Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tomas88 skrev:Nu har jag inte "lagboken" tillgänglig här, men om man ska gå efter den sida du länkat till så finns det ju absolut ingen självklarhet i att just du har rätt.
Om inte du märkte något fel då du provkörde bilen så behöver ju inte säljaren märkt något heller när hon kört med bilen.

Eller är det något annat du tänker på?

Sen så behöver du ju inte vara spydig, utan kan väl försöka skriva sakligt i stället.
Konsumentverkets hemsida visar helt rätt som du säger inget så självklart som stödjer det jag sagt, däremot http://www.notisum.se gör det. Men som jag nämde någonstans tidigare så behöver man inloggningsuppgifter, som då min mor hade tillgång till och därmed fått fram den fakta jag sitter på.

Det är ju precis vad jag säger, felet enligt mig fanns redan då jag köpte bilen. Men personen som hade bilen innan (person över 50 år) körde förmodligen aldrig över 5000 varv. Vilket jag gjorde eftersom det inte är något konstigt med det, och det förvärrade förmodligen felet ännu mera. Bilar ska hålla utan problem vid dessa varvtal och fungera klockrent ÄVEN vid 30k mil! Det är självklart synd om personen i fråga som sålt bilen i detta skick, men jag kan tyvärr inte ta hänsyn till detta eftersom det känns som alldeles för mycket pengar att slänga i sjön då bilen ej fungerar tillfredsställande. Och då måste jag ta hjälp av lagen vid privatköp som bland annat talar om att;

* den inte är sådan som säljaren har sagt,
* säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,
* den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Alla 3 punkter stämmer överens om det jag råkat ut för.

Punkt 1 - Säljaren har hävdat att bilen var i mycket bra skick och allt fungerat felfritt i dennes ägo, bilen drar ca 1 L olja / 10 mil. Vilket är helt absurt och orimligt men enligt denne ska aldrig ha upplyst om att bilen ska dra orimlig mängd olja.

Punkt 2 - Samma som punkt 1, detta är ett allvarligt fel. Dessutom att bilen går som den gör är även ett fel av mer allvarlig karaktär som jag EJ orsakat. Det är mycket möjligt att säljaren ej visste om dessa fel, men det är just därför det finns en lag som kallas privatköp. Samma lag tillämpas vid t.ex husköp där köparen har rätt att "reklamera" dolda fel som uppstår hela 10 år efter husköpet.

Den 3e och sista punkten är definitivt viktigt eftersom bilen är köpt i ett sådant pris som jag absolut inte kunnat misstänka att något var fel med bilen, priset var såpass högt att man kan förvänta sig en fullt fungerande bil för de pengarna jag la ut. Annat hade varit om bilen kostat t.ex 4000:- då hade man kunnat börja fundera vad som eventuellt var fel eftersom den hade isåfall legat bra mycket lägre i pris än likadana bilar.
Det är mycket möjligt att säljaren ej visste om dessa fel, men det är just därför det finns en lag som kallas privatköp. Samma lag tillämpas vid t.ex husköp där köparen har rätt att "reklamera" dolda fel som uppstår hela 10 år efter husköpet.
Såvitt jag vet så är det mycket stora skillnader på köp av hus/fastigheter och köp av en gammal bil juridiskt sett. I Jordabalken (som är en av de lagar som reglerar fastigheter) beskrivs mycket hur noggrann en besiktning är, i fallet med bilen skulle man då kunna likna det vid åtminstone en M-besikting, vilket jag förmodar att du inte gjort. Hade du gjort en sådan och den visat på brister så hade du troligen inte köpt bilen. Hade den inte visat på brister och samma sak hade hänt som nu, så hade du varit lika rökt.... Men jag hoppas ändå att det löser sig smidigt, både för dig och säljaren.

