Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

greeeken skrev:94 9000 2,3T cse du verkar ite fatta ett skit av vad man säger.
Som Ts skriver så verkar det som om den INTE har blivit servad på 9000 mil.
Sen skit samma om de service bok eller inte du kan få 10 volvo stämplar av mig imårrn o stämpla dion förbannade servicebok.
Det hjälper inte nån .
Har inte bilen blivit servad på 9000 så skulle jag inte ens ge 1 krona för den.
Du kanske har annan uppfattning det vet vi inte.
Go´förmiddag Greeken.
Lite grinig på mig? Jag ber om ursäkt om jag retade dig på nått sätt. Förstår faktiskt inte hur jag lyckades med det?

Jag ser inget mer graverande än att den inte varit "inne" på service. Eller har jag nånstans missat att det står den inte "verkar" servats alls?
Ett enkelt kompprov, avlyssning av motorn och test av lådan säger mer än alla serviceböcker i världen som stämplats av stressade mekar som kanske vill mer än vad chefen tillåter. Där fick du min uppfattning.

Mvh
Kallemalt skrev:Instämmer med föregående talare, men känns det rätt i magen att du vill köpa så gör det annars leta vidare tänk på att Taxibilar får ett stort slitage pga att det är många som kör dom. Lycka till :lol:
Den är körd och ägd av endast en person (privat taxibolag) och den är "endast" körd som taxi i 22000 mil. När taxibolaget upphörde, upphörde också stämplarna i boken.
Resten är privat pendling.

Jag ska prata med honom efter midsommarhelgen, jag har VÄLDIGT svårt att tro att den inte är servad alls.
Men det är som någon påpekar, är den välservad privat med oljebyte i lådan etc.etc. så är väll det helt okey.

Vilka mer än M var det som gjorde oberoende tester?

Såpan rullar vidare :D
Jaha ja. Anade att det kunde vara på det sättet. En droskägare som vet hur viktigt det är att en bil snurrar o går, plötsligt ger fan i att serva bilen... Njäeee... Den bör nog vara schysst omhändertagen. Men utgå n-vis inte från det, utan ta o fråga, ta han på pulsen lite: vem har servat, hur ofta vad har servats etc, etc. Varför jag tycker att du ska kolla vidare på bilen o ge den en chans, är även att jag har en släkting som så länge jag minns bara köpt x-taxibilar då han tycker att han köper relativt nya, mycket välskötta bilar till ett billigt pris. Han har varit hur nöjd som helst. Servicebok eller inte. Hellre ingen servicebok i en taxi än en servicebok i en bil som tex utrustats med M3-speglar, 22" med 35-profil... Men det är jag det som uppskattar att "komforta" fram med 65-profil på däcken. =)

Svensk bilprovning utför "Bildiagnos för privatkunder"

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw ... enDocument

Mvh
Alltså, naturligtvis att köpa en bil som INTE är servad på 9000 mil är som att spela rysk roulette med 5 skott i.

Däremot tycker jag det är helt vettigt att inga stämplar finns från senaste servicar. Seriöst, jag gav 8000kr för 6000-mila service på Volvo. Då bytte de bromsbelägg, tändstift, vidrutetorkare, olja, oljefilter, kupefilter och vindrutetorkarblad. Om bilen hade varit värd 60 000 kr hade jag fan inte lämnat in den för det. Om servicepriset är högre än 10% av bilens värde är det väl fan vansinne om man KAN göra det själv. Hela skiten gör man på 3 timmar och delarna kostar runt 2 kkr kanske. Så att pröjsa 6000 kr för ett stämpel som man ÄNDÅ kan förfalska, låter dumt. Kamremsbyte är dock annan femma. Det gör man inte så enkelt själv.
Godagens!

Tycker du verkligen ska spana vidare på bilen, priset är verkligen lockande, och ser den bra ut är det ju alltid ett plus.

Håller även med ovanämnda att en gammla taxiförare (för det var väl hans bolag antar jag) vet hur viktigt det är att bilen servac, sedan har ju allt med ekonomi, tid ork osv också spela in. han kanske riktigt skitit i det. men det borde lite enklare frågor avgöra.

Borde inte äldre besiktningsprotokoll avslöja lite? ex om den gått igenom ganska blankt varje gång borde väl tyda på underhåll av slitdelar?

Du får välja själv vart du vill göra en kontroll av bilen, men jag valde Motormännen.

Minns inte riktigt priserna, men jag tyckte man fick mer för pengarna hos M-männen, samt att för 100kr extra blir du medlem 1år, får lite förmåner samt att du kan få juridisk hjälp till en billig peng om det skulle strula någon gång.

Sägs väl att automat inte ska hålla i evighet på dessa? märks det av om den börjar bli sliten eller kan det bara sluta tvärt fungera?
Äh, denna fanatiska tilltro till service bok.....
Nu handlar det ju inte om en bil för 150k eller mer utan en bil som du vet rullat som taxi.... korten på bordet om man säger så. För övrigt är ifylld servicebok långt ifrån någon garanti.

Ta bilen till ex en M-verkstad eller din favorit mek & låt dem gå igenom bilen grundligt. Hittar de inget stort fel på den så kan du ju med gått samvete köpa bilen med vetskapen om att eventuellt framtida ras på auto lådan går att lösa med utbytes låda från valfri bildemontering + jobb kostnad.

Lycka till !
Visst är det väl skönt med servicebok. Men för att det sitter stämplar där betyder väl inte så mycket igentligen.
Jag har en bekant som kört en passat 0-33000 mil och alltid servat själv. När han bytte in bilen på VW firma i mellansverige förklarade han att den ver servad men av honom själv. När han veckan efter var på samma firma så kollade han lite på sin förra bil och vips så var den fullservad på VAG.
Det kan väl vara smidigt att spara kviton och sånt på oljor och dy när man servar själv.
Köp den inte....som taxichaffis kan jag ta död på myten att taxibilar är bra köp. Ok, det är bra köp om en egen företagare haft den, då är de oftast välskötta - men har bilen rullat åt ett större bolag med många anställda så är de oftast misskötta.
Krilledill skrev:Köp den inte....som taxichaffis kan jag ta död på myten att taxibilar är bra köp. Ok, det är bra köp om en egen företagare haft den, då är de oftast välskötta - men har bilen rullat åt ett större bolag med många anställda så är de oftast misskötta.
hur menar du missskött?

välservad ser väl bolaget till annars är dem ju dumma?

klart konstigt nog verkar ju det finnas gott om dumjävlar som annser att saker som inte är deras behöver dem inte vara rädda om.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]