Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanS
Jag vet att det finns trådar om detta sedan tidigare, men jag måste ändå få ställa ett par idiotfrågor.
Kan avslöja att min bilmeckarvana är i stort sett obefintlig, så frågorna är säkert skitkorkade.

Håller på att försöka fixa handbromsen på min 850 (sedan 95-a). Gjorde som folk säger; lät skruven till spaken vara lös, slängde av ena hjulet, spände åt spännhjulet tills det låste, och lossade igen. Sedan samma med andra hjulet. Sist skruven till spaken.
Idiotfråga 1:
Hur mycket ska jag lossa spännhjulet efter att det har varit låst? Tills jag kan snurra hjulet och det tar emot (typ 5 hack eller så), eller tills det går fritt utan "skrap" (det blir ju i så fall väldigt mycket mer lossande). Det är definitionen av "tills det går fritt" i Haynes bok som jag är osäker på...

Idiotfråga 2:
Ska jag lossa lika många hack på spännhjulet på bägge sidor, eller är det viktigare att det känns som om hjulen går att snurra lika lätt, med lika lite/mycket "skrap" på bågge sidor? Det går nämligen betydligt mycket trögare på högersidan, och jag måste lossa mycket mer för att få samma resultat när jag snurrar. (Verkar för övrigt som om däcken slits snett, så bromsen ligger väl kanske på där...)

Idiotfråga 3:
På högersidan (den "trögare"), verkar bromsskivan sitta löst. Om jag snurrar på skivan med motstånd på handbromsen, så snurrar jag liksom bromsskivan mer än det som sitter innanför; hålen för hjulbultarna förskjuts alltså. Vad fan har hänt då, och vad gör jag?

Tacksam för svar
av *pettson*
JohanS skrev:Jag vet att det finns trådar om detta sedan tidigare, men jag måste ändå få ställa ett par idiotfrågor.
Kan avslöja att min bilmeckarvana är i stort sett obefintlig, så frågorna är säkert skitkorkade.

Håller på att försöka fixa handbromsen på min 850 (sedan 95-a). Gjorde som folk säger; lät skruven till spaken vara lös, slängde av ena hjulet, spände åt spännhjulet tills det låste, och lossade igen. Sedan samma med andra hjulet. Sist skruven till spaken.
Idiotfråga 1:
Hur mycket ska jag lossa spännhjulet efter att det har varit låst? Tills jag kan snurra hjulet och det tar emot (typ 5 hack eller så), eller tills det går fritt utan "skrap" (det blir ju i så fall väldigt mycket mer lossande). Det är definitionen av "tills det går fritt" i Haynes bok som jag är osäker på...

Idiotfråga 2:
Ska jag lossa lika många hack på spännhjulet på bägge sidor, eller är det viktigare att det känns som om hjulen går att snurra lika lätt, med lika lite/mycket "skrap" på bågge sidor? Det går nämligen betydligt mycket trögare på högersidan, och jag måste lossa mycket mer för att få samma resultat när jag snurrar. (Verkar för övrigt som om däcken slits snett, så bromsen ligger väl kanske på där...)

Idiotfråga 3:
På högersidan (den "trögare"), verkar bromsskivan sitta löst. Om jag snurrar på skivan med motstånd på handbromsen, så snurrar jag liksom bromsskivan mer än det som sitter innanför; hålen för hjulbultarna förskjuts alltså. Vad fan har hänt då, och vad gör jag?

Tacksam för svar
1= Lossa tills du kan röra på skivan men ändå kan förnimma att det ligger på. Notera att när man justerat ut bägge sidorna så ska man dra åt handbromsen några ggr så att backarna får röra sej och lägga sej rätt. Det kan hända att man får spänna ut dom igen..räkna inte hacken utan det ska kännas som om handbromsen ligger på lite lite.
2= Det ska kännas likadant på bägge sidorna. Strunta i att räkna antalet hack...
3= Det finns en tapp eller skruv som ska hålla skivan på plats medans hjulet är borta. Troligen har du ingen där. Sätt dit en innan du försöker att ställa handbromsen annars hamnar skivan fel. I övrigt bromsar backarna på själva skivan inte på navet. Med andra ord backarna bromsar på det du roterar. Inte på den delen som står stilla. Men sätt dit en skruv där och justera sen precis som jag skrivit i punkt 1 o 2.
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]