Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bizze
tjena har just köpt en 855 gl se paket 1994 aut
när jag var ute idag på en liten tur började det att blinka en gul pil till höger på instumentpanelen
då jag inte har någon bok så är min fråga vad den betyder? mvh bizze
av *pettson*
bizze skrev:har gjort detta nu ett par ggr får fram 3-2-3- som felkod vet inte vad den betyder??
och yes minns jag inte fel så bör miljölampan tändas av den här felkoden. Slirar lådan så går det åt fel mängd bränsle.. Alltså en ev miljöpåverkan.
Kod 322 som är nästan samma fel (beroende på vilken styrenhet man har) tänder miljölampan för slirande växellåda.

Felkodsinformation 3–2–3

Villkor

Styrenheten beräknar förhållandet mellan ingående varvtal till momentomvandlaren (motorns varvtal) och varvtalet i växellådan efter momentomvandlaren. Om styrenheten registrerar en skillnad mellan varvtalen på mer än 100 rpm, trots att lock–up är aktiverad, sätts felkod 3–2–3.

Ersättningsvärde
Styrenhet GRUPP I:
Styrenhetens hjälpprogram "Emergency mode" har trätt i funktion.
Styrenhet GRUPP II:
Styrenhetens hjälpprogram "Emergency mode I" har trätt i funktion.

Felorsak

-Kontaktresistans i anslutningar
-Mekaniska fel i växellådan.

Felsymptom
-Hårda växlingar på grund av maximalt systemtryck i växellådan
-Ingen lock–up funktion
-Mekaniska fel brukar visa sig genom någon form av oljud eller annat tydligt mekaniskt funktionsfel.
Användarvisningsbild
av yel_low
byt kontakten på lådan, vill minnas en tusing räcker för delen. kontaktstycket där är lite knepigt om ja minns rätt, länge sen ja bytt på nån.

de är en bra chansning. :-)-)
av cub
Kolla växellådeoljan så den är ren och inte ser ut att ha fått in vatten. Kolla också ev beläggningar i kylarvattnet som kan tyda på att oljekylaren har fått in kylarvatten. Det är troligen vad som hände och senare sänkte min växellåda och jag blev tvungen att byta. Började precis som du beskrivit.

[edit] hade visst missat ett "inte" i första meningen.. :D
Senast redigerad av 1 cub, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av yel_low
cub skrev:Kolla växellådeoljan så den är ren och ser ut att ha fått in vatten. Kolla också ev beläggningar i kylarvattnet som kan tyda på att oljekylaren har fått in kylarvatten. Det är troligen vad som hände och senare sänkte min växellåda och jag blev tvungen att byta. Började precis som du beskrivit.
han lär ju upptäcka att oljan inte är klar och fin, röööd... brukar oftast vara brun och se allmänt risig ut, men kolla iaf så de inte är grädde, vatten och olja, enda som kan orsaka det är om kylaren går sönder.(kombinerat automat/motorkylare)

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]