Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrEvilBoy
Upptäckte nu att det luktade bensin vid bilen. tittade under och det är blött under tanken åt vänster sida och det låter som ett svagt klunkande ljud (typ att den tar in luft) var 10:de sekund. Det rinner inte men har droppat lite på backen.

Nu har jag inte kollat så himla noga då man ser så dåligt i kvällsljuset men tänkte kolla med er vad det vanligaste felen brukar vara. Tankade bilen tidigare idag full men det ska väl inte ha någon betydelse(?)

Om tanken är hål på.... kan man laga den utan att ta bort tanken? Då det är en AWD så känner jag att det skulle nog vara ett rent helvete att ta ner tanken. Och att lämna in på verkstad lär kosta en hel del :cry:
Användarvisningsbild
av Örnen
Har du tankat bilens tank toppfull och bara kört direkt hem sedan dess och parkerat i solen eller bara varmt så expanderar bränslet i tanken och rinner ut via ett spillrör om jag inte är helt fel ute. Diesel expanderar väldigt lite i värme men bensin desto mer. Om tanken vore helt tät skulle den explodera eller bli deformerad.
Bensinmackens cisterner är ju vanligtvis under marken och där är kallare än det blir då det kommer i din tank. Ska man inte direkt köra en längre sträcka bör man inte toppfylla då man kan förlora de dyra dropparna man kramat ur slangen. När du kört en bit eller överskottet runnit ut kommer troligen "läckaget" upphöra om du inte lyckats sätta tanken i en sten.
av DrEvilBoy
Nu på morgonen läcker det fortfarande :roll: , och jag har åkt ca 5 mil efter tankningen så spillröret är det nog inte. Får väl hoppas på att det är någon slang som läcker.

Får ta en titt på det ikväll
av DrEvilBoy
lämnade in den idag för snabbkoll. Verkstads nissen trodde det var armaturen som hade rostat hål, för läckan verkade komma därifrån.

Surt för när jag köpte bilen i december förra året fungerade inte bränslemätaren så de bytte armaturen på garantin. Verktstan jag var till nu (inte samma ställe som där jag köpte bilen) trodde inte att de hade bytt mot en ny utan begagnad och då gäller inte garantin. Om det hade varit en ny armatur så hade det tydligen varit 2 års garati på armaturen. Är detta vanligt att man byter mot en begagnad del?

Frågade vad det kostade att byta men han visste inte vad de skulle ta för han hade aldrig bytt en sådan förut på AWD.
Någon som har något humm om vad det kan gå på? Är det lika svårt att byta vänstra armaturen som att byta bränslepump?.... för då blir det dyyyyrt :-O)
av *pettson*
DrEvilBoy skrev:lämnade in den idag för snabbkoll. Verkstads nissen trodde det var armaturen som hade rostat hål, för läckan verkade komma därifrån.

Surt för när jag köpte bilen i december förra året fungerade inte bränslemätaren så de bytte armaturen på garantin. Verktstan jag var till nu (inte samma ställe som där jag köpte bilen) trodde inte att de hade bytt mot en ny utan begagnad och då gäller inte garantin. Om det hade varit en ny armatur så hade det tydligen varit 2 års garati på armaturen. Är detta vanligt att man byter mot en begagnad del?

