Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan1
Hej igen, jag har en xc70 -98 automat och jag har ett oljeläkage och det förvärras, sitter alltid en droppe vid oljetrågsbulten och hänger sedan så är det oljeklet längst med "baksidan" av tråget, kan det vara så att det bara är packningen mellan tråget och "blocket" <----ute och svänger med fackord jag inte behärskar, eller är det en packbox mellan min motor och automat lådan också som kan ha gått?! läste en tråd om den boxen här men fattade det som om det gällde manuell, om jag skall göra en riktigt fin "torka rent och sedan kolla läcka kontroll" hur gör jag för att få rent ordentligt så jag ser vart det läcker, vågar jag köra upp högtryck vid tråget eller skall man ta varmvatten och avfett och trasa eller måste man gnida bort skiten med papper?
av Stefan1
hilfe! jag har försökt kolla lite mer och det är VÄLDIGT kladdigt under bilen eftersom läckan funnits länge, om jag tittar på oljetråget (heter väl så det som oljepluggen sitter i) kollar jag upp över skarven mellan tråget och motorn så är det oljigt där också men jag antar att 110km/h kan göra under verk när det gäller att sprida olja under bilen.

alltså hallå hur skall jag göra rent så jag kan se vart oljan läcker ifrån?! är det någon som vet hur det är med automat och läkage mellan låda och motor? lär väl sitta en "packbox" av något slag där också?! den enda skarv jag kom åt att se vid lådan verka torr.
av *pettson*
Stefan1 skrev:hilfe! jag har försökt kolla lite mer och det är VÄLDIGT kladdigt under bilen eftersom läckan funnits länge, om jag tittar på oljetråget (heter väl så det som oljepluggen sitter i) kollar jag upp över skarven mellan tråget och motorn så är det oljigt där också men jag antar att 110km/h kan göra under verk när det gäller att sprida olja under bilen.

alltså hallå hur skall jag göra rent så jag kan se vart oljan läcker ifrån?! är det någon som vet hur det är med automat och läkage mellan låda och motor? lär väl sitta en "packbox" av något slag där också?! den enda skarv jag kom åt att se vid lådan verka torr.
Gör såhär att du avfettar undersidan av motorn ordentligt på en bra mack så du kan hissa bilen. blås eller torka den ordentligt torr där du vill titta.
Bakre vevaxeltätningen finns på manuell likväl som på automat. Den packboxen tätar just runt vevaxeln. Det sitter en i andra ändan på motorn med, den kallas främre vevaxeltätning. Om det är oljefritt vid skvallerhålet mellan motor och låda (du har en liten urjackning på växellådan) så är det inte packboxen. TROLIGEN är det faktiskt vevhusventilationen på framsidan av blocket som är otät och nu rinner oljan ned på framkant av tråget och blåser inunder motorn.
Men det ser du som sagt efter en tvätt och lite mera körning.
av Stefan1
framkant bakkant, tråget är torrt framtill allltså närmast fronten på bilen det rinner ner/upp i bakkant där pluggen sitter. kan jag utesluta något då?! ser skvallerhål och box ut som på bilderna i den andra tråden om oljeläkage mellan låda och motor?
av Stefan1
skvaller hålet?! är det den lilla lilla skåran 1cm x 3 mm som sitter typ i mitten av kortsidan på tråget precis där tråget möter lådan?! nära pluggen till lådan!? (hoppas då det var torrt där)
av *pettson*
Stefan1 skrev:skvaller hålet?! är det den lilla lilla skåran 1cm x 3 mm som sitter typ i mitten av kortsidan på tråget precis där tråget möter lådan?! nära pluggen till lådan!? (hoppas då det var torrt där)
precis det är skvallerhålet.
av Stefan1
*pettson* skrev:
Stefan1 skrev:skvaller hålet?! är det den lilla lilla skåran 1cm x 3 mm som sitter typ i mitten av kortsidan på tråget precis där tråget möter lådan?! nära pluggen till lådan!? (hoppas då det var torrt där)

jag torka rent och avfettade så gott jag kunde nyss och låg under bilen en bra stund men jag såg ingen "ny" olja på 10 minuter antar att jag får vänta ett tag eller köra lite och hålla koll, jävligt mycket gammal olja på grejjerna. det verkar som oljan kommer "rinnande" ovanfrån tråget alltså blocket mot kupen vad sitter där som skulle kunna läcka?! (om det inte är packningen till tråget)
av *pettson*
Stefan1 skrev:
*pettson* skrev:

jag torka rent och avfettade så gott jag kunde nyss och låg under bilen en bra stund men jag såg ingen "ny" olja på 10 minuter antar att jag får vänta ett tag eller köra lite och hålla koll, jävligt mycket gammal olja på grejjerna. det verkar som oljan kommer "rinnande" ovanfrån tråget alltså blocket mot kupen vad sitter där som skulle kunna läcka?! (om det inte är packningen till tråget)
Som sagt tvätta av där så är det bara att spana så ska vi ta reda på vart problemet ligger.
av Stefan1
kollade nu (bilen står ju mest nu och väntar på nya knutar) körde 1 mil förut och nu när jag tittade så fanns det en droppe olja på "flänsen" längst upp av oljetråget på mitten på långsidan mot kupen, det sitter någon rundad del som näästan ligger emot där ovanför men eftersom tråget är räfflat och även blockets del ovanför tråget så borde ju dropen komma uåppifrån rakt upp annars skulle ju droppen runnit ner och hänt sig någonannanstans (så vida det inte är packningen för tråget)

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.

Tar man bort skatterna får man mer över[…]