Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
Har fått en gammal Dali kompressor. Den ser ut som fan själv men det mesta verkar fungera.
Laddar upp till maxtrycket 10 bar någorlunda snabbt, stängs sedan av för att hoppa igång igen när min. brytaren aktiveras. Verkar hålla tätt, 24 l tank, med mera. Det är dock en funktion som inte vill riktigt.

Den har en tryckregulator med två utgångar, man kan alltså koppla på två slangar med olika verktyg om man så vill. Problemet är att att när man börjar reducera trycket så börjar det pysa ur det rödmarkerade hålet på bilden. Ju mer man försöker reducera trycket desto mera pyser det. Tillslut pyser det inte utan det är en riktig stråle med luft.
Antar att själva tryckregulatorn är paj. Går det att reparera en sådan.
Den har även en avtappningskran på tanken. Kan man sätta en tryckregulator med vattenavskiljare där och använda den som utgång för att kunna reglera trycket vid ex. vis lackering mm.

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=496200873401P46be
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=be6200873628P9290
Senast redigerad av 1 Mackansglt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Köp en ny tryckregulator med smuts och vattenavskiljare om du ska använda den till att måla med. Kostar väl ca 300 kr på Jula.
Dra en slang och fäst regulatorn på väggen är nog smidigast tror jag. :roll:
Användarvisningsbild
av skovde
Om du ska köpa en ny regulator rekomderar jag dig att köpa nått lite dyrare med en gång..
Flödet är kass i dom billiga grejerna som säljs på tex jula...
Det samma gäller snabbkobblingar till tryckluft.

När det gäller grejer till tryckluft så är det faktiskt så att man får vad man betalar för...

Mvh Robert
av Mackansglt
Fluffen, du menar att den trasiga regulatorn kan sitta kvar och att man sätter en regulator
med vatten/smutsavskiljare direkt på en av utgångarna, det verkar ju klart smidigt.
Är det helt otänkbart att sätta en regulator på avtappningskranen om det nu är en sådan?
Är inte så hemma på dessa apparater:

Vet någon om det finns reservdelar till en sådan gammal "antik" Dali kompressor fortfarande?
av LarsBd
Du ska inte montera något på dräneringsutgången, bara dumt att köra det vatten som kondenserat i tanken ut till någon förbrukare.
Regulatorn du köper ska flödesmässigt klara alla luftmaskiner som planeras, mutterdragare och liknande är gjorda för 6 bar och kan haverera vid högre arbetstryck.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Det är troligen inte avtappningskranen på andra bilden. Om det finns någon så ska den sitta under tanken....
Sen är det ju inte fel att tappa av vattnet innan man drar igång. :wink:
Användarvisningsbild
av skovde
LarsBd skrev:Du ska inte montera något på dräneringsutgången, bara dumt att köra det vatten som kondenserat i tanken ut till någon förbrukare.
Regulatorn du köper ska flödesmässigt klara alla luftmaskiner som planeras, mutterdragare och liknande är gjorda för 6 bar och kan haverera vid högre arbetstryck.
Ja 6 bar kan du väl ställa in på de flesta regulatorerna, men det skiljer mycket på flödeskapaciteten mellan olika regulatorer
och då menar jag inte hur högt tryck man kan ställa in utan hur stor mäng luft som kan passera...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Tog bara Julas som ett exempel om han inte vill kosta på det för mycket.
Sen kan man väl knappast räkna med att köra med mer än mutterknack, färgspruta och blåsmunstycke då det är en relativ liten kompressor vi pratar om. :roll:
av LarsBd
Avsikten med inlägget var att påpeka vikten av en regulator (med tillräckligt flödeskapacitet) så att ingen kör 10 bar direkt in i mutterdragaren men jag såg nu att det inte framgick så tydligt som det var meningen.

Dräneringskranen kan för övrigt ha ett rör till tankbotten.
Användarvisningsbild
av skovde
LarsBd skrev:Avsikten med inlägget var att påpeka vikten av en regulator (med tillräckligt flödeskapacitet) så att ingen kör 10 bar direkt in i mutterdragaren men jag såg nu att det inte framgick så tydligt som det var meningen.

Dräneringskranen kan för övrigt ha ett rör till tankbotten.

Nu är jag med, jag var trött igår :oops:

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]