- lör 05 jul 2008, 20:01
#202872
Drar bilen snett så är det inte pga toe. Däremot ändras caster då framvagnsbalken flyttas i förhållande till fjäderbensinfästningarna.
Som jag la till innan du citerade:
"Unlike front toe which is self-centering because of the steering linkage..." kan man hitta om man googlar lite.
Enda gången som toe-fel fram drar snett är om det är nån speciell styrväxel. T ex nån Citroen ska tydligen ha en stark återgång till centrumläge.
*pettson* skrev: med 87 grader så blir det helt inom tolerans... Alltså du kommer att ha gröna värden på maskinen och du kan inte se det med blotta ögat. Inte heller är det camber eller caster som ställer till det på nåt sätt. Det som ställer till det är att hela axeln faktiskt styr åt sidan med hjulen raka som tänkt.Bilden visar ju fel caster... Toe verkar OK...
Nedan grovt visat.. Bilen drar snett, notera som sagt.. alla värden är gröna på en inställning,ratten står rakt, toe är korrekt, caster är inom tolerans och camber likaså. Centrumlinjen är det inte... Så mycket är det värt att mäta med snöret.. Hur många elever har man inte *lurat* genom att flytta framvagnsbalken i felsöknings/ utbildnings syfte.-)
Drar bilen snett så är det inte pga toe. Däremot ändras caster då framvagnsbalken flyttas i förhållande till fjäderbensinfästningarna.
Som jag la till innan du citerade:
"Unlike front toe which is self-centering because of the steering linkage..." kan man hitta om man googlar lite.
Enda gången som toe-fel fram drar snett är om det är nån speciell styrväxel. T ex nån Citroen ska tydligen ha en stark återgång till centrumläge.