Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hellraiser
Ja som sagt har jag rengjort mitt gasspjäll. Använde mig av Bräkleen och en pensel för att sedan bara spraya bort resten. Torkade sedan tort med en trasa.
Nu va ju inte detta gasspjäll så skitigt som jag trodde utan bara lite "dammigt".
Allt är bra förutom en sak. Det har blivit något slags dödläge på gasen. När man åker på dom låga varven (upp till 2500rpm) så ibland väldigt sällan så svarar inte bilen på gasen, det kan liksom rycka eller bara vara allmänt segt. Trycker jag ner gasen lite till så kommer den och så går den som vanligt. Jag har inga felkoder registrerade. Är det nån som har någon aning?

För att komma åt gasspjället fick jag först ta bort röret till luftburken, sedan ta bort laddtrycksgivarens kontakt o sen dra ur en temp givare. Sen plocka bort röret från kylaren till gasspjället o sedan lossa på spjället.

Jag använde ny packning vid monteringen igen. Och jag tycker att tempgivaren sitter lite dåligt men det gjorde den innan så jag vet inte om det är det som är felet. Tacksam för tips.

Gäller en V70 2,5T -99
av borstarmicke
Lite nyfiken då jag skall göra samma på min 2.5t -99:a pga orolig tomgång, samt när man kör med farthållaren på motorväg så känner man små ryckningar...
Till frågan; kan man plocka loss spjället helt lr gör man rent det på plats? Du behövde inte ta bort fläkten för att komma åt?
av Hellraiser
Lossa minuskabeln
Ta bort kanalen till luftburken
Sen plockar du bort 1st temp givare och en laddtrycksgivare på röret till gasspjället.
Sen lossar du röret i båda ändor och lirkar bort det.
Följ kabeln från gasspjället och ner till kontakten o lossa den.
Sedan sitter gasspjället med 4st bult underifrån sen ska du ha det i näven :D
Det är väldigt trångt o bökigt o plocka bort det. Jag gjorde det på 1,5 timma.
Sen ser du till o få på röret på gasspjället ordentligt igen sen så det inte suger nån tjuvluft (va väldigt bökigt men det gick).
Man får alltså jobba med nästintill en hand under grenröret från höger sida hela tiden.
av borstarmicke
Bra beskrivning, tackar!
Mkt användbart inför en snar framtid...hade du oxå samma tomgångsstrul som jag?
Mitt spjäll är redan bytt en gång långt före min ägartid. Bilen har gått 25600 mil.
av Hellraiser
Har väl en o annan varvtalsdipp ibland när man frikopplar, men tyckte just det blev lite bättre nu. Jag gjorde det mest för att jag har problem med bilen om jag laddar in BSR Steg 1. Glöm inte o köpa en ny packning till spjällhuset bara.
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]