Frågade vad det kostade att byta men han visste inte vad de skulle ta för han hade aldrig bytt en sådan förut på AWD.
Någon som har något humm om vad det kan gå på? Är det lika svårt att byta vänstra armaturen som att byta bränslepump?.... för då blir det dyyyyrt :-O)
Gå tillbaka till första stället och säg till. En bränslearmatur är inte nån leksak och inte heller nåt som ska rosta hål på i första taget. Satsar mera på att jobbet gjordes dåligt. Tillbaka och FRÅGA varför det är så på en armatur dom bytt??.. Se vad du får för svar.. Är det detaljen valde dom en så dålig detalj att dom ändå får göra om jobbet.. ÄR det jobbet så ska det göras om ialalfall.. Det är MINST 12 månaders garanti på ett utfört verkstadsjobb..
av jockep
Hej att bytta bränsle pump är inte så svårt som det låter på volvos pris 10000 kr med pump och 5000 utan jag har bytt 2st själv det tog en förmidag och kostade 1200 för en pump på skroten så ett tips gör det själv
Användarvisningsbild
av ketto
jockep skrev:Hej att bytta bränsle pump är inte så svårt som det låter på volvos pris 10000 kr med pump och 5000 utan jag har bytt 2st själv det tog en förmidag och kostade 1200 för en pump på skroten så ett tips gör det själv
måste bara fråga om de va på en AWD?
av DrEvilBoy
*pettson* skrev:Gå tillbaka till första stället och säg till. En bränslearmatur är inte nån leksak och inte heller nåt som ska rosta hål på i första taget. Satsar mera på att jobbet gjordes dåligt. Tillbaka och FRÅGA varför det är så på en armatur dom bytt??.. Se vad du får för svar.. Är det detaljen valde dom en så dålig detalj att dom ändå får göra om jobbet.. ÄR det jobbet så ska det göras om ialalfall.. Det är MINST 12 månaders garanti på ett utfört verkstadsjobb..
När jag köpte bilen fick jag 1 månads garanti och det var på den garantin som de bytte något för att få tankmätaren att fungera. om jag inte minns fel så tog dom ner och bytte allt där soppa pumpen sitter och satte tillbaka allt. det fungerade inte så de fick ta vänstra sidan oxå eller om det var tvärt om. Har fattat att på höger sida sitter bränslepumpen men på vänstra, är det till tankmätaren eller nått mer?
Då de gjorde det på garantin så fick jag inga papper på utfört jobb, gäller även garantin i sådana fall som gjordes på garantin? Nu är jag inte helt säkert på att det är armaturen då verkstadsnissen sa att det kunde vara den då det hade runnit soppa längst kanten på vänster sida och det troligaste var att den hade rostat sönder..... det bästa var att ta ner och kolla.... men tjena.... det lär ju ta sin tid.

Pettson du som är volvo nisse, vad kan det ta i arbetstid att ta ner och upp tanken på AWD?

Är såååå trött på bilen nu, har redan lagt ut ett fyrsiffrigt belopp denna månad på bilen.. hela semestern förstörd om detta kostar för mycket :roll:
Användarvisningsbild
av Örnen
Är det en seriös firma så ska de ha koll på vad som gjorts på bilen. Volvoverkstäder och även andra brukar skriva in miltal och regnummer på datorn vid service och reparationer så de kan du be få kopia på. Och nog måste de väl ha bytt till en ny del, har de satt dit en beg så måste den ju ha samma garanti som en ny. Se om den verkstad som gjorde lagningen /reparationen är "kontrollerad bilverkstad".
Ring din konsumentvägledare på orten, berätta vad som inträffat INNAN du åker dit får du info om dina rättigheter som kund.
Kolla på Konsumentverkets hemsida angående bilköp från bilhandlare.
http://www.bilar.konsumentverket.se/mal ... goryId=836

SexmånadersregelnSedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Det kan säljaren till exempel göra genom att visa upp ett testprotokoll från tiden före köpet som visar att felet inte fanns där då.
Om det är uppenbart att felet beror på något som hänt efter köpet är säljaren heller inte ansvarig för felet. Samma sak gäller om du själv varit vårdslös eller om felet beror på en olyckshändelse som inträffat efter köpet.
Det viktiga med de nya reglerna är att det är säljaren som har bevisbördan - som måste kunna styrka att felet inte fanns på bilen redan vid köpet - för att slippa svara för fel som visar sig under de första sex månaderna. Efter sex månader, eller eventuell längre garantitid, är det konsumenten som ska visa, eller göra sannolikt, att felet fanns redan vid köpet.
av jockep
ketto skrev:
jockep skrev:Hej att bytta bränsle pump är inte så svårt som det låter på volvos pris 10000 kr med pump och 5000 utan jag har bytt 2st själv det tog en förmidag och kostade 1200 för en pump på skroten så ett tips gör det själv
måste bara fråga om de va på en AWD?
ja det var på min awd

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]