tillfället är i toppen/botten börjar klättra på/över kanten på slitaget. Om det sen räcker för vibrationer är en annan fråga.
av *pettson*
#205443
JH skrev:
*pettson* skrev: Om du läste hela raderna jag skrev så inser du att ytterknutarna tål inte så mycket mera stryk så mycket längre. Att min bil lyckats rulla alla dessa milen med intakta knutar är mera att betrakta som ett underligt undantag än att det ska vara en regel. Ytterknutar är inte på nåt sätt supertåliga på nåt fabrikat.
Att byta ytterknutar är absolut ett av dom vanligaste verkstadsjobben som finns. Antingen damasken är intakt eller inte.
Som du själv skriver så ÄR tripoden känslig eftersom en rund och en plan yta möts. Så ser BÅDE ytterknuten och innerknuten ut. Dock är det fördelat på några mera kulor därute så belastningen per kula är nåt mindre. MEN där är även en extremare belastning för knuten när du svänger ordentligt, än det är på innerknuten som fortfarande bara kan röra sej upp och ned MAX 15 grader. Dina vibrationer skulle jag tro är ifrån ytterknuten, din innerknut vet ju faktiskt inte om när du svänger eller åker rakt. Den går ju alltid rakt om det inte guppar.
Skulle livslängden hänga på ett "underligt undantag"? Du har ju dessutom en trimmad Turbo. Att drivknutar med hel damask skulle tillhöra de vanligaste verkstadsjobben betvivlar jag om vi pratar Volvo, Audi, etc. Däremot vet jag inget om Huyndai, etc. Jag har aldrig haft problem med knutar med hel damask, däremot med 3 st där förre ägaren kört med trasig damask. Har f ö aldrig haft problem med leder eller lager heller där fettet inte torkat.

Skulle den yttre knuten ha likheter med en tripod? På den yttre så omsluter ju lagerbanorna kulorna. Även om den yttre svänger så fördelas ju slitaget mera och man kör med sväng väldigt lite och knappast då med full gas heller. Om den inre knuten har djupa slitspår så borde en förändring av drivaxelns läge horisontellt (sväng (krängning), last, gupp, etc) göra att det lager som för tillfället är i toppen/botten börjar klättra på/över kanten på slitaget. Om det sen räcker för vibrationer är en annan fråga.
ja inte skämtar jag om att jag iallafall i snart 20 år pysslat med verkstadsjobb antingen som lärare eller mek och vad mina dagliga jobb var.
Volvo och VAG o audi är precis lika vanliga som alla andra. Den enda jag aldrig råkat på i slitageväg är subaru. Dock har jag bytt knutar på dom med men på grund av skador som bilarna åsamkats av helt annan orsak. Min dagliga värld är ju inte kopplad till din så jag vet inte vad du råkat ut för eller gjort vanligtvis tyvärr.
#205447
*pettson* skrev: ja inte skämtar jag om att jag iallafall i snart 20 år pysslat med verkstadsjobb antingen som lärare eller mek och vad mina dagliga jobb var.
Volvo och VAG o audi är precis lika vanliga som alla andra. Den enda jag aldrig råkat på i slitageväg är subaru. Dock har jag bytt knutar på dom med men på grund av skador som bilarna åsamkats av helt annan orsak. Min dagliga värld är ju inte kopplad till din så jag vet inte vad du råkat ut för eller gjort vanligtvis tyvärr.
Hur många % av bytena av yttre drivknut beror på slitage på orörd originalknut på normalt körda bilar? Och inte på trasig damask, hel men tidigare försent bytt damask, trasig kuggkrans, tidigare våld mot knuten vid andra jobb, Biltema-knut, extrem körning, etc? Överhettade bromsar är väl vanligt men det lär inte kunna sprida sig till knutens fett.
#205703
*pettson* skrev:
Stefan1 skrev:kom på att jag nog har tillgång till ett garage måste bara flytta en gammal bil först. men nu kom det upp nya frågor

om jag skulle vilja byta hjullager, drivknut, bromsok och skivor skall jag "självklart" byta något mer då (än bromsklossar) och vad kan jag byta själv utan att behöva göra 4-hjul inställning?

