Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Min sambo har precis köpt en V70 -99 140hk med Automat, den har gått 15.000mil och är i bra skick.
Hon ville ha en med automat för den drar mycket mjukare när hon drar hästsläp, och den lilla motorn för hon trodde den skulle bli bensinsnålare.
Jag har själv en V70n 2001 140hk mauell som hon tidigare brukade låna när hon drog hästtransport och det har funkat utmärkt!

Nu till min fråga:
Just detta att dra tungt med Automatlåda är något som vi inte riktigt tog hänsyn till när vi letade.
Kommer den att låsa upp eller slira?
Växlar den upp till högsta växeln?
Många skriver om extra oljekylare, behövs det?
Livslängd?
Bränsleförbrukning?
Några andra synpunkter???
av *pettson*
nijoto skrev:Ingen som har någon åsikt???
När det gäller att dra tungt med Automatlåda?
En extra oljekylare och se till att byta oljan i lådan med jämna mellanrum så går det utmärkt..
Vi har en -00 med nya motorn o lâdan.
Drar husvagn och hästsläp.
Det fungerar bra, men den är förstâss lite klen i backarna.
Jag frâgade pâ flera Volvoverkstäder och fick 2 svar att det räckte att skjölja lâdan en gâng o sedan göra om det ca var tretusen mil. Ett svar var att montera större kylare.
Vi moterade inte större kylare, den fungerar utmärkt, oftast ställer vi lâdan i läge 4 och kör som vanligt.
Husvagnen rullar sâ lätt att den kör vi nog oftast lâdan i D och det funkar oxâ, backiga partier väljer jag "4" för att spara ett par växlingar.
Bränsleförbrukningen kollar jag aldrig sâ där kan jag bara gissa pâ ett par dl mer med hästen bakom.
Nästa service ska lâdan fâ en skjöljning igen, kostar 2000 ca men det är billigt jämfört med lâdbyte.
Satsa pâ kraftigare fjädrar o friska dämpare om den har gâtt en bit, vâr ska fâ nytt nu efter 19000 mil.
Vi monterade förresten draget vid 13000 mil.
Finns ganska många trådar här på forumet om att spola automaten. Finns ett filter men det sitter inne i lådan; lite tjurigt att byta det alltså spolar man auotomaten för att vara säker på att få ut skiten, avlagringar what ever. Kolla automatväxellådans oljesticka; oljan ska vara röd och fin.
CP2 skrev:Finns ganska många trådar här på forumet om att spola automaten. Finns ett filter men det sitter inne i lådan; lite tjurigt att byta det alltså spolar man auotomaten för att vara säker på att få ut skiten, avlagringar what ever. Kolla automatväxellådans oljesticka; oljan ska vara röd och fin.
Spolar gör man väl för att få ut all olja, även den som finns i momentomvandlaren. Spolningen sker väl genom filtret så all skit som normalt fastnar där, fastnar även vid spolning. Borde kanske finnas ett sätt att spola igenom filtret baklänges...

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]