Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan1
Jag har en XC 70 -98 som jag nyligen bytt hjullager på höger bak, men jag har upptäckt att jag fortfarande får stora vibrationer och det låter högt om bilen när jag ibland svänger (sakta), har försökt prova att rulla kontra driva bilen in i tvära kurvor och jag upplever det som att det är värst när jag rullar, kan det vara kärvande bromsokscylindrar eller handbroms"klossar" som ligger på?! då jag inte har problem vid högre hastigheter 20kh/t och uppåt bara i krypfart?!

(Edit)
tog en lunchtur och då gjorde jag de klassiska att jag körde i rätt snäva cirklar och då klonka det i jämntack från höger fram både vid höger och vänstersväng men mest vid högersväng?! var det inte så att om det är drivknut så belastas höger mest vid vänster sväng? borde det inte låta mest vid vänstersväng då också?

backade också och då hördes ett jättehögt gnissel så jag provade med nervevade rutor och gnisslet lät lågt när jag backade rakt bak men så fort jag svängde så ökade gnisslet i styrka!??! känns ju som det måste vara något mer hjullager?! för back skall det väl inte kunna "röra" på sig när man svänger eller finns det "utrymme" för svikt? hörde ett svagt gnissel när jag rullar/kör framåt också, så det bör väl vara någon bromsdel som ligger på!? men varför låter det så mycket mer när jag backar och framför allt backar och svänger? (åt båda håll)
Senast redigerad av 4 Stefan1, redigerad totalt 0 gång.
erbe skrev:Kännt så fälgen är dragen,kan bli oljud å knäppningar om den är lös.....så prova dra hjulbultarna först.
två av bultarna satt pyttelite lösare än de andra alltså vi snacka att fälgkorset gick att dra typ 1-2 cm max alltså ytterts lite löst skulle det lilla kunna göra att hela bilen skakar och ratten vibrerar och dunkar?! har inte möjlighet att provköra just nu.
den vibrerar som sjutton i viss hastighet om jag kör på med fullt ratutslag i typ 10-15 km/h kommer inget men uppe i typ 20 eller nått klonkar det när den driver.

om jag nu skulle göra så att jag plockar ner skiten hur ser jag då om knuten är dålig?! går det att "se"?

om man har dåliga fjäderbens lager mm. blir det väl inte klonk ljud vid belastning i fulltrattutslag i viss hastighet?
Stefan1 skrev:den vibrerar som sjutton i viss hastighet om jag kör på med fullt ratutslag i typ 10-15 km/h kommer inget men uppe i typ 20 eller nått klonkar det när den driver.

om jag nu skulle göra så att jag plockar ner skiten hur ser jag då om knuten är dålig?! går det att "se"?

om man har dåliga fjäderbens lager mm. blir det väl inte klonk ljud vid belastning i fulltrattutslag i viss hastighet?
Du har med största sannolikhet TVÅ dåliga knutar. Dock är en mera akut än den andra. (dom har troligen levat samma långa liv så det är inte så konstigt) Men nej det finns inte nåt bra snabbsätt att se på en knut att den är på G att gå hädan tyvärr, visst kan man lossa och känna men gör det sej inte påminnt förräns vid 15km/h nåt då kan du ju inte provocera fram det med händerna.
Minns jag inte fel och du har en B5254T uttagen innan dec 1998 så är det vanliga drivknutar fram till en standardturbo. DVS samma knutar som sitter på alla turbos från 1994. Återfinns isåfall på biltema för 699spänn.
du menar att jag har en dålig på vänster och höger sida?! lär ju byta båda ialla fall, är det något man skall tänka på när man byter förutom det jag hittat på backspegeln, typ något som skilljer min från den som tas bort där? jag har ju hayens <----spellcheck bok för v70 (ej AWD) kan jag använda instruktionerna där i alla fall?

jag har pallbockar men jag har inget bra underlag på tomten (ingen asfalt,betong eller liknande) finns det något som jag inte tänkt på som jag kan lägga under bockarna så att jag vågar lita på dem?! trä känns ju sådär......
kom på att jag nog har tillgång till ett garage måste bara flytta en gammal bil först. men nu kom det upp nya frågor

om jag skulle vilja byta hjullager, drivknut, bromsok och skivor skall jag "självklart" byta något mer då (än bromsklossar) och vad kan jag byta själv utan att behöva göra 4-hjul inställning?

och säljs det alla dessa delar till en xc70 -98 automat på biltema (tänker prova deras grejer) verkar liksom svårt att vara säker, står ju antingen ej awd, ej turbo eller så står det turbo, automat eller massa annat svårt att veta vad man skall ha när det inte står xc70 97-00 automat awd!!! är ju typ "döttdjurkadaver" billigt där jämfört med andra ställen som det verkar.
Stefan1 skrev:kom på att jag nog har tillgång till ett garage måste bara flytta en gammal bil först. men nu kom det upp nya frågor

om jag skulle vilja byta hjullager, drivknut, bromsok och skivor skall jag "självklart" byta något mer då (än bromsklossar) och vad kan jag byta själv utan att behöva göra 4-hjul inställning?