/Thomas
av *pettson*
*Det är ju precis vad jag säger, felet enligt mig fanns redan då jag köpte bilen. Men personen som hade bilen innan (person över 50 år) körde förmodligen aldrig över 5000 varv. Vilket jag gjorde eftersom det inte är något konstigt med det, och det förvärrade förmodligen felet ännu mera. Bilar ska hålla utan problem vid dessa varvtal och fungera klockrent ÄVEN vid 30k mil! *
DYNGFEL...
1:/ En bil på 30k mils ålder kan ALDRIG generellt antas vara i skick som ny. Inte ens i skick att varva varvräknaren ut. Du är välkommen att fråga vilken mekaniker eller motorrenoverare som helst om du inte orkar tro mej. Vad gäller oljemängder så var bilen ifråga tillåten att dra 1 liter/100 mil som NY, nu är den 30k mil gammal med tätningar som är som bakelit och trötta kolv och oljeringar och DU TROR att bilen skulle ha ett dolt fel? Grundfelet kallas SLITAGE och kan *antas* finnas där med bakgrund av miltalet.
2:/ Bilen drog tydligen inte massor med olja vid köpet eftersom du köpt bilen. Du köpte väl inte en bil som rök blått? Eller hur var det med undersökningen? Antingen fanns felet vid köpet och du undersökte inte bilen. Eller så blev felet när du varvade ur bilen och upprepade detta flera ggr trots att bilen nu rök blått, med andra ord du skapade en skada och förvärrade den dessutom.

Så nej du har inte en endaste chans utom om säljaren är otroligt snäll..
*pettson* skrev:*Det är ju precis vad jag säger, felet enligt mig fanns redan då jag köpte bilen. Men personen som hade bilen innan (person över 50 år) körde förmodligen aldrig över 5000 varv. Vilket jag gjorde eftersom det inte är något konstigt med det, och det förvärrade förmodligen felet ännu mera. Bilar ska hålla utan problem vid dessa varvtal och fungera klockrent ÄVEN vid 30k mil! *
DYNGFEL...
1:/ En bil på 30k mils ålder kan ALDRIG generellt antas vara i skick som ny. Inte ens i skick att varva varvräknaren ut. Du är välkommen att fråga vilken mekaniker eller motorrenoverare som helst om du inte orkar tro mej. Vad gäller oljemängder så var bilen ifråga tillåten att dra 1 liter/100 mil som NY, nu är den 30k mil gammal med tätningar som är som bakelit och trötta kolv och oljeringar och DU TROR att bilen skulle ha ett dolt fel? Grundfelet kallas SLITAGE och kan *antas* finnas där med bakgrund av miltalet.
2:/ Bilen drog tydligen inte massor med olja vid köpet eftersom du köpt bilen. Du köpte väl inte en bil som rök blått? Eller hur var det med undersökningen? Antingen fanns felet vid köpet och du undersökte inte bilen. Eller så blev felet när du varvade ur bilen och upprepade detta flera ggr trots att bilen nu rök blått, med andra ord du skapade en skada och förvärrade den dessutom.

Så nej du har inte en endaste chans utom om säljaren är otroligt snäll..
Du verkar ju oerhört bright. Orkar inte argumentera mot en potatissäck som inte lyssnar på vad jag säger.
@Naddet.

Det var du som vände dig till forumet med en en begäran om hjälp. Det finns ingen anledning för dig att kalla folk härinne för namn för att det hela inte utvecklar sig i den riktning du förväntar dig! Det är inte *pettsons* fel att din bilaffär gått rätt ut i skogen! Det finns dessutom regler på forumet om hur man ska uttrycka sig så en viss försiktighet i ordvalet är att rekommendera.

Inför nästa bilköp hoppas jag att du lärt dig en hel del av den här "affären".
"Den 3e och sista punkten är definitivt viktigt eftersom bilen är köpt i ett sådant pris som jag absolut inte kunnat misstänka att något var fel med bilen, priset var såpass högt att man kan förvänta sig en fullt fungerande bil för de pengarna jag la ut. Annat hade varit om bilen kostat t.ex 4000:- då hade man kunnat börja fundera vad som eventuellt var fel eftersom den hade isåfall legat bra mycket lägre i pris än likadana bilar."

Hur mycket kostade bilen då?
Naddet skrev:
Tomas88 skrev:Nu har jag inte "lagboken" tillgänglig här, men om man ska gå efter den sida du länkat till så finns det ju absolut ingen självklarhet i att just du har rätt.
Om inte du märkte något fel då du provkörde bilen så behöver ju inte säljaren märkt något heller när hon kört med bilen.

Eller är det något annat du tänker på?

Sen så behöver du ju inte vara spydig, utan kan väl försöka skriva sakligt i stället.
Konsumentverkets hemsida visar helt rätt som du säger inget så självklart som stödjer det jag sagt, däremot http://www.notisum.se gör det. Men som jag nämde någonstans tidigare så behöver man inloggningsuppgifter, som då min mor hade tillgång till och därmed fått fram den fakta jag sitter på.

