Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av :stefan:
Patienten i fråga är en 855 GLE från -93 och symptomen är en ilsket lysande ABS-lampa på instrumentpanelen.

Bilen har stått sen februari 2006, dvs drygt två år, men då den ställdes av lös inte lampan. Nu när vi testade lös den - utan att ha gått en meter mer än the occasional förflyttning på tomten då den stått i vägen.

Steg ett, efter att ha surfat lite, var att titta på kuggkransarna som var igenbeckade så dessa rensades. Men lampan lös glatt vidare.

Mera surfande vidtog och det var dags att kolla felkoder. Efter lite bök fick jag fram dom och de är som följer:

4-2-1 Inloppsventil för bakbromsar, bruten krets eller kortslutning.
4-2-2 Returventil för bakbromsar, bruten krets eller kortslutning.
3-1-4 H Bakhjulsgivare, bruten krets eller kortslutning.
4-1-4 Returventil för H frambroms, bruten krets eller kortslutning.

Men vad innebär detta i klartext då? Inlopps- o returventil låter som om de sitter på hydraulpumpen framme vid boxen?
Dessutom är 414 retlig, då de andra handlar om bakbromsarna.

Vad är oddsen tro? Kass kabel/anslutning nånstans eller ska det bökas med att byta pump - som i Haynes såg ut att vara ett rätt stort projekt med total bromsoljetömning osv.

Dessutom tycker farsan och jag att osar lite katt om att en massa fel har uppkommit bara för att bilen stått i två år?

Till sist, jag lyckades inte rensa felkoderna hur jag än gjorde efter att ha gått varvet runt så att säga bland koderna.
På med tändningen, tryck på knappen i fem sekunder, släpp i tre tills den börjar lysa och tryck i fem tills den slutar - det låter ju enkelt, men om den bara lyser när man trycker, vad gör man för fel då? ;)
Användarvisningsbild
av enpc
Hej

Börja med att kolla givarna. Elektroniken gillar inte att stå still länge man kan få dom mest underliga fel :evil: . Tror på en kontakt eller givare. :D
Glöm inte att nolla felkoderna.
Jo, det lär det bli, ladda upp med 5-56 och gå lös på varenda kontakt jag hittar... :D

Men hur ska givaren se ut för att man ska vara nöjd?

Och hur många kontakter finns det egentligen i ABS-systemet som kan glappa? Det är en tidig modell (93), så kontakten till bakgivarna har jag förstått sitter i närheten där, men fram och vid boxen? Det är ju bara en enda gigantisk kontakt med en massa kontaktbleck där?
Okej, efter en provtur med tillhörande bromsprov på en grusväg (noll absverkan) försvann tre felkoder, kvar vart bara "3-1-4 H Bakhjulsgivare, bruten krets eller kortslutning".
Ett fall framåt iaf! ;)

Rev bort bakhjulet och 5-56ade anslutningen. Försökte mig inte på att få loss givaren då inte nån felkod om "ingen signal från givare vid rörelsestart" fanns, den borde väl kommit om givaren varit helt kaputt?

Gick lös med sprayflaskan framme vid boxen också, drog isär alla kontakter jag hittade i närheten och gav dom en dos, men nästkommande provtur hjälpte inte mycket, samma felkod fortfarande.

Okej, jag behöver lite input här, hur många anslutningar finns det egentligen på vägen fram från bakhjulet till boxen? Försökte följa ledningarna, men de försvann ju kvickt upp bakom tanken och sen vete tusan, kikade lite under baksätet, men ville inte riva för mycket - alla gummimattor låg så snyggt och prydligt limmade fortfarande... :D

Jag har läst lite om att mäta på anslutningen till ett visst ohm-tal, men hur gör man sånt rent praktiskt? Man är ju inte direkt elektriker, men en multimeter finns att tillgå iaf. På med tändningen och ner med pinnarna i hålen i anslutningen bak och hoppas på att få ett värde på mätaren?
har samma problem med en 855 93! h/b + bromsljus vad det nu har med absn att göra! fast detta kommer o går, på väg till bes slockna lampan!! men man vill ju ha det att funka! så länge kransarna är hela har det mindre betydelse med smuts emellan kuggarna! kan inte heller nolla felkoderna!
av *pettson*
dalldall skrev:har samma problem med en 855 93! h/b + bromsljus vad det nu har med absn att göra! fast detta kommer o går, på väg till bes slockna lampan!! men man vill ju ha det att funka! så länge kransarna är hela har det mindre betydelse med smuts emellan kuggarna! kan inte heller nolla felkoderna!
gör så istället att du postar FELKODERNA och UTTAGET i din egen tråd? Så kanske vi kan lösa ditt problem?
Jag hade samma problem med alla olika felkoder....
Så jag nollade dom för att se vilken jag inte fick bort av koderna, i detta fall ABS-givare vänster bak var kvar så jag bytte den sen så allt funkat skitbra...

Prova det!!
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.