Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aspencade
Kalla mig idiot om ni vill men på en v70 GLT-99 ska det vara turbo på den? Jag har nämligen en sån bil men ingen turbo på han. Frågan kom på tal på midsommar afton efter en hel del pilsner men kan inte släppa tanken. Ett par kompisar menade på att LT i GLT står för lätt trycksturbo. :?: ??:-/
Användarvisningsbild
av Nexus
nej GTL:n är en vanlig sugmotor på 170hk
Lätttrycksturbo sitter det på 2,4T/2,5T och är på193hk.
av *pettson*
aspencade skrev:Kalla mig idiot om ni vill men på en v70 GLT-99 ska det vara turbo på den? Jag har nämligen en sån bil men ingen turbo på han. Frågan kom på tal på midsommar afton efter en hel del pilsner men kan inte släppa tanken. Ett par kompisar menade på att LT i GLT står för lätt trycksturbo. :?: ??:-/
GLT= Grand Luxe Touring
GLE=Grand Luxe Executive

Dock finns GLT med turbo på några marknader. Har inte i huvudet vilken eller vilka marknader..
av aspencade
Tack för hjälpen när man ändå kunde få svar så lätt på detta. Hur mycket jobb är det med att byta oljeringarna i en sån motor? Han drar lite olja och blå-grå ryker en aning som kall. Eller kan det vara något annat fel på han med de symtomen? Han drar ca 1 liter på 7-800 mil med klarade avgas kollen vi besiktningen. Han har rullat 21000mil. Tacksam för svar :???:
av *pettson*
aspencade skrev:Tack för hjälpen när man ändå kunde få svar så lätt på detta. Hur mycket jobb är det med att byta oljeringarna i en sån motor? Han drar lite olja och blå-grå ryker en aning som kall. Eller kan det vara något annat fel på han med de symtomen? Han drar ca 1 liter på 7-800 mil med klarade avgas kollen vi besiktningen. Han har rullat 21000mil. Tacksam för svar :???:
Om den tar 1 liter på 7-800 mil.. då är det absolut ingen fara med den. Den har ändå gått 21000 mil. Byta oljeringarna innebär ett topplockslyft så att du kan lyfta ur kolvarna för ringbyte, samtidigt innebär det att du ska ned med oljetråget så du kan lossa vevstakarna. I samma veva så BÖR du byta ventiltätningar och slipa in ventilerna ordentligt. På så sätt får du som en helt ny bil att köra. Du BÖR även passa på att byta vevstakslagren. Dom kostar ca 500 kronor ihop..
OBS byt BARA ring 2 och 3.. INTE ring 1. Detta eftersom du INTE BÖR hona den då den är insliten ordentligt med övre ringen.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]