Naddet skrev:Ja jag vet inte riktigt vad han menade, men enligt honom så uppstår det där felet endast om motorn's skick är sågott som slut. Jag kan väl mycket väl beskrivit det felaktigt, men han sa något om vevhuskompression / ventilation åtminstone.
Ang hävning av köp så tror de flesta jag känner att jag kommer gå segrande ur detta, även min mor som hållt på mycket mycket med juridiska fall, hon hävdar att vara utan ett köpkvitto är snarare positivt än negativt i detta fall eftersom personen i fråga inte kan hävda att bilen är köpt i befintligt skick. Undersökningsplikt vet jag att om att man har, men man kan ju bara undersöka det mest väsentliga, t.ex rost, lyssna på motor, däck, servicebok osv osv. Att börja gå igenom motor är det väldigt få som gör. Detta är till 100% säkerhet ett dolt fel som knappast kunnats upptäckas på plats PUNKT.
För er pessimister hänvisar jag till
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... oryID=1674
Dessutom så skulle min mor kolla upp mer noggrant på sidan notisum.se, jag kommer inte in där själv och kan söka men eftersom hon verkade rätt säker på sin sak och påläst så litar jag på henne, men som sagt hon skulle dubbelkolla på den sidan vad som gäller, jag återkommer då jag fått svar av henne.
_
Givetvis om inte säljaren går med på ett återköp så kommer vi gå via tingsrätten och jurister. Säljaren verkar dock inte vara villig att gå med på ett återköp som det ser ut som nu, vi skulle höras imorgon och se vad denne kommit fram till.
Ett köp utan kvitto har ju i lagens mening inte ens hänt. Vi pratar om ett avtal som är muntligt.
Att sen försöka påstå att det är ett dolt fel då du inte ens gjort avgaskontrollen är ju ens skrattretande. Du har inte undersökt bilen ens lite grand. DETTA är det som satt dej i knipa. Vad gäller vevhusventen så GLÖM den. Tyvärr får jag endast säga att din kunniga inte är inläst på vevhusventen på en 850. Sorgligt men sant. Sålänge inte bilen kastat upp 3 liter olja i vevhusventen och direkt storknat av olja (Vilket den gör om det är täppt eller om ringarna vore så otroligt slut) så är det inte en korrekt slutsats. För vore kolvringar och annat så slut skulle inte bilen gå på alla cylindrarna korrekt. Vilket gör att du sitter ännu sämre till som då köpt en bil som faktiskt inte ens gick på alla cylindrar? Några hundra 850 motorer har jag ändå hunnit med att skruva i molekyler så jag vet hur dom är byggda och hur dom slits. I övrigt har du själv postat här att du varvat bilen 5-5.500 varv. SEN GICK DEN DÅLIGT. sen framkom det ju att du inte vet skicket på den innan du gasade?. Bara det i sej kan göra att dom har rätt att ignorera dej fullständigt. Jag får anta att motparten är läskunnig med?
Här nedan har du skjutit både din undersökning före köpet i foten.. och det antagandet att det vore den andres fel..du vet ju åldern på bilen och milen men ändå tror du på allvar att du kan låssas som det regnar och det är säljarens fel det som inträffat?
Du har egentligen TVÅ alternativ. ETT: Bilen var så sliten vid köpet..TVÅ: Du spräckte en oljering vid ditt varvande.. INGET av detta är säljarens fel hur du än vänder det. Bilen är 30k mil gammal och kan INTE antas vara så lite sliten.
Här är ju din egen text?..
*Nu till en lite tråkigare sak, bilen har snart rullat 30 000 mil och jag befarar att motorn kanske är slut. Såhär ligger det till, vi fick remmen fixad av en kompis och allt fungerade bra enligt min mening men den blårök värre än ett ånglok, främst på växlarna 1,2,3'an från och med 3000 varv och uppåt. Blev lite halvt brydd på detta och tänkte att det kanske "går till sig" om man kör ett par mil. Sagt och gjort, men ingen förändring. For ut på E4a drog upp den till 140-150 ca men med samma resultat. Stannar bilen och kollar oljan, till min förvåning så har den druckit nästan en halvliter olja på 5 mil!! Och stickan var nästan längst ner på skalan, fyller i den andra halvlitern jag har i bilen och ska bege mig hemmåt, nu går bilen t.om riktigt dåligt rent ut sagt. Enligt min mening, och en polares som åkte med (som är lite mer bilkunnig än mig) så tycker vi att det verkar som om den inte går på alla cylindrar, den har ingen ork och tar tid innan kommer upp i varv, samt låter "bluddrigt på tomgång, samt då vi kör.*
Men jag får naturligtvis önska dej lycka till..