- sön 13 jul 2008, 14:43
När du säger knastrar tolkar jag det som ett elektriskt "knastrande" ljud, och jag kom och tänka på slutstegen du har sitter till tändningen! Kanske är det dom du hör? Du har 2 st monterade, och de hörs tydligt med påslagen tändning om du öppnar huven och lyssnar...
Men hörs det bara vid gaspådrag, låter det ju mindre troligt... Gå igenom sprutet med startgas så får du svar om det är någon packning som är otät! Håll motorn på tomgång, upp med huven och håll en startgastub i högsta beredskap för att attackera insug med tillhörande delar, ökar motorn tomgångsvarv när du sprutar startgas kring en packning eller del, har du läcka där...
En väldigt enkel och säker metod! Och gasen skitar ju inte ner heller, istället ett effektivt sätt att rengöra :)
Hittar du väl på en läckande packning: Byt! Läckande insugsdetaljer bidrar till fel signaler för styrenheten, och hela motorns "tänk" blir fel... Han exempelvis få för sig att spruta in mer soppa, bara för att vissa värden från några givare säger att motorn behöver det, allt på grund av någon läcka som exempel. För jag tycker 1.3/milen lät häftigt vid mild körning, kör du på ren soppa eller blandar du något med etanol?
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)