och säljs det alla dessa delar till en xc70 -98 automat på biltema (tänker prova deras grejer) verkar liksom svårt att vara säker, står ju antingen ej awd, ej turbo eller så står det turbo, automat eller massa annat svårt att veta vad man skall ha när det inte står xc70 97-00 automat awd!!! är ju typ "döttdjurkadaver" billigt där jämfört med andra ställen som det verkar.
Du kan byta, hjullager, drivknut och skivor samt belägg utan att du behöver göra någon inställning alls. En sak ska du däremot ha i åtanke. Det krävs ORDENTLIGA verktyg. E14 torx är inte nåt som ligger i billigaste verktygslådan. Inte heller insex 7mm. Inte heller hylsa 36mm, samt nåt att lossa den med, slippapper är bra att ha samt t-sprit, papper, kopparfett eller motsvarande.
Biltemas listor är lite si och så. Jag gjorde så att jag slog upp din årsmodell och modell på mekonomen och så antecknade jag artikelnumret på din knut. Sen kikade jag på min gamla 94:a turbo och jag har samma knutnummer. (99 byter man ju knut till en med centrumskruv istället för centrummutter).
Hursomhelst så voila! kan du då leta upp en 850T i listan och anteckna artikelnumret på biltema. Den passar ju enligt mekonomen :-)-) (litar mera på deras listor)


Gör så att du tar och gör exakt likadant som jag gjorde men genom att du slår ditt regnr så det garanterat blir rätt. Sen jämför du med modeller som finns i biltemas lista.
NU har du en bra samlingslista att jämföra med i biltemas listor.
Och yes det är billigt.

Kika in på min sida så kan du gå in på 850 och se vad som gäller för hjullagerbyte t.ex (70 seriens byte är med centrumbult).


ok det börjar närma sig, kan någon konfirmer att det är E14 torx som navet sitter med!? (finns i min verktygslåda) 36 hylsa finns inte så det får inhandlas men jag funderar på momentnyckel, funkar denna med 36 mm krafthylsa med någon "adapter" för de är väl oftast 3/4" och inte som denna halvtum?!

Momentnyckel 20–210 Nm
I proffsutförande, med hög precision: max. avvikelse ± 4 %. Med spärrhandtagsfunktion, 1/2"-fyrkantsfäste, fönster som visar inställt vridmoment, samt låsfunktion för inställt moment. Längd: 405 mm. Levereras i formgjuten plastlåda.

hittar heller ingen 36 hylsa på biltema om någon har tips vart man kan få tag på en billig duglig så tas det tacksamt emot. men det är brådis! :D ska åka 20mil x 2 för att komma till biltema imorgon bitti.
#205716
Stefan1 skrev:hittar heller ingen 36 hylsa på biltema om någon har tips vart man kan få tag på en billig duglig så tas det tacksamt emot. men det är brådis! :D ska åka 20mil x 2 för att komma till biltema imorgon bitti.
Jo då Biltema har hylsa 36 art nr: 10-2365 De har också olika adaptrar. Hylsan kostar 36,90:-
#206107
Nu är höger sidan bytt, lager blus drivknut yttre, jag var spänd när jag gav mig ut och nog j****ar fanns problemet kvar och till min stora fasa så låter det dunkande/klonkande ljudet precis från där den innre knuten sitter på högersidan men det var vad jag hörde inne från kupen, kab jag ha sådan tur att det ändå är vänster knuten (apprå på snacket idag i en annan tråd om höger och vänster så menar jag att jag bytt på höger när jag sitter i bilen, är det fel sagt enligt fackmännen?!)

om det är höger innre knut kan det låta så tydligt in i kupen då!?
hur är hållbarheten på en sådan, mindre/större än en kass yttre (alltså måste jag ner med skiten och byta den omedelbart bums om ljudet är kvar när jag bytt vänster)?
blir det samma stillestående resultat om den innre rasar?! (förmodar det men frågar ifall jag har fel vilket skulle vara bra ;)
hur blir bytet?! sitter den på axeln mellan innre och yttre eller på axel som går in i lådan!? är det svårare eller samma skit som yttre!?

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.

Tar man bort skatterna får man mer över[…]