Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#200034
Om inte säljaren går med på ett återköp så kommer det att handla om en civilrättslig tvist, med utgångspunkt på muntlig överenskommelse. Kan bli mycket kostsamt och bevissvårigheter finns eftersom inget skriftligt avtal har upprättats.
Självklart har du en chans, men det är svårt att bevisa att du fullföljt din undersökningsplikt om det inte finns något skrivet.
#200049
Ja jag vet inte riktigt vad han menade, men enligt honom så uppstår det där felet endast om motorn's skick är sågott som slut. Jag kan väl mycket väl beskrivit det felaktigt, men han sa något om vevhuskompression / ventilation åtminstone.

Ang hävning av köp så tror de flesta jag känner att jag kommer gå segrande ur detta, även min mor som hållt på mycket mycket med juridiska fall, hon hävdar att vara utan ett köpkvitto är snarare positivt än negativt i detta fall eftersom personen i fråga inte kan hävda att bilen är köpt i befintligt skick. Undersökningsplikt vet jag att om att man har, men man kan ju bara undersöka det mest väsentliga, t.ex rost, lyssna på motor, däck, servicebok osv osv. Att börja gå igenom motor är det väldigt få som gör. Detta är till 100% säkerhet ett dolt fel som knappast kunnats upptäckas på plats PUNKT.

För er pessimister hänvisar jag till

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... oryID=1674

Dessutom så skulle min mor kolla upp mer noggrant på sidan notisum.se, jag kommer inte in där själv och kan söka men eftersom hon verkade rätt säker på sin sak och påläst så litar jag på henne, men som sagt hon skulle dubbelkolla på den sidan vad som gäller, jag återkommer då jag fått svar av henne.
_


Givetvis om inte säljaren går med på ett återköp så kommer vi gå via tingsrätten och jurister. Säljaren verkar dock inte vara villig att gå med på ett återköp som det ser ut som nu, vi skulle höras imorgon och se vad denne kommit fram till.
av *pettson*
#200058
Naddet skrev:Ja jag vet inte riktigt vad han menade, men enligt honom så uppstår det där felet endast om motorn's skick är sågott som slut. Jag kan väl mycket väl beskrivit det felaktigt, men han sa något om vevhuskompression / ventilation åtminstone.

Ang hävning av köp så tror de flesta jag känner att jag kommer gå segrande ur detta, även min mor som hållt på mycket mycket med juridiska fall, hon hävdar att vara utan ett köpkvitto är snarare positivt än negativt i detta fall eftersom personen i fråga inte kan hävda att bilen är köpt i befintligt skick. Undersökningsplikt vet jag att om att man har, men man kan ju bara undersöka det mest väsentliga, t.ex rost, lyssna på motor, däck, servicebok osv osv. Att börja gå igenom motor är det väldigt få som gör. Detta är till 100% säkerhet ett dolt fel som knappast kunnats upptäckas på plats PUNKT.

För er pessimister hänvisar jag till

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... oryID=1674

Dessutom så skulle min mor kolla upp mer noggrant på sidan notisum.se, jag kommer inte in där själv och kan söka men eftersom hon verkade rätt säker på sin sak och påläst så litar jag på henne, men som sagt hon skulle dubbelkolla på den sidan vad som gäller, jag återkommer då jag fått svar av henne.
_