Det är ju precis vad jag säger, felet enligt mig fanns redan då jag köpte bilen. Men personen som hade bilen innan (person över 50 år) körde förmodligen aldrig över 5000 varv. Vilket jag gjorde eftersom det inte är något konstigt med det, och det förvärrade förmodligen felet ännu mera. Bilar ska hålla utan problem vid dessa varvtal och fungera klockrent ÄVEN vid 30k mil! Det är självklart synd om personen i fråga som sålt bilen i detta skick, men jag kan tyvärr inte ta hänsyn till detta eftersom det känns som alldeles för mycket pengar att slänga i sjön då bilen ej fungerar tillfredsställande. Och då måste jag ta hjälp av lagen vid privatköp som bland annat talar om att;

* den inte är sådan som säljaren har sagt,
* säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,
* den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Alla 3 punkter stämmer överens om det jag råkat ut för.

Punkt 1 - Säljaren har hävdat att bilen var i mycket bra skick och allt fungerat felfritt i dennes ägo, bilen drar ca 1 L olja / 10 mil. Vilket är helt absurt och orimligt men enligt denne ska aldrig ha upplyst om att bilen ska dra orimlig mängd olja.

Punkt 2 - Samma som punkt 1, detta är ett allvarligt fel. Dessutom att bilen går som den gör är även ett fel av mer allvarlig karaktär som jag EJ orsakat. Det är mycket möjligt att säljaren ej visste om dessa fel, men det är just därför det finns en lag som kallas privatköp. Samma lag tillämpas vid t.ex husköp där köparen har rätt att "reklamera" dolda fel som uppstår hela 10 år efter husköpet.

Den 3e och sista punkten är definitivt viktigt eftersom bilen är köpt i ett sådant pris som jag absolut inte kunnat misstänka att något var fel med bilen, priset var såpass högt att man kan förvänta sig en fullt fungerande bil för de pengarna jag la ut. Annat hade varit om bilen kostat t.ex 4000:- då hade man kunnat börja fundera vad som eventuellt var fel eftersom den hade isåfall legat bra mycket lägre i pris än likadana bilar.
1. Har säljare sagt att den inte drar 1L olja per 100km?
Kan du styrka detta? Dvs, har du gjort ordentliga mätningar? En bil som körs korta sträckor kan få oljan utspädd med bensin och vatten, vid längre körningar när oljan blir riktigt varm försvinner sen detta, då ser det ut som att mycket olja försvinner på kort tid. Vad är godkänd oljeförbrukning av tillverkaren?

2. Du kan inte jämföra detta med ett husköp, du har köpt en gammal bil som rullat mer än sex varv runt jorden. Du kan inte på allvar mena att en så gammal bil förväntas vara i nyskick.
Hur vet du att säljaren visste om detta fel? Det uppenbarade sig kanske enbart i din ägo?

3. Vad var priset?

Du inser att detta kommer gå som ett civilmål och att förloraren kommer få en dyr nota. Är det värt detta? Om jag inte missminner mig så får du gör en stämningsansökan?

Jag tycker synd om dig, du verkar vara på god väg att bli en rättshaverist. Lycka till i livet, det blir nog tufft....
Du köpte en 18 år gammal bil som gått 30000 mil, körde skiten ur den och är besviken att den inte höll, hur tänker du här? Inser du inte din egen skuld i sammanhanget så tycker jag inte ett dugg synd om dig.
Kan inte annat än hålla med alla om att du inte kommer gå segrande ur en sådan här tvist, vad jag sen tycker om att du öht funderar på att blåsa upp en affär, på vad jag antar är under 30', så pass mycket som en rättstvist ändå kommer bli tänker jag inte ens nämna... Men det är bara att önska dig lycka till, skriv i den här tråden hur det gick sen.

Tycker du också beter dig rent ut sagt idiotiskt när du avfärdar Pettson som en säck potatis eller vad du nu sa, han är nog den mest kunniga på forumet och har skrivit allt som behöver sägas om den här "tvisten" . Det ÄR inte kul att köpa begagnad bil, du som köpare har väldigt stort ansvar att kolla efter fel osv.

Att sedan ett muntligt avtal väger lika tungt som ett skriftligt - visst, men hur lätt är det att bevisa ett muntligt avtal ? Ett samtal du spelat in utan motpartens tillåtelse är ett lagbrott och kommer inte hålla i domstol i vilket fall som helst när det är gjort av en privatperson med vad jag antar är amatörutrustning.

Men som sagt lycka till, vi ser fram mot utgången! :-)-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60