Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC 70 automat 98 som två gånger de senaste dagarna har klonkat till otroligt högt från högerbak, det känns som den är "vinglig" men det har det gjort ett tag, sitter det några knutar bak? det har också när jag gör minsta lilla rattutslag "durrat" lite bakifrån. kan det vara ett hjullager? klonkar det till? det var när jag gjorde ett stort rattutslag i rätt hög hastighet klonket kom. jag har försökt prova med att bromsa lätt när "durret" kommer och tycker att det i alla fall avtar.

felet har uppkommit efter att jag bytte bränslepumpen med operation göra hål i karossen via baksätet sättet, och durret kanske har börjat höras nu då jag är så dum att jag inte reparet karossen ännu, så durret kan som sagt ha funnits där innan, nu är ju plåten tillbakavikt och mattan ligger över men det är ju fortfarande en ganska lång 5-8 mm bred glipa där jag gick in till armaturen.

jag var under bilen (upphissad på ok) och kände då på drivaxlarna bak och tyckte att det kändes som ett glapp där men inte stort.
Senast redigerad av 1 Stefan1, redigerad totalt 0 gånger.
av Stefan1
Jag önskar att så var fallet (tack för tipset) men nu är det så att det är bara när jag svänger höger det låter och det skakar i bilen och nu är det tre gånger det "slagit i bilen" vad ska man säga ett klingange klonk känns som när man svänger att hjulet är löst och hoppar i sidled men det låter bakifrån först duom duom duom......och med mer belastning glonk glonk högt som bara den. men det höga kommer bara när jag svänger tvärt i lite högre fart typ 90 graders sväng i typ 30-40 och uppåt alltså med hög belastning.
Det är hjullagret bak på höger sida som är slut, om jag förstått det rätt så har jag som vanligt otur och det krävs press för att byta?! nu finns det en hydralpress på mitt jobb, så jag hoppas att någon av er (jag har sökt och inte hittat någon 100% förklaring) kan tala om vad jag behöver för verktyg och hur jag skall gå till väga?! vad kan jag råka ut för för problem? vad skall man tänka på när man pressar i och ur lagret? alltså för att ta loss den delen lagret sitter i och ta med till jobbet.....

såg när jag kolla reservdelar på ett företag online att det var ett lager en mutter och en låssring eller vad det heter en sådan med två små hål i ändarna som man drar ihop för att få loss (skulle gått gymnasiet och då fordon) vad är den till för? håller den lagret? verkar ju onödigt då det skall pressas?!
Finns ett antal här som tycks syssla med sånt här alltid förutom när de är här och sprider sin kunskap vidare. Om ett slag har du nog svar från antingen Pettson eller några av de andra proffsen här på siden...... :mrgreen:
av *pettson*
Stefan1 skrev:Det är hjullagret bak på höger sida som är slut, om jag förstått det rätt så har jag som vanligt otur och det krävs press för att byta?! nu finns det en hydralpress på mitt jobb, så jag hoppas att någon av er (jag har sökt och inte hittat någon 100% förklaring) kan tala om vad jag behöver för verktyg och hur jag skall gå till väga?! vad kan jag råka ut för för problem? vad skall man tänka på när man pressar i och ur lagret? alltså för att ta loss den delen lagret sitter i och ta med till jobbet.....

såg när jag kolla reservdelar på ett företag online att det var ett lager en mutter och en låssring eller vad det heter en sådan med två små hål i ändarna som man drar ihop för att få loss (skulle gått gymnasiet och då fordon) vad är den till för? håller den lagret? verkar ju onödigt då det skall pressas?!
Först av allt..Centrum muttern ska bort. Sen ska oket och skivan bort. Till sist ska handbromsbackar och vajer bort, MEN NOTERA hur justeringen stod ungefär.. NU ska du lossa övre länkarmsmuttern och få det att lossa från länkarmen. Sen ur med nedre länkarmsbulten samt spårstaget och haka av hela navhubben.
NU ska själva navet pressas bort först. I vanlig ordning pajar alltid lagret så att en inre lagerbana blir kvar. Nu vänder du på hubben och tar bort låsringen som håller lagret. Vänder på hubben igen och pressar ur lagret komplett. Sen tar vi navet och ger oss på lagerbanan. Istället för att förstöra saker nu så tar vi och gör det enkelt. OM du inte har en lageravdragare så tar du och hämtar vinkelslipen. Du skär ett spår DIAGONALT i lagerbanan NOTERA BARA I LAGERBANAN.
Slipa igenom kanske 80% av godset. Ta nu en hammare och slå till lagerbanan med. Den spricker nu där du slipat och släpper lätt.
Ta nu lagerhubben och pressa i nya lagret i den. PRESSA ENDAST på YTTRE lagerbanan. Lägg dit låsringen. Ta nu navet och pressa in det i lagret OBS GÖR DET RAKT annars går lagret åt fanders direkt.. Se till att du har mothåll på inre lagerbanan medans navet pressas i. Annars pressas lagret sönder direkt. Se till att drivknuten går igenom som tänkt.
Återmonteringen omvänt.. Dra åt länkarm och spårstag med 80nm.. ÖVRE länkarmen med 115nm..Återmontera bromsdelarna

Sätt dit bromsskivan nogrant så den helst hamnar exakt som förut. Se till att det är rent och fint.
Dra åt NYA drivknutsmuttern med 140NM och vinkeldra sen 60 grader..
Jag skall iväg och göra ett försök imorgon, vad behöver jag för verktyg förutom hammare och vinkelslip?

jag har nog tillgång till det mesta imorgon men vill ju helst klara mig med de verktyg jag har med mig?

hylsor och block/ringnycklarm, hur är det behöver jag någon torx bits modellstörre eller var det en hylsa?!?! tacksam för snabbt svar då jag skall operera bilen tidigt imorgon bitti.
nu är jag klar och det gick hyffsat förutom ABS sensorn och jag hade ingen hylsa som passade både moment nyckeln och hjulnavbulten, om jag har dragit ordentligt, och kommer kolla den senare med moment, finn det risk att jag dragit för hårt? om den lossar kommer hjulet trilla av direkt eller tar det en stund för muttern att gänga upp sig?
2014 D2 limp home.

Volvo säger "direkt till verkstad"([…]

Oljeläckage v70N 2.5t -05

På bilden ser man kåpan till kamremen […]

Hk stereo

Jag tycker också den borde vara på, me[…]

Ingen rolig läsning för oss Volvo ä[…]