Givetvis om inte säljaren går med på ett återköp så kommer vi gå via tingsrätten och jurister. Säljaren verkar dock inte vara villig att gå med på ett återköp som det ser ut som nu, vi skulle höras imorgon och se vad denne kommit fram till.
Ett köp utan kvitto har ju i lagens mening inte ens hänt. Vi pratar om ett avtal som är muntligt.
Att sen försöka påstå att det är ett dolt fel då du inte ens gjort avgaskontrollen är ju ens skrattretande. Du har inte undersökt bilen ens lite grand. DETTA är det som satt dej i knipa. Vad gäller vevhusventen så GLÖM den. Tyvärr får jag endast säga att din kunniga inte är inläst på vevhusventen på en 850. Sorgligt men sant. Sålänge inte bilen kastat upp 3 liter olja i vevhusventen och direkt storknat av olja (Vilket den gör om det är täppt eller om ringarna vore så otroligt slut) så är det inte en korrekt slutsats. För vore kolvringar och annat så slut skulle inte bilen gå på alla cylindrarna korrekt. Vilket gör att du sitter ännu sämre till som då köpt en bil som faktiskt inte ens gick på alla cylindrar? Några hundra 850 motorer har jag ändå hunnit med att skruva i molekyler så jag vet hur dom är byggda och hur dom slits. I övrigt har du själv postat här att du varvat bilen 5-5.500 varv. SEN GICK DEN DÅLIGT. sen framkom det ju att du inte vet skicket på den innan du gasade?. Bara det i sej kan göra att dom har rätt att ignorera dej fullständigt. Jag får anta att motparten är läskunnig med?
Här nedan har du skjutit både din undersökning före köpet i foten.. och det antagandet att det vore den andres fel..du vet ju åldern på bilen och milen men ändå tror du på allvar att du kan låssas som det regnar och det är säljarens fel det som inträffat?
Du har egentligen TVÅ alternativ. ETT: Bilen var så sliten vid köpet..TVÅ: Du spräckte en oljering vid ditt varvande.. INGET av detta är säljarens fel hur du än vänder det. Bilen är 30k mil gammal och kan INTE antas vara så lite sliten.
Här är ju din egen text?..
*Nu till en lite tråkigare sak, bilen har snart rullat 30 000 mil och jag befarar att motorn kanske är slut. Såhär ligger det till, vi fick remmen fixad av en kompis och allt fungerade bra enligt min mening men den blårök värre än ett ånglok, främst på växlarna 1,2,3'an från och med 3000 varv och uppåt. Blev lite halvt brydd på detta och tänkte att det kanske "går till sig" om man kör ett par mil. Sagt och gjort, men ingen förändring. For ut på E4a drog upp den till 140-150 ca men med samma resultat. Stannar bilen och kollar oljan, till min förvåning så har den druckit nästan en halvliter olja på 5 mil!! Och stickan var nästan längst ner på skalan, fyller i den andra halvlitern jag har i bilen och ska bege mig hemmåt, nu går bilen t.om riktigt dåligt rent ut sagt. Enligt min mening, och en polares som åkte med (som är lite mer bilkunnig än mig) så tycker vi att det verkar som om den inte går på alla cylindrar, den har ingen ork och tar tid innan kommer upp i varv, samt låter "bluddrigt på tomgång, samt då vi kör.*

Men jag får naturligtvis önska dej lycka till..
#200103
*pettson* skrev:
Naddet skrev:Ja jag vet inte riktigt vad han menade, men enligt honom så uppstår det där felet endast om motorn's skick är sågott som slut. Jag kan väl mycket väl beskrivit det felaktigt, men han sa något om vevhuskompression / ventilation åtminstone.

Ang hävning av köp så tror de flesta jag känner att jag kommer gå segrande ur detta, även min mor som hållt på mycket mycket med juridiska fall, hon hävdar att vara utan ett köpkvitto är snarare positivt än negativt i detta fall eftersom personen i fråga inte kan hävda att bilen är köpt i befintligt skick. Undersökningsplikt vet jag att om att man har, men man kan ju bara undersöka det mest väsentliga, t.ex rost, lyssna på motor, däck, servicebok osv osv. Att börja gå igenom motor är det väldigt få som gör. Detta är till 100% säkerhet ett dolt fel som knappast kunnats upptäckas på plats PUNKT.

För er pessimister hänvisar jag till

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... oryID=1674

Dessutom så skulle min mor kolla upp mer noggrant på sidan notisum.se, jag kommer inte in där själv och kan söka men eftersom hon verkade rätt säker på sin sak och påläst så litar jag på henne, men som sagt hon skulle dubbelkolla på den sidan vad som gäller, jag återkommer då jag fått svar av henne.
_


