Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjorn
Hej! I morse så upptäckte jag något underligt. AC knappens lampa började blinka i takt med "rec" knappen när jag startade bilen??
Är det någon som har sett det förr?

Volvo 855 glt 2,5 20v -93

Takk för alla svar.
Användarvisningsbild
av Örnen
Jo blinkandet är en felindikator. Står lite om detta i din bils instruktionsbok kapitlet om AC/ECC klimatanläggning.
På din bil kan det sitta små minifläktar som ska ge indikation om att inställd temp hålls i kupén. De sitter i så fall mellan kurvhandtagen på höger passagerarsida fram och motsvarande på förarsidan. De blir brukar komma damm och smuts in i "propellrarna" som då inte längre kan snurra. Har du såna kan det hjälpa att pilla lös den lilla fyrkantiga täckplasten/locket som har ett runt hål i mitten. Dra lös det rakt ut, hjälp ev till med en mejsel från sidan mellan innertak och plastlock. Väl lös är det svårt att se annat än ett litet hål. Propellervingarna är svåra att se utan ficklampa och bra ögon. Använd dammsugare och ev tryckluft + tandpetare/tändsticka för att avlägsna dammet. Om du har plastlocken borttagna kan du lättare se om vingarna snurrar då du drar igång AC:n. Plastlocken trycker du bara tillbaks om blinkandet upphört.
Finns säkert andra möjliga felkällor också. Kan ev vara ett tillfälligt om det bara händer en gång.
I annat fall kan du åka till en verkstad som kan hjälpa dig. Din bil är så gammal och felsökning och åtgärd på en sån bil kan överskrida bilens värde.
av flummbeck
Mina lampor blinkade oxå. Om jag har förstått det rätt så är det när det är fel på klimatanläggningen. Jag hade ingen gas i AC:n, slutade när jag fixat ac:n.
av *pettson*
flummbeck skrev:Mina lampor blinkade oxå. Om jag har förstått det rätt så är det när det är fel på klimatanläggningen. Jag hade ingen gas i AC:n, slutade när jag fixat ac:n.
Okej.. för det finns ingen sensor för gas eller på nåt sätt en felkod som sätts vid fel på gasmängden..
av harryman
Funkar kupefläkten? På min 855 -96 blinkade ac lampan pga en kärvande fläkt.plockade ur fläkten o smörjde på med 556 vid axeln så var det löst.har i alla fall funkat i 3 veckor nu +att gnisslet i kupefläkten försvann.
Användarvisningsbild
av bjorn
tack för alla svar!

Jag vet inte så mycket om AC'n på bilen. När jag köpte den så provade jag genast om det kylde något. Men det gjorde det inte. Så jag antog att gasen var slut eller att det har läckt ut. Tänkte direkt att det är inget att bry sig om på en så gammal bil (-93:a) för det blir väl attans dyrt att fixa.
Fläkten fungerar perfekt. Allt innuti fungerar som det skal förutom att AC'n inte kyler. Men så kom blinkningen igång och då undrar ju man hur många sekunder man har kvar att leva... :)
Jag får kolla lite på det när jag kommer hem. Jag har fått många bra svar och läst mycket runt ämnet i forumet.

tack alla för en bra sida med snabb hjälp!!
Stå på/Björn
av *pettson*
bjorn skrev:tack för alla svar!

Jag vet inte så mycket om AC'n på bilen. När jag köpte den så provade jag genast om det kylde något. Men det gjorde det inte. Så jag antog att gasen var slut eller att det har läckt ut. Tänkte direkt att det är inget att bry sig om på en så gammal bil (-93:a) för det blir väl attans dyrt att fixa.
Fläkten fungerar perfekt. Allt innuti fungerar som det skal förutom att AC'n inte kyler. Men så kom blinkningen igång och då undrar ju man hur många sekunder man har kvar att leva... :)
Jag får kolla lite på det när jag kommer hem. Jag har fått många bra svar och läst mycket runt ämnet i forumet.

tack alla för en bra sida med snabb hjälp!!
Stå på/Björn
läs ur felkoden/ koderna den satt så kan du få en ledtråd till vad den klagar på..? Du har ju diagnospanelen sitter vid spolarvätskepåfyllningen.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]