NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perlun
Sitter med önskelistan till ny V50. Funderar på RTI-modulen för navigering och även den konsolintegrerade blåtandsfunktionen. Skulle väldigt gärna ta emot lite synpunkter på dessa manicker!
Tex, hur är det att mata in destinationer i navigatorn, hur smidig är blåtanden i verkligheten, etc...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har båda i en C70. Funkar grymt bra! Den nyaste RTI:n är lite häftigare än dom gamla. I nya kan man t.ex få "3D"-navigering. Den integrerade blåtandstelefonen är GRYM! Synkar allt direkt (kolla mobillista på volvocars.se), bra ljud och hur smidig som helst att använda. Blåtand har bara funnits i 'lilla-plattan' sen MY09.
av perlun
Lite blandat tydligen, men det får bli en blåtand iallafall. Iallafall något man använder ofta. Tack för synpunkterna!
Användarvisningsbild
av betterlead
Vad har du för mobiltelefon? Det är av stor betydelse vad den har för mjukvara i sig.
Min Nokia fungerar ihop med systemet, men jag har fått lägga in alla kontakter genom att skicka iväg dem en och en.
När jag ska ringa upp en kontakt krävs det sorgligt nog fem knapptryckningar på bilens panel. Inte mycket till handsfree m a o. (Senaste samtal etc sparas inte heller av systemet.)

Min bil är inne på verkstad för felsökning och uppgradering av mjukvara. Den var bland de sista som fick näst senaste. Står alltså på verksta'n över natten och inväntar nya DVD:n som förhoppningsvis anländer imorgon.

TMC har öht inte fungerat än i min bil. Jo, vid två tillfällen skakade den igång och berättade om vägbyggen och olyckor som avslutats resp skett för flera veckor sedan. Är tyvärr inte säker på att det endast är mjukvaran det hänger på.

Som sagt olika bud, men än så länge har dessa utrustningar fungerat sämre än de man köper för 995 kr på Rusta eller liknande.
Köp, men var beredd på lite strul inledningsvis.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
betterlead skrev:.....(Senaste samtal etc sparas inte heller av systemet.)
......
Köp, men var beredd på lite strul inledningsvis.

Som sagt, kolla telefonlistan på volvocars.se. Min iPhone 3G synkar allt! Inkulsive senaste samtal etc.

Vet inte riktigt vad "betterlead"s RTI har råkat ut för, men jag kan säga efter ca 10st bilar med RTI har jag haft 0 (noll!) problem med RTI-systemet. Det har funkat helt suveränt! :-)-)
av cyberlelle
Orsaken till att TMC:n inte funkat så bra för dig sitter troligtvis inte i bilen. I Sverige så har användningen av TMC inte kommit igång så bra. Det är ytterst sällan som vägarbeten och dylikt blir inlagt och blir det väl inlagt så tar det lång tid innan det plockas bort. Åker du däremot ner till Europa så funkar det betydligt bättre.
Användarvisningsbild
av betterlead
Jag har haft bil med navigation tidigare och då har TMC fungerat utmärkt - t o m någorlunda i Sverige. I Tyskkland alltid perfekt.

För ca en timma sedan ringde de från verkstaden och berättade att min RTI inte ville läsa uppgraderings-DVD:n alls. RTI:n svarade bara att det inte var en kart-DVD. Efter kontakt med Volvo i Göteborg kom svaret att problemet är känt och att en ny skiva skulle skickas på onsdag (?!!!). Alltså ingen åtgärd idag heller och jag får åka och hämta bilen igen. Vill inte åka omkring i verkstadens låne-V50 1.8F. (Ursäkta, men är V50 en riktig Volvo?) :wink:

Nåja, jag har gott hopp om att det till slut löser sig med både RTI och Blåtand.
av perlun
Tack för alla bra svar. Det blev en blåtand men ingen RTI. Bra med råd när man själv är velig... :wink:

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]