Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjorn
855 GLT 2,5 20v -93
Hej. har nu läst av felkoderna och skulle behöva lite hjälp med vad en del betyder.
Fikk 6 st felkoder. Är det mycket att få på en gång?

A-2: 1-3-1 (LH 3.2 LH 2.4 - Varvtalssignal från tändsystemet saknas vid start Motr 1.8 Motr 4.3 - Impulsgivarsignal saknas vid start)

A-3: 3-1-4 (H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning)

A-6: 3-1-4 (Kammaxelgivarsignal saknas eller är felaktig)

A-7: 1-2-2 (Motortemperaturgivarens period för lång)

B-1: 4-1-4 (Kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad)

B-2: 1-2-2 (Hastigheten har ej varit över 35Km/h eller ingen hastighetssignal)

Det jag fattar och klarar att fixa är A-3 och B-1 felet
Det andra har jag ingen aning om. Är det någon som kan hjälpa? Måste bilen in på verkstad?

Ett par frågor om felkodsläsning: När jag vill radera, raderas då alla på en gång eller måste man gå igenom varje stift?

Alla hjälp uppskattas verkligen.
Mvh Björn
av *pettson*
bjorn skrev:855 GLT 2,5 20v -93
Hej. har nu läst av felkoderna och skulle behöva lite hjälp med vad en del betyder.
Fikk 6 st felkoder. Är det mycket att få på en gång?

A-2: 1-3-1 (LH 3.2 LH 2.4 - Varvtalssignal från tändsystemet saknas vid start Motr 1.8 Motr 4.3 - Impulsgivarsignal saknas vid start)

A-3: 3-1-4 (H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning)

A-6: 3-1-4 (Kammaxelgivarsignal saknas eller är felaktig)

A-7: 1-2-2 (Motortemperaturgivarens period för lång)

B-1: 4-1-4 (Kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad)

B-2: 1-2-2 (Hastigheten har ej varit över 35Km/h eller ingen hastighetssignal)

Det jag fattar och klarar att fixa är A-3 och B-1 felet
Det andra har jag ingen aning om. Är det någon som kan hjälpa? Måste bilen in på verkstad?

Ett par frågor om felkodsläsning: När jag vill radera, raderas då alla på en gång eller måste man gå igenom varje stift?

Alla hjälp uppskattas verkligen.
Mvh Björn
För att radera måste du gå igenom varje stift.. OM din bil fungerar och går idag så föreslår jag en radering på alla stift för att sen se vilka av dom här koderna som kommer tillbaka. Den/ dom som återkommer är riktiga fel som finns just nu. För att läsa om urläsning och radering av koder så gå in på min hemsida. Tips och trix .. Det kan underlätta om du är osäker..

Felkodsinformation LH 3.2 1–3–1 Varvtalssignal från tändstyrenheten
Tändstyrenheten skickar varvtalspulser till bränslestyrenheten på både knackuppfetningsledningen och varvtalsledningen samtidigt. Om det saknas varvtalspulser på varvtalsledningen men inte på knackuppfetningsledningen sätts felkoden.

Ersättningsvärde
Inget.

Felorsak
-Avbrott på signalledning.
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning.
-Fel i tändstyrenheten.

Felsymptom
-Motorn kan inte startas.
-Motorn stannar under gång.

A3 Mät upp givaren../ kablaget om du har ett avbrott.. Inte ovanligt med dåliga kablage..

Felkodsinformation Felkod 3–1–4 EZ 129 K

Villkor
För att tändstyrenheten ska veta vilken cylinder som ska ha tändgnista behövs kamaxelgivaren som sitter monterad på kamaxeln. Kamaxeln går ett varv på två vevaxelvarv där kamaxelgivarens signal är hög ett vevaxelvarv och låg ett vevaxelvarv.
Om signalen är ständigt hög eller låg under fyra motorvarv sätts felkoden (signalen jämförs med impulsgivaren).

Ersättningsvärde
Inget.

Felorsak
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning.
-Spänningsledning kortsluten till jord.
-Avbrott på jordledning, stompunkt, signalledning eller spänningsledning.
-Defekt kamaxelgivare.

Felsymptom
-Motorn kan inte startas eller kommer att stanna under gång. Om signalen återkommer startar motorn.

A7 Byt kylvattentermostaten..

B1 blås ur den och kontrollera funktionen..
B2 En kod du måste få. För att inte få koden måste du köra med bilen över 35 knyck och sen ställa dej på tomgång. Lägga i en växel och låta motorn stanna för att den inte orkar driva. Alltså döda motorn utan att stänga av nyckeln.. Slår du av tändningen istället så kommer den att glömma att du åkt..
En kod att inte bry sej om alls alltså.
Användarvisningsbild
av bjorn
Pettson! Dig kan man lita på!
Maken till bra svar få¨r man leta efter.
Motorn går som den skal. Lite trög och hackig på motorbromsen under kallstart men sen går den som en klocka även fast den har gått 30100 mil.

Jag skal genast radera koderna och fixa ABS givaren bak. Skal också fixa vatten termostaten. Jag har aldrig märkt något om att den blir för varm?!

Återigen tack för hjälpen. ska kolla in din sida ännu en gång :)

Mvh Björn
av *pettson*
bjorn skrev:Pettson! Dig kan man lita på!
Maken till bra svar få¨r man leta efter.
Motorn går som den skal. Lite trög och hackig på motorbromsen under kallstart men sen går den som en klocka även fast den har gått 30100 mil.

Jag skal genast radera koderna och fixa ABS givaren bak. Skal också fixa vatten termostaten. Jag har aldrig märkt något om att den blir för varm?!

Återigen tack för hjälpen. ska kolla in din sida ännu en gång :)

Mvh Björn
Felet är inte att bilen blir varm. Felet är att bilen tar för lång tid på sej att bli varm.. Den är alltså för kall.. Termostaten står lite lite öppen och då tar det längre tid innan bilen blir varm.. :-)-)
Användarvisningsbild
av bjorn
Hej! Då förstår jag!

Jag gjorde ett misstag och läste bara av första koden på varje stift. Nu har jag gjort om allting och kollat efter flera koder på ett stift.

Det visade sig att jag fick 3 felkoder på tändsystem sockel A6.
3-1-4 (Kamaxelgivare) plus att jag fick 2 andra innom samma område:
3-2-4 Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt
2-1-4 Impulsgivarsignal saknas sporadiskt

Är det lätt att byta kamaxel givare? sitter åtkomligt från utsidan? behövs den bytas? många frågor på en gång
Det sitter en elektronisk grunka på motorn vid över motorfäste??

Mvh Björn
av *pettson*
bjorn skrev:Hej! Då förstår jag!

Jag gjorde ett misstag och läste bara av första koden på varje stift. Nu har jag gjort om allting och kollat efter flera koder på ett stift.

Det visade sig att jag fick 3 felkoder på tändsystem sockel A6.
3-1-4 (Kamaxelgivare) plus att jag fick 2 andra innom samma område:
3-2-4 Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt
2-1-4 Impulsgivarsignal saknas sporadiskt

Är det lätt att byta kamaxel givare? sitter åtkomligt från utsidan? behövs den bytas? många frågor på en gång
Det sitter en elektronisk grunka på motorn vid över motorfäste??

Mvh Björn
Kamaxelgivaren är givaren som sitter på avgaskammen precis som du beskriver. Rakt under övre motorfästet.
Det är plättlätt att byta om så krävs- För att få veta det så kan du ju enklast radera alla koderna nu. återkommer just dom koderna så ska den bytas eller om möjligt repareras. Den sitter med två torx ifrån sidan så det går lätt att byta.

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]