Givetvis om inte säljaren går med på ett återköp så kommer vi gå via tingsrätten och jurister. Säljaren verkar dock inte vara villig att gå med på ett återköp som det ser ut som nu, vi skulle höras imorgon och se vad denne kommit fram till.
Ett köp utan kvitto har ju i lagens mening inte ens hänt. Vi pratar om ett avtal som är muntligt.
Att sen försöka påstå att det är ett dolt fel då du inte ens gjort avgaskontrollen är ju ens skrattretande. Du har inte undersökt bilen ens lite grand. DETTA är det som satt dej i knipa. Vad gäller vevhusventen så GLÖM den. Tyvärr får jag endast säga att din kunniga inte är inläst på vevhusventen på en 850. Sorgligt men sant. Sålänge inte bilen kastat upp 3 liter olja i vevhusventen och direkt storknat av olja (Vilket den gör om det är täppt eller om ringarna vore så otroligt slut) så är det inte en korrekt slutsats. För vore kolvringar och annat så slut skulle inte bilen gå på alla cylindrarna korrekt. Vilket gör att du sitter ännu sämre till som då köpt en bil som faktiskt inte ens gick på alla cylindrar? Några hundra 850 motorer har jag ändå hunnit med att skruva i molekyler så jag vet hur dom är byggda och hur dom slits. I övrigt har du själv postat här att du varvat bilen 5-5.500 varv. SEN GICK DEN DÅLIGT. sen framkom det ju att du inte vet skicket på den innan du gasade?. Bara det i sej kan göra att dom har rätt att ignorera dej fullständigt. Jag får anta att motparten är läskunnig med?
Här nedan har du skjutit både din undersökning före köpet i foten.. och det antagandet att det vore den andres fel..du vet ju åldern på bilen och milen men ändå tror du på allvar att du kan låssas som det regnar och det är säljarens fel det som inträffat?
Du har egentligen TVÅ alternativ. ETT: Bilen var så sliten vid köpet..TVÅ: Du spräckte en oljering vid ditt varvande.. INGET av detta är säljarens fel hur du än vänder det. Bilen är 30k mil gammal och kan INTE antas vara så lite sliten.
Här är ju din egen text?..
*Nu till en lite tråkigare sak, bilen har snart rullat 30 000 mil och jag befarar att motorn kanske är slut. Såhär ligger det till, vi fick remmen fixad av en kompis och allt fungerade bra enligt min mening men den blårök värre än ett ånglok, främst på växlarna 1,2,3'an från och med 3000 varv och uppåt. Blev lite halvt brydd på detta och tänkte att det kanske "går till sig" om man kör ett par mil. Sagt och gjort, men ingen förändring. For ut på E4a drog upp den till 140-150 ca men med samma resultat. Stannar bilen och kollar oljan, till min förvåning så har den druckit nästan en halvliter olja på 5 mil!! Och stickan var nästan längst ner på skalan, fyller i den andra halvlitern jag har i bilen och ska bege mig hemmåt, nu går bilen t.om riktigt dåligt rent ut sagt. Enligt min mening, och en polares som åkte med (som är lite mer bilkunnig än mig) så tycker vi att det verkar som om den inte går på alla cylindrar, den har ingen ork och tar tid innan kommer upp i varv, samt låter "bluddrigt på tomgång, samt då vi kör.*

Men jag får naturligtvis önska dej lycka till..

Bilen går förmodligen inte på alla cylindrar som det verkar. Det känns så då man kör iaf, totalt utan ork osv. Jag tycker du inte bör yttra dig så värst mycket då du inte vet det specifika felet på just denna bil, innan du sett just felet på DENNA bil så bör du inte säga så mycket tycker jag. Dessutom kan jag tillägga att vi spelat in ett samtal som vi haft med den förra ägaren ang bilens fel osv, där denne tydligt och klart svarar ja på frågan om bilen är köpt för en viss summa, så om denne t.ex skulle hävda att bilen är köpt får mycket mindre eller att det inte ens ägt rum blir lite svårt eftersom vi nu har bevis i annan form än skrivet kvitto.

Tack för lyckönskningen, återkommer med vad utgången blev.
#200106
Naddet skrev: Dessutom kan jag tillägga att vi spelat in ett samtal som vi haft med den förra ägaren ang bilens fel osv, där denne tydligt och klart svarar ja på frågan om bilen är köpt för en viss summa, så om denne t.ex skulle hävda att bilen är köpt får mycket mindre eller att det inte ens ägt rum blir lite svårt eftersom vi nu har bevis i annan form än skrivet kvitto.

Tack för lyckönskningen, återkommer med vad utgången blev.
Om du inte har säljarens tillåtelse att spela in samtalet har du inte mycket att komma med det
av *pettson*
#200135
Jadu.. jag vet inte om jag ska skratta eller gråta..
Först av allt. Jag yttrar mej totalt som jag önskar sålänge jag inte kränker någon. Det är absolut ingen kränkning att säga som jag gjort.

