Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
V40 T4 -98 som inte laddar batteriet. Från början trodde jag att det var batteriet som var slut så jag köpte ett nytt. Frid och fröjd i knapp en vecka sen var det urladdat också. Misstänkte då generatorn men funderade vidare, skulle verkligen bilen gå att köra då? Om generatorn vore slut skulle väl inte motorn få någon ström alls? Motorn lägger aldrig av under gång. Tänkte då att det kanske var laddningsreläet och åkte till Bilia för att köpa detta. Efter lite letande hittade de det som enligt uppgift skulle sitta precis vid generatorn. 1400:- ville de ha för det men bad mig kolla med verkstan för att höra om de hade ngn idé på vad det kunde vara (han ville inte att jag skulle slänga ut 1400:- i onödan) Verkstadskillen sa dock att det inte finns något laddningsrelä på V40 (Har inte funnits på ngn Volvo sedan -90) utan det var bara att byta generatorn. Ca 6500:- för utbytesgenerator samt 1000 kronor för felsökning skulle de ha. Jag tycker det känns lite för osäkert för att "kasta" ut 7500:-

PS. Jag har även samma fel som många andra T4 ägare har skrivit om gällande "hackande motor" - där jag har läst att det kan vara något av följande: Databoxen, Tändspolarna eller Bensinpumpen. Det problemet hade jag dock långt före detta laddningsproblem med batteriet. Hackande motorproblemet får bli en egen tråd.

Har ni några idéer och tankar runt detta?

Mycket tacksam för svar!

Mvh
Daniel
Hej!
Har samma problem på min -98 T4. Har bytt generator på garanti, utan att felet försvann. Ingen vet vad felet kan vara. Det roliga är att det bara händer när det är sommar och varmt. Då är det bara ca: 12,5v mellan polerna. Vinter och kallt då ladder den 14,5v. Har gett upp att leta fel nu. Laddar batteriet under sommar månaderna.
PS. Har bytt tre 3st batterier, inget fel på dom. Bil jävel.......
Norris skrev:Hej!
Har samma problem på min -98 T4. Har bytt generator på garanti, utan att felet försvann. Ingen vet vad felet kan vara. Det roliga är att det bara händer när det är sommar och varmt. Då är det bara ca: 12,5v mellan polerna. Vinter och kallt då ladder den 14,5v. Har gett upp att leta fel nu. Laddar batteriet under sommar månaderna.
Har du mätt på generatorn så att du inter har ett kraftigt spänningsfall?
Blir pluskabeln varm?
#27 skrev:
Norris skrev:Hej!
Har du mätt på generatorn så att du inter har ett kraftigt spänningsfall?
Blir pluskabeln varm?
Ja, plus kabeln blir varm
Jeg har omtrent samme problem og ingen løsning, min V70 -97 starter ikke om lysene står på i 5 minutter uten at bilen går. Altså, batteriet ligger hele tiden på et lavt nivå, men går normalt ikke helt tomt. Når jeg mäter mellom batterpolene når bilen går på tomgang har jeg 13,6 volt. Det kan kanskje forklare hvorfor batteriet aldri lades til mer enn et minimum? Det er en Bosch generator som er angitt til 14 volt. Generatoren er i metall, den er ikke den typen som er farget svart. Kan det være noe annet enn generator`? spenningsregulatoren er vel innebygd inne i generatoren? Jeg har testet 3 olike batterier. Ingen av batteriene er riktignok helt nye, men i og med at bilen beter seg på precis samme sett oberoende på hvilket batteri jeg bruker, så ser det ikke ut til at batteriet er problemet. Når jeg lader batteriene med ekstern lader så tar det mange timer, med 7 amp automatisk lader, så det virker som at det ikke er noe feil på batteriene

Kan det ganske enkelt være at man må bytte børster på den her typen generatorer omlag hvert 10. år? Bilen har gått 300 000 km.

Det virker ikke å spille noen rolle hvor lang tid det går mellom hver gang jeg kjører, så det ser ikke ut til at det er nån strømlekasje når bilen er parkert. Og har ikke installert noen konstige elektronikpryler i bilen. Finns en integrert telefonlader og handsfree fra da bilen var ny.

Et dimljusglas er sönder, så jeg burde kanskje kolla om det er nån el-lekkasj der, men det er jo avstengt iallefall.

Kul at "Norge" er løsenord for å registrere seg på denne websiden :-)
(¯`'•.¸(¯`'•.¸ HAPPY DAYS ¸.•'´¯)¸.•'´¯)‹(•¿•)›
Danne1973 skrev:Hej!
V40 T4 -98 som inte laddar batteriet. Från början trodde jag att det var batteriet som var slut så jag köpte ett nytt. Frid och fröjd i knapp en vecka sen var det urladdat också. Misstänkte då generatorn men funderade vidare, skulle verkligen bilen gå att köra då? Om generatorn vore slut skulle väl inte motorn få någon ström alls? Motorn lägger aldrig av under gång. Tänkte då att det kanske var laddningsreläet och åkte till Bilia för att köpa detta. Efter lite letande hittade de det som enligt uppgift skulle sitta precis vid generatorn. 1400:- ville de ha för det men bad mig kolla med verkstan för att höra om de hade ngn idé på vad det kunde vara (han ville inte att jag skulle slänga ut 1400:- i onödan) Verkstadskillen sa dock att det inte finns något laddningsrelä på V40 (Har inte funnits på ngn Volvo sedan -90) utan det var bara att byta generatorn. Ca 6500:- för utbytesgenerator samt 1000 kronor för felsökning skulle de ha. Jag tycker det känns lite för osäkert för att "kasta" ut 7500:-

PS. Jag har även samma fel som många andra T4 ägare har skrivit om gällande "hackande motor" - där jag har läst att det kan vara något av följande: Databoxen, Tändspolarna eller Bensinpumpen. Det problemet hade jag dock långt före detta laddningsproblem med batteriet. Hackande motorproblemet får bli en egen tråd.

Har ni några idéer och tankar runt detta?

Mycket tacksam för svar!

Mvh
Daniel
Det finns inget laddningsrelä men därimot en laddningsregulator som sitter på själva generatorn leta upp en bileletrisk firma så kan dom i dom flesta fall renovera din generator för en bra mycket lägre peng än 7.500kr

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]