och säljs det alla dessa delar till en xc70 -98 automat på biltema (tänker prova deras grejer) verkar liksom svårt att vara säker, står ju antingen ej awd, ej turbo eller så står det turbo, automat eller massa annat svårt att veta vad man skall ha när det inte står xc70 97-00 automat awd!!! är ju typ "döttdjurkadaver" billigt där jämfört med andra ställen som det verkar.
Du kan byta, hjullager, drivknut och skivor samt belägg utan att du behöver göra någon inställning alls. En sak ska du däremot ha i åtanke. Det krävs ORDENTLIGA verktyg. E14 torx är inte nåt som ligger i billigaste verktygslådan. Inte heller insex 7mm. Inte heller hylsa 36mm, samt nåt att lossa den med, slippapper är bra att ha samt t-sprit, papper, kopparfett eller motsvarande.
Biltemas listor är lite si och så. Jag gjorde så att jag slog upp din årsmodell och modell på mekonomen och så antecknade jag artikelnumret på din knut. Sen kikade jag på min gamla 94:a turbo och jag har samma knutnummer. (99 byter man ju knut till en med centrumskruv istället för centrummutter).
Hursomhelst så voila! kan du då leta upp en 850T i listan och anteckna artikelnumret på biltema. Den passar ju enligt mekonomen :-)-) (litar mera på deras listor)

Gör så att du tar och gör exakt likadant som jag gjorde men genom att du slår ditt regnr så det garanterat blir rätt. Sen jämför du med modeller som finns i biltemas lista.
NU har du en bra samlingslista att jämföra med i biltemas listor.
Och yes det är billigt.

Kika in på min sida så kan du gå in på 850 och se vad som gäller för hjullagerbyte t.ex (70 seriens byte är med centrumbult).
*pettson* skrev:
Stefan1 skrev:kom på att jag nog har tillgång till ett garage måste bara flytta en gammal bil först. men nu kom det upp nya frågor

Du kan byta, hjullager, drivknut och skivor samt belägg utan att du behöver göra någon inställning alls. En sak ska du däremot ha i åtanke. Det krävs ORDENTLIGA verktyg. E14 torx är inte nåt som ligger i billigaste verktygslådan. Inte heller insex 7mm. Inte heller hylsa 36mm, samt nåt att lossa den med, slippapper är bra att ha samt t-sprit, papper, kopparfett eller motsvarande.
Biltemas listor är lite si och så. Jag gjorde så att jag slog upp din årsmodell och modell på mekonomen och så antecknade jag artikelnumret på din knut. Sen kikade jag på min gamla 94:a turbo och jag har samma knutnummer. (99 byter man ju knut till en med centrumskruv istället för centrummutter).
Hursomhelst så voila! kan du då leta upp en 850T i listan och anteckna artikelnumret på biltema. Den passar ju enligt mekonomen :-)-) (litar mera på deras listor)

Gör så att du tar och gör exakt likadant som jag gjorde men genom att du slår ditt regnr så det garanterat blir rätt. Sen jämför du med modeller som finns i biltemas lista.
NU har du en bra samlingslista att jämföra med i biltemas listor.
Och yes det är billigt.

Kika in på min sida så kan du gå in på 850 och se vad som gäller för hjullagerbyte t.ex (70 seriens byte är med centrumbult).

Kanon Pettson, jag märkte ju behovet av verktyg när jag fixa bakhjulslagerbytet på jobbets parkering i 25 gradig värme....;) så nog lär jag se till att jag har de verktyg jag behöver INNAN jag börjar (snubben jag kommer hålla till hos mekar traktorer och dylikt så jag misstänker att hylsorna inte skall vara problem de andra får jag köpa)

sedan har jag tänkt börja plocka allt och sedan åka och köpa då jag har 13 mil enkel väg till biltema och gärna jämför delarna innan även om jag kör ditt tips med andras listor.
hur brukar det vara, har de oftast prylarna hemma eller måste man beställa i förväg?! (bara köpt cd skivor batteri och en dricka hållare till min gammla kadett på biltema)

fattade jag det rätt om jag antar att jag inte behöver press för framhjulslagret då man byter "navet" där!?

om någon kommer på något mer jag bör tänka på eller verktyg jag behöver pls tell!
Framhjulslager kräver ingen press, man byter ju enhet komplett. Det är den som sitter med 4st E14 Torx. MEN se till att ha möjlighet till gassvets eller annan uppvärmning när du jobbar. Det är så att IBLAND så har kunderna klagat på att det *klickar* när man kör framåt eller bakåt. Lösningen var enligt volvo att limma fast splinsen på drivknuten inuti hjullagerhubben. Det gör att det är svårt att få isär ibland, alternativet är att använda avdragare. Limmet tål 80-100 grader så det är inte nåt problem att värma om det visar sej sitta fast utav helv. För din del spelar det ju ingen roll om du är lite hårdhänt vad gäller värmen eftersom du ska byta både lager och knut. Det är viktigare att vara snäll när man byter knut och inte byter lager t.ex.
Vad gäller om dom har delarna hemma så kan du ringa och kontrollera om det finns i butiken. Du kan till och med be dom lägga undan detaljerna eftersom du reser långt. Iallafall går det utmärkt i linköping (gör jag om jag ska resa dit bara för den här sakens skull trots jag bara har 5 mil). Tror inte dom andra butikerna vägrar lägga undan heller.
Kylare V70 D4 automat

Hej, Upptäckte att kylaren läcker p&ari[…]

Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Ok, spännande. Jag har inte hunnit kika s&ari[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]