Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av JH
leonardo skrev:Köp från England.Frakten tar några dagar.T.ex http://www.autokool.uk. Har själv handlat därifrån och använt deras produkter med gott resultat.
Några dagar? Flygpost kan ta flera veckor, stickprov eller alltid? Enligt uppgift beroende på nåt med att skicka vätskor med flyg. Jag väntar fortfarande...
av leonardo
Det tog 2 dagar när jag beställde första gången,vägde under ett kilo.Andra gången beställde jag nästan 30kg gas+tillbehör och det kom min lantbrevbärare hem till mig,det tog 5 dagar.Kan inte klaga på dom leveranstiderna.
av JH
leonardo skrev:Det tog 2 dagar när jag beställde första gången,vägde under ett kilo.Andra gången beställde jag nästan 30kg gas+tillbehör och det kom min lantbrevbärare hem till mig,det tog 5 dagar.Kan inte klaga på dom leveranstiderna.
Dina tider måste väl också gälla flygpost?
Jag har väl råkat ut för stickprov eller haft otur. Det tog drygt 2 veckor innan Royal Mail registrerade paketet som skickat utomlands. Tar väl minst 3 veckor. En adapter kom dock på mindre än 1 vecka. Hade väl lika gärna kunnat välja ytpost.
Användarvisningsbild
av Claes74
JH skrev:
leonardo skrev:Det tog 2 dagar när jag beställde första gången,vägde under ett kilo.Andra gången beställde jag nästan 30kg gas+tillbehör och det kom min lantbrevbärare hem till mig,det tog 5 dagar.Kan inte klaga på dom leveranstiderna.
Dina tider måste väl också gälla flygpost?
Jag har väl råkat ut för stickprov eller haft otur. Det tog drygt 2 veckor innan Royal Mail registrerade paketet som skickat utomlands. Tar väl minst 3 veckor. En adapter kom dock på mindre än 1 vecka. Hade väl lika gärna kunnat välja ytpost.
ditt paket har väl legat och samlat damm på någon av deras terminaler en 10 dagar då :D
eller kanske royal mail kör roddbåt hit nu när dfds lagt ner färjan :D
Användarvisningsbild
av Claes74
[/quote]
Det finns väl små kylfirmor som gör det för de pengarna, men de stora som pysslar med bil-AC tar runt 1500 om det räcker med påfyllning. Att beställa en adapter R12-R134a är ingen konst, men måtten på min stämmer inte med http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/Serviceportar.html , eller hur jag uppfattar bilder på R12. Frågan är bara om det är nån Volvo-special (Waeco har ju nån speciell 850-adapter, men ingen närmare uppgit om användning), eller om det trots allt är standardmått på den.[/quote]

900:- på volvo i Ulricehamn, fyllning från tomt system då jag bytt torkfilter innan.
av JH
Nu är det runt 4 grader i utblåsen...

Som väntat passade inte R134a-R12-adaptern på bilen, utan det är väl nån speciell Volvo-port. Men med ett par extra o-ringar i adaptern så gick den att trycka mot och hålla med handen (handske på...) under fyllningen. Fast adaptern passade inte ens till slangen utan att fila lite på mittstiftet.

Började fylla och efter en stund blev cyklingstiderna ganska långa men så fort jag kopplade bort slangen och gjorde en paus så började den slå av och på ganska frekvent igen. Vägde och såg att jag fått i ca 100 gram. Anslöt igen men det verkade inte hända så mycket på en lång stund så jag sprutade varmvatten på den nu kalla burken (vet inte om det är nödvändigt men vill minnas att jag att jag läst att man ska/kan göra så nånstans). Nu verkade den tömmas ganska snabbt och beslutade att tömma hela burken (340 gr). Lite orolig för att överfylla, vet inte vilka marginaler det finns för t ex kompressorhaveri. Men nånstans stod det att såna satser ska vara ganska säkra, vet inte om det i så fall har att göra med att trycket i dessa burkar inte räcker för att fylla alltför mycket? Hade egentligen beställt en sats med manometer (om den enkla nu går att lita på), men lagersaldot var så lågt att jag valde en utan.

Betällde med flygpost men frakten tog nästan 4 veckor, pga att brittiska Posten inte skickar såna burkar med flyg. Fast ytpost påstås ta max 2 veckor till Västeuropa...
Användarvisningsbild
av Brainy
Passar även på att slänga in samma fråga här som jag gjort på ett saabforum då jag inte får det att fungera.

"Bilen är en Saab 9000 -94

Jag har under ett par veckor märkt att acc'n inte ger tillfredställande kyla när det är för varmt ute och i torsdags blev det droppen när jag tvingades köra med nervevade rutor.

Iaf så trycktestade jag systemet idag och det var ok så det fylldes på med ny gas.
Men nu till problemet. Jag får fortfarande inte in särskilt kall luft i kupén!
Kompressorn går och stora röret från den blir kallt, det andra varmt. Men sen tar det inte lång tid förrän även det stora röret börjar bli varmare trots att kompressorn går och trycket är bra. Låter jag bilen kallna en stund så återupprepas proceduren.
Så det verkar ju inte som att ac-systemet får över kylan till luften.
http://townsendimports.com/Web.....locpg2.gif
Hade det varit #10 på ovanstående länk som felat så hade jag väl inte fått någon varmluft heller? (Vid Hi så får jag nämligen väldigt varmt och gosigt i kupén, även ikväll när det är svalare ute)
Eller tänker jag fel där?

Kan det vara något annat spjäll? Kylpaketet?

Men jag vill helst ha det till att det är något fel på insidan av torpedväggen. När jag startade bilen för någon månad sedan så var det rejält varmt ute så fläkten gick upp på hög effekt men jag fick ändå knappt ut någon luft genom ventilationsutblåsen. Första högerkurvan efter jobbet är rätt skarp och där började något att skorra, lät som något åkte genom ventilationskanalerna. Efter det så blåste det på bra men luften utblåset till vänster om ratten kom det något litet resonansljud i som gjorde att jag antog att något satt fast där.
Men nästa gång jag använde bilen så fanns inte ljudet kvar och det har sedan dess blåst på bra så jag tog det som att något skräp tagit sig in och sen blåste ur. Har inte tänkt på det förrän nu när det börjat strula.

Är det någon vänlig skäl som har en kvalificerad gissning på vad som felar så jag slipper dissikera hela systemet i onödan?"

Såhär några dagar efter så kan jag tillägga att kompressorn cyklar inte, trycket i systemet är bra under drift (även när röret börjar ljumna) och kompressorn blir stekhet så det är inte magneten som inte orkar driva runt den.
Jag har även konstaterat att det fungerar bra mycket bättre än innan och att det verkar fungera bättre om jag ställer in acc'n på 17grader istället för Low...

Motorn till #10 på länken ovan fungerar, dock har jag inte lyckats rota fram spjället.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av isak
hej
sitter och läser om mycket åsikter om kylmedium.
kan kanske bidra litet idebatten har själv provat i 3 år att anv-vanlig gasol som kylmed- går bara åt halva vikten. fungerar alldeles utmärkt på en bil som läcker har lärt mig en del av citroenägare (dom lagar allt själva) sök efter citroän hemmamecasida på nätet (klarar inte att länka den) där kan man läsa om avhandlingar ock tester som är gorda ute i världen stora delar av usa australien delar av asien kör redan gasol från fabrik mercedes skall ha 500 bilar i tyskl- på utvärdering (MAN SKALL INTE GLÖMMA ATT DU PONT ÄR ENSAMTILLV- AV 134r) vi vet ju redan att miljönissarna styr i sverige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5