Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av femansväxel
hejsan alla. problem med min volvo 850 glt en 95a.
Ibland när bilen är varm och man har kört en stund för att sedan stanna en kort minut och ska stänga på bilen igen så hoppar han igång men för att på en sekund bara dö igen och då får man vänta ca 1 minut sedan hoppar han igång igen. har länge trott det har berott på kamaxelgivaren eller vevgivaren. Men problemet uppkommer till 90 procent precis när man har tankat och ska starta och åka iväg från macken. händer bara sällan när man stannar någon annanstans. kan det va nått med att man öppnar tanklocket och att det kommer in luft eller nått sådant?
Har diagnosiserat och han gav utslag på kamaxelgivaren. men om det var det så skulle väl han inte jävlas bara för man ska iväg från macken. och sällan om man stannat på parkeringen för att handla exempelvis.
hoppas nån vet vad det kan vara eller har vait med om det själv som fixade felet.
av *pettson*
femansväxel skrev:hejsan alla. problem med min volvo 850 glt en 95a.
Ibland när bilen är varm och man har kört en stund för att sedan stanna en kort minut och ska stänga på bilen igen så hoppar han igång men för att på en sekund bara dö igen och då får man vänta ca 1 minut sedan hoppar han igång igen. har länge trott det har berott på kamaxelgivaren eller vevgivaren. Men problemet uppkommer till 90 procent precis när man har tankat och ska starta och åka iväg från macken. händer bara sällan när man stannar någon annanstans. kan det va nått med att man öppnar tanklocket och att det kommer in luft eller nått sådant?
Har diagnosiserat och han gav utslag på kamaxelgivaren. men om det var det så skulle väl han inte jävlas bara för man ska iväg från macken. och sällan om man stannat på parkeringen för att handla exempelvis.
hoppas nån vet vad det kan vara eller har vait med om det själv som fixade felet.
Om bilen ger diagnos på kamaxelgivaren.. varför skulle bilen jävlas med den felkoden för att du tankar ?.. Samma resonemang.
KAN TÄNKAS vara att du stängt av bilen med en viss värme en viss tid?.. Och därmed löser felet ut? (det är inte ett ovanligt fel). Det råkar ske på macken helt enkelt..
Bilen är INTE känslig för att du tankar eller för att du varit vid pumpen. Nolla felkoden och se om den kommer tillbaka nästa gång du tankar.. ELLER när du ställt ifrån dej bilen lika varm, lika länge någonannanstans.. Isåfall byt givaren.
av femansväxel
Ok. jo det kan nog tänkas att det är så ja. tror också det är givaren. jag hörde för ett tag sedan att man kunde häla i k-sprit i tanken så kunde det funka bättre. och tro det eller ej det gjorde det. så länge jag hade k-sprit och bensin så startade den varje gång. har tankat i lite k-sprit vid varje tankning utom i dag då bensinen var nästan slut och jag tankade utan att hälla i sprit. gissa vad som hände jo han hoppade inte igång bara nån sekund endast. sedan död. väntade 1 min sedan gick han. kan alltså k-sprit hjälpa för tillfället då? eller var det bara en himmla tur att han funkade problemfritt just då?
av *pettson*
femansväxel skrev:Ok. jo det kan nog tänkas att det är så ja. tror också det är givaren. jag hörde för ett tag sedan att man kunde häla i k-sprit i tanken så kunde det funka bättre. och tro det eller ej det gjorde det. så länge jag hade k-sprit och bensin så startade den varje gång. har tankat i lite k-sprit vid varje tankning utom i dag då bensinen var nästan slut och jag tankade utan att hälla i sprit. gissa vad som hände jo han hoppade inte igång bara nån sekund endast. sedan död. väntade 1 min sedan gick han. kan alltså k-sprit hjälpa för tillfället då? eller var det bara en himmla tur att han funkade problemfritt just då?
jag kan garantera att givare och k-sprit inte har nåt samband iallafall..
Det finns ingen givare som kan berätta blandningsförhållandet i tanken.
av femansväxel
Jag har nu bytt kamaxelgivaren på bilen har gått bra nu ett bra tag. men nu så hände det igen. och gissa var jo macken efter tankning. inga felkoder registrerade eller några lampor lyser heller? kan det va nån slang eller nått då?
av Jimmy25
femansväxel skrev:Jag har nu bytt kamaxelgivaren på bilen har gått bra nu ett bra tag. men nu så hände det igen. och gissa var jo macken efter tankning. inga felkoder registrerade eller några lampor lyser heller? kan det va nån slang eller nått då?
Fått till det? Jag hade samma problem som du förut och inga felkoder registrerades. För mig löstes det och fungerade ett bra tag genom att byta bränslepumpsrelät. På *Petsson*s hemsida finns lite tips och tricks hur du kan fixa det själv. http://pettson.info/
Nu har jag dock ungefär samma fel igen men denna gång hjälpte det inte att byta bränslepumpsrelä... men hoppas det löser ditt problem :)
av *pettson*
Jimmy25 skrev:
femansväxel skrev:Jag har nu bytt kamaxelgivaren på bilen har gått bra nu ett bra tag. men nu så hände det igen. och gissa var jo macken efter tankning. inga felkoder registrerade eller några lampor lyser heller? kan det va nån slang eller nått då?
Fått till det? Jag hade samma problem som du förut och inga felkoder registrerades. För mig löstes det och fungerade ett bra tag genom att byta bränslepumpsrelät. På *Petsson*s hemsida finns lite tips och tricks hur du kan fixa det själv. http://pettson.info/
Nu har jag dock ungefär samma fel igen men denna gång hjälpte det inte att byta bränslepumpsrelä... men hoppas det löser ditt problem :)
Då verkar det som om din pump lämnar in då.. att den stannar för att den är sliten i kolen.
av tomas70
Hahaha, Samma fel som jag hade men jag byte en del annat som exempelvis tändsiften.
Efter det absolut inget alls, Bilen uppträder inte längre på det exakta sättet du redogjort förr.
Blev full i skratt när du nämnde om tankningen, Så var det för mig med, precis allt du sa hände för mig med men efter tändstiften så är det problemet ett minne blott.
Dock byte jag bränslefilter också för säkerhetsskull.

Edit,
Vart sitter bränslepumpreläét?
av Jimmy25
tomas70 skrev: Edit,
Vart sitter bränslepumpreläét?
Om du står framför bilen med huven öppen så hittar du det längst upp till höger (alltså precis framför förarplatsen) under ett fastskruvat lock där även en massa säkringar finns. Relät är märkt med nummer 103 och finns även med på bild på *Petssons* hemsida.
av Jimmy25
*pettson* skrev:
Jimmy25 skrev:
Då verkar det som om din pump lämnar in då.. att den stannar för att den är sliten i kolen.
Den där elektriska pumpen man sänker ner i tanken? Tror inte det för den böt jag för mindre än ett år sedan. Men nu vill jag inte stjäla den här tråden för mina problem, jag har själv redan en egen lång tråd med diverse problem för min kära Volvo :)
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]