Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
Noodles skrev: För du körjournal? 8)
Ja dum som man är så journalför jag allt som har med bilen att göra. :roll:
Användarvisningsbild
av ufriman
Klart man gör :D alla kvitton och papper (bensin,reservdelar,garantier,försäkringar etc) in i en mapp.
Så behöver man inte gissa när man behöver fakta o kostnader.
//Ulf
Användarvisningsbild
av Loner
ufriman skrev:Klart man gör :D alla kvitton och papper (bensin,reservdelar,garantier,försäkringar etc) in i en mapp.
Så behöver man inte gissa när man behöver fakta o kostnader.
//Ulf
Mmm, och ett excel-dokument för löpande införande av tankningar.

/L
Användarvisningsbild
av AWWD
Som mest ca 1,45 l/mil vid stadskörning (medelförbr enl. datorn vid korta körningar, start-stopp, kallstarter, ca 30km/h medhast.) Synd att merparten av min körning är av den här typen...:cry:

Som minst ca 0,85 l/mil vid landsväg :D (medelförbr enl. datorn vid långa körningar, ca 80 km/h medelhast.)

Min förra AWD (manuell -99) drog ca 1,2 l/mil där min nuvarande AWD (Geartronic -03) drar 1,4 l/mil

/AWWD
av CalleKula
Körde förra veckan 45 mil utan stopp. Snitthastighet 100 km/h förbrukningen låg då på 0,72 med dubbdäck. Bilen är en s60-02 med 170 hk motorn.
av NCR
Jag har testat två gånger nu och tankat fullt och räknat ut ungefär vad bilen drar, och med en del stadskörning och en del kortare turer på landsväg ligger jag på 0.86.
Användarvisningsbild
av frilins
Min ligger på 0,88 i medelförbrukning, blandad körning.
Tycker själv att det är mycket.
av NCR
frilins skrev:Min ligger på 0,88 i medelförbrukning, blandad körning.
Vad hade du förväntat dig då? Bensinförbrukning som en Toyota Yaris? 0.88 är fortfarande ganska snålt för en V70n med 140hk eller i alla fall inom det acceptabla spannet. Körstil spelar ju in också naturligtvis, och hur sliten motorn är.
Användarvisningsbild
av frilins
NCR skrev:
Vad hade du förväntat dig då? Bensinförbrukning som en Toyota Yaris? 0.88 är fortfarande ganska snålt för en V70n med 140hk eller i alla fall inom det acceptabla spannet. Körstil spelar ju in också naturligtvis, och hur sliten motorn är.
Säger du det, då kanske det är rätt bra då!
Sliten motor, min -01:a har gått 11 000 mil, hur långt har din bil gått då?
av NCR
frilins skrev:
NCR skrev:
Säger du det, då kanske det är rätt bra då!
Sliten motor, min -01:a har gått 11 000 mil, hur långt har din bil gått då?
4300 ungefär. Men jag tycker inte att du skall vara missnöjd med 0.88. Väldigt få modeller av Volvo v70n som drar så "lite".
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]