Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrEvilBoy
jockep skrev: ja det var på min awd
:-O)
Nu blev jag intresserad :D

Du har ingen trevlig guide sida som pettson har? :wink:

Tänkte jag skulle ringa konsumentvägledning i morgon och kolla läget. Bilen köpte jag av en Volvo handlare och de var väldigt tillmötesgående att fixa felen som uppstod inom garanti tiden. Jag får hoppas att de är lika tillmötesgående nu när det är snart 7 månader sedan jag köpte den och 6 månader sedan de byte armatur
Användarvisningsbild
av ketto
jockep skrev:
ketto skrev:
jockep skrev:Hej att bytta bränsle pump är inte så svårt som det låter på volvos pris 10000 kr med pump och 5000 utan jag har bytt 2st själv det tog en förmidag och kostade 1200 för en pump på skroten så ett tips gör det själv
måste bara fråga om de va på en AWD?
ja det var på min awd
Okej, bara undrade :-)-)
Har haft ner tanken på min me pga läckage i ett rör uppe på tanken som ej va åtkomligt utan att ta ner hela bakvagnen + tanken!
1 dag tog de för mig och min bror att få ner skiten och då va de första gången ja gjorde de! Nu vet ja hur man ska göra iaf!

Men iaf så ska man demontera bakre delen av kardan, GLÖM EJ ATT MÄRKA UPP HUR KARDAN SATT MOT VISCON! Bara dra ett vitt streck rakt över på nåt ställe där kardan möter visco!
Iaf så är de 3 bultar på var sida bakom däcken som ska släppas, 3-4 st bultar/sida vid förstärkta domkraftsfästet (den runda plattan) möjligen ta ner viscon men de tror ja inte man behöver göra, släppa på banden som håller tanken uppe och vinkla ner den så man kommer åt bränslepumpen!
Pilarna syns väl lite så där, men markerar ungefär var bultarna sitter, klicka på bilden för större upplösning
Bild
av DrEvilBoy
sitter den vänstra saken i samma position som soppa pumpen eller är den lättare att komma åt? vet ej hur tanken är formad men kan det vara tänkbart att det kan läcka från soppapumpen och sedan letar sig soppan ner på vänstra sidan?
Användarvisningsbild
av ketto
DrEvilBoy skrev:sitter den vänstra saken i samma position som soppa pumpen eller är den lättare att komma åt? vet ej hur tanken är formad men kan det vara tänkbart att det kan läcka från soppapumpen och sedan letar sig soppan ner på vänstra sidan?
Så här ser de ut! Min läckte upp vid slangarna på tanken och bensinen lade sig där de står "Retur från BTR"
Bild
av DrEvilBoy
Ketto.... du är en klippa. ska kolla lite i morgon. har ingen lust att gnälla om något som är helt fel till rejmes... men å andra sidan så är jag örebroare :wink:
Användarvisningsbild
av ketto
DrEvilBoy skrev:Ketto.... du är en klippa. ska kolla lite i morgon. har ingen lust att gnälla om något som är helt fel till rejmes... men å andra sidan så är jag örebroare :wink:
Hmmmm gnällbältet eller hur va de nu? :roll: :wink:
av *pettson*
DrEvilBoy skrev:
*pettson* skrev:Gå tillbaka till första stället och säg till. En bränslearmatur är inte nån leksak och inte heller nåt som ska rosta hål på i första taget. Satsar mera på att jobbet gjordes dåligt. Tillbaka och FRÅGA varför det är så på en armatur dom bytt??.. Se vad du får för svar.. Är det detaljen valde dom en så dålig detalj att dom ändå får göra om jobbet.. ÄR det jobbet så ska det göras om ialalfall.. Det är MINST 12 månaders garanti på ett utfört verkstadsjobb..
När jag köpte bilen fick jag 1 månads garanti och det var på den garantin som de bytte något för att få tankmätaren att fungera. om jag inte minns fel så tog dom ner och bytte allt där soppa pumpen sitter och satte tillbaka allt. det fungerade inte så de fick ta vänstra sidan oxå eller om det var tvärt om. Har fattat att på höger sida sitter bränslepumpen men på vänstra, är det till tankmätaren eller nått mer?
Då de gjorde det på garantin så fick jag inga papper på utfört jobb, gäller även garantin i sådana fall som gjordes på garantin? Nu är jag inte helt säkert på att det är armaturen då verkstadsnissen sa att det kunde vara den då det hade runnit soppa längst kanten på vänster sida och det troligaste var att den hade rostat sönder..... det bästa var att ta ner och kolla.... men tjena.... det lär ju ta sin tid.

