Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej igen!

Kull att du Volvokarl tog upp ett tidigare problem med högt motorvarvtal vid kallstart.
Har kanske inte riktigt med rubriken att göra. Borde vara en ny rubrik på detta ämne igen.
Tyvärr var det en kortvarig lösning på problemet och jag gav upp. Men att det blev ett lägre varvtal vid start med en varm motor och /eller med motorvärmaren, så är det även i dag. Problemet kvarstår till viss mån.
Får leva med problemet om ingen annan har lösningen liggandes på hyllan.
Volvo verkar inte ha lösningen på problemet.

Ha en bra sommar.
Lennart 960
lennart lundberg skrev:Hej igen!

Kull att du Volvokarl tog upp ett tidigare problem med högt motorvarvtal vid kallstart.
Har kanske inte riktigt med rubriken att göra. Borde vara en ny rubrik på detta ämne igen.
Tyvärr var det en kortvarig lösning på problemet och jag gav upp. Men att det blev ett lägre varvtal vid start med en varm motor och /eller med motorvärmaren, så är det även i dag. Problemet kvarstår till viss mån.
Får leva med problemet om ingen annan har lösningen liggandes på hyllan.
Volvo verkar inte ha lösningen på problemet.

Ha en bra sommar.
Lennart 960
Hej :) Ja det skulle kanske vara en egen tråd men jag fortsätter med en tanke jag hade. Det här med kallstartsanrikning, verkar ju inte som om de som har konverterat till E 85 har några större problem med starten av sina bilar, sina Volvo 960 i alla fall ? Nu har ju de ökat på bränsletrycket i.o.f.s. eller bytt till större spridare oftast. Det var någonstans på etanol.nu jag läste det om att en del bilar har snålare "kallstartsanriking" och därför blir mer svårtstartade som E85 konverterade än andra. Våra bilar får alltså en rejäl dusch in motorn och längre ? :D

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... sc&start=0
MeckarMicke skrev:
När man startar så varvar den upp väl mkt tycker jag, över 2000 varv och sen ned till 900
Intressant detta med startvarvtalet.
Min S90 med B6304S2 (180-hästarsvarianten) varvar också upp rätt mycket vid start. Speciellt då motorn är varm.
Vid kallstart varvar den upp till ungefär 1800 under en sekund och sjunker sedan ner till ca 950.
Vid varmstart varvar den upp till ca 2000 och går sedan direkt ner till 800 förutom om jag kört lite hårdare än vanligt innan jag stängt av den. Då varvar den bara upp till 1500. Detta tycker jag är ganska märkligt men min bil är inte helt 100%. :wink: (Tvekan vid gaspådrag från låga varv, HC-halt nära gränsvärde vid bilprovning, något orolig tomgång mm.)

Jag har testat lite etanolinblandning och vid 30-50 % blir det lite annorlunda vid kallstart. Då går den först upp till 900 varv, bluddrar i en halv sekund, sen går den till 1800 och sen ner till 900 igen. En dag när jag hade mer än 50 % E85 och kallstartade (17 grader) bluddrade den på 400-600 varv under några sekunder och stannade sen. Vid nästa startförsök startade den som på bensin.

Angående knaster så tycker jag mig höra att lätt knastrande ljud när jag gasar på till 3000-4000 varv när jag har etanol i tanken men inte annars. Kan dock vara inbillning.
Ja jag märker inte av att min blir svårtstartad än så länge med 40-45 % etanol men så har det ju varit bra varmt sista tiden också. Har varit på en lång resa, närmare 160 mil och den har tagit runt 1 - 1,1 liter milen men då har det ju varit 110-120 km /h.Tankade "tyskbensin" på vägen tillbaks, 95 oktan och den tog ungefär lika mkt då. Jag kan väl tycka att det är ett "grövre" mer orent ljud vid start med etanolinblandning, det är det enda jag märkt men den har startat direkt i övrigt, inget nötande.

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Vad kör du nu då? :-) Har haft en Tes[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android