I övrigt vet jag inte specifika felet på bilen.= Nej det vet jag inte. Men efter att ha skruvat några hundra sådana motorer sedan 1992 då dom kom så anser jag att jag är någorlunda kunnig på innehållet. I övrigt är jag både mekanikerutbildad och har utbildat en och annan så kunskaperna om mekaniken ifråga är inget problem. Du har inte mera möjligheter för att du tycker det är tråkigt. En maskin kan bara ta olja på vissa sätt enligt den mekanik den byggts med.
För min personliga del så struntar jag fullkomligt i om du gjort rätt eller fel enligt dej själv. Det enda jag bryr mej om är det sätt DU handskats med bilen enligt egen utsago och SEN anser att det är säljarens fel. DU har pressat en bil du troligen inte kontrollerat ordentligt som gått nästan 30k mil tills något hände i maskinen (vilket i princip kan inträffa på vilket varvtal som helst, dock högre sannolikhet ju högre varvtal du pressar den till) och NU är det säljarns fel alltihopa..
Men som sagt lycka till. Glöm inte att säga samma sak nu till säljaren om hur du kört bilen.
#200145
*pettson* skrev:Jadu.. jag vet inte om jag ska skratta eller gråta..
Först av allt. Jag yttrar mej totalt som jag önskar sålänge jag inte kränker någon. Det är absolut ingen kränkning att säga som jag gjort.

I övrigt vet jag inte specifika felet på bilen.= Nej det vet jag inte. Men efter att ha skruvat några hundra sådana motorer sedan 1992 då dom kom så anser jag att jag är någorlunda kunnig på innehållet. I övrigt är jag både mekanikerutbildad och har utbildat en och annan så kunskaperna om mekaniken ifråga är inget problem. Du har inte mera möjligheter för att du tycker det är tråkigt. En maskin kan bara ta olja på vissa sätt enligt den mekanik den byggts med.
För min personliga del så struntar jag fullkomligt i om du gjort rätt eller fel enligt dej själv. Det enda jag bryr mej om är det sätt DU handskats med bilen enligt egen utsago och SEN anser att det är säljarens fel. DU har pressat en bil du troligen inte kontrollerat ordentligt som gått nästan 30k mil tills något hände i maskinen (vilket i princip kan inträffa på vilket varvtal som helst, dock högre sannolikhet ju högre varvtal du pressar den till) och NU är det säljarns fel alltihopa..
Men som sagt lycka till. Glöm inte att säga samma sak nu till säljaren om hur du kört bilen.
Haha, du är för söt :)

Klart det är säljarens fel eftersom ett sådant fel uppstår inte efter 5 mils körning, säljaren har helt klart sålt en bil med ett dolt fel dock kanske denne inte visste om felet, men tyvärr inte mitt problem.

Kan också tillägga att min mor nu kollat upp på http://www.notisum.se och läst rätt ur lagen att ett muntligt avtal VÄGER LIKA MYCKET som ett skriftligt. Första gången du hör det kanske, så som jag ser det så ser det väl onekligen ljust ut för min del, men jag antar att du som de flesta andra svenskar tror det är kört när man köper privat för en sån låg summa pengar som det i detta fall handlar om. Kan väl kanske rekomendera att läsa lite i lagen innan man häver ur sig en massa som man inte vet så mycket om. Förlåt om jag låter spydig, kan tyvärr inte låta bli eftersom de flesta inlägg du skrivit åt mig har varit av den karaktär så jag känner för att ge igen lite :)

Men som sagt, motorkunnige pettson.. fortsätt göra det du är bra på istället, skruva i volvo's. Tala dock inte om för mig hur jag ska gå tillväga i mitt eget bilköp och vad lagen säger om privatköp eftersom du inte verkar ha en jävla aning om det. Tack och adjö.
#200148
Jo ett muntligt avtal väger lika mycket som ett skriftligt. Men vad då? Kom ni överrens om ångerrätt eller någon garanti då?
Sen är ju alltid svårigheten att bevisa ett muntligt avtal. Men det kanske du har inspelat? Om de nu gäller...
#200150
Tomas88 skrev:Jo ett muntligt avtal väger lika mycket som ett skriftligt. Men vad då? Kom ni överrens om ångerrätt eller någon garanti då?
Sen är ju alltid svårigheten att bevisa ett muntligt avtal. Men det kanske du har inspelat? Om de nu gäller...
Läs i lagboken pojk, där finns all info du behöver veta om ångerrätt osv. Ångerrätten är skitsamma rent ut sagt, läs lagen om privatköp då inser du vad jag pratar om.
#200154
Nu har jag inte "lagboken" tillgänglig här, men om man ska gå efter den sida du länkat till så finns det ju absolut ingen självklarhet i att just du har rätt.
Om inte du märkte något fel då du provkörde bilen så behöver ju inte säljaren märkt något heller när hon kört med bilen.

Eller är det något annat du tänker på?

Sen så behöver du ju inte vara spydig, utan kan väl försöka skriva sakligt i stället.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]