Pettson du som är volvo nisse, vad kan det ta i arbetstid att ta ner och upp tanken på AWD?

Är såååå trött på bilen nu, har redan lagt ut ett fyrsiffrigt belopp denna månad på bilen.. hela semestern förstörd om detta kostar för mycket :roll:
Först av allt.. ta ut papper på att det är bytt. Spelar ingen roll om det är på garanti..Att ha en månads garanti är en sak. MEN JOBBET man utför har MINST 1 års garanti.. Alla reparationer har garanti även dom du inte betalt för..
Att riva tanken på en AWD är ju inte gjort på en kvart.. men med rätt verktyg och rätt information så handlar det om ca 2 timmars jobb
av DrEvilBoy
Tack pettson.. precis vad jag ville höra.

Blir lite osäker när jag ser bilden på tanken. Om det läcker från ejektorpumpen (vad det nu är) så borde soppan rinna framtill på tanken då de verkar sitta lite längre ner(?) verkstads nissen sa att det är troligen från armaturen (har tagit förgivet att det är där ejektorpumpen sitter) för att det kommer uppifrån. Om jag tittar på tanken så har det runnit ungefär i mitten på sidan av tanken, ungefär där det står "Retur från BTR"
Tänker jag helt fel?
av Lasse81
*pettson* skrev:
DrEvilBoy skrev:
*pettson* skrev:Gå tillbaka till första stället och säg till. En bränslearmatur är inte nån leksak och inte heller nåt som ska rosta hål på i första taget. Satsar mera på att jobbet gjordes dåligt. Tillbaka och FRÅGA varför det är så på en armatur dom bytt??.. Se vad du får för svar.. Är det detaljen valde dom en så dålig detalj att dom ändå får göra om jobbet.. ÄR det jobbet så ska det göras om ialalfall.. Det är MINST 12 månaders garanti på ett utfört verkstadsjobb..
När jag köpte bilen fick jag 1 månads garanti och det var på den garantin som de bytte något för att få tankmätaren att fungera. om jag inte minns fel så tog dom ner och bytte allt där soppa pumpen sitter och satte tillbaka allt. det fungerade inte så de fick ta vänstra sidan oxå eller om det var tvärt om. Har fattat att på höger sida sitter bränslepumpen men på vänstra, är det till tankmätaren eller nått mer?
Då de gjorde det på garantin så fick jag inga papper på utfört jobb, gäller även garantin i sådana fall som gjordes på garantin? Nu är jag inte helt säkert på att det är armaturen då verkstadsnissen sa att det kunde vara den då det hade runnit soppa längst kanten på vänster sida och det troligaste var att den hade rostat sönder..... det bästa var att ta ner och kolla.... men tjena.... det lär ju ta sin tid.

Pettson du som är volvo nisse, vad kan det ta i arbetstid att ta ner och upp tanken på AWD?

Är såååå trött på bilen nu, har redan lagt ut ett fyrsiffrigt belopp denna månad på bilen.. hela semestern förstörd om detta kostar för mycket :roll:
Först av allt.. ta ut papper på att det är bytt. Spelar ingen roll om det är på garanti..Att ha en månads garanti är en sak. MEN JOBBET man utför har MINST 1 års garanti.. Alla reparationer har garanti även dom du inte betalt för..
Att riva tanken på en AWD är ju inte gjort på en kvart.. men med rätt verktyg och rätt information så handlar det om ca 2 timmars jobb
Jag vill inte vara en gnällspik. men jobb och delar som bytts på garanti gäller bara tills den ursprungliga garatin går ut.
Dvs, om Volvo byter en komponent på garatin när det endast är 6 månader kvar av nybilsgaratin är det endast 6 månaders garanti på delen som byts.
Samma sak med reservdelar, reklamerar du en reservdel som du själv köpt räknas garantin på reservdelen från första inköpsdatum, inte från reklamationsdatum.
Jag vill minnas att det är 6 månaders garanti om du köper begagnad bil!

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]