Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

betterlead;
Automatens ryckighet har jag klagat på i ett helt år nu utan lösning. Volvo hävdar att det ska vara så, dvs en "egenskap". Att bygga in en sådan egenskap är katastrofalt dåligt, jag retar mig dagligen på detta beteende från bilen, speciellt när den växlar ner från 3;An till 2;an mitt i en cirkulationsplats, och detta med ett hårt ryck, för att 7 meter senare växla upp till 3;an igen.
Mäniskor är adaptiva dvs. anpassar sig efter situationer. Att bygga en låda som är adaptiv och som skall samspela med en adaptiv mäniska gör att båda försöker anpassa sig till varandra hela tiden vilket ger ett dåligt resultat med ständiga korrigeringar.
Åk in och klaga, klaga och åter klaga. Jag fortsätter att klaga även om det lutar åt Audi snart.
Och... jag körde en sprillans ny provkörningsbil som uppförde sig nästan sämre än min.
Sen är det väl så att när det går mycket ström så tar det mer bränsle också?

Exempel på funktioner som drar mycket
ström är:
• kupéfläkt
• vindrutetorkare
• audioanläggning (hög volym)
• parkeringsljus.

/Kalle
~Kalle~ skrev:
VolvoB20 skrev:Jag tycker adaptiv funktion är skit, bara för att jag kört lungt i 3 mil betyder det inte att jag inte vill ha sportläge när jag ska köra om långtradaren jag just kom ifatt!
Ja det är skit som du säger att man inte vill ha sportläge bara för att man ska köra om :!: , men då är det ju tur att det finns geartronic så man kan behålla kvar växeln i :idea:

/Kalle
Där hängde jag inte med riktigt?

Jag gillar automater där man kan välja programsjälv tex:

E - Ekonomi, kanon när man vill köra laid-back och cruisa runt
N - Normal, bra till vardags.
S - Sport, bra när man vill köra liite aktivare.

Inget av detta klarar ju de nya adaptiva lådorna, den ställer ju in sig efter "hur man har kört", inte "hur man vill köra just nu",
Det med adaptiv låda är väl att den tar derivatan på gaspedalen. Och utefter den justerar växlingspunkter.
Snabb ökning av pedalläget flyttar upp växlingspunkterna = lägre växel & mera varv.

Sedan att lådan är långsam när den växlar, det håller jag med om. Hoppas det kommer in fler tillverkare av lådor för FWD. Nu är det väl nästan bara ZF som har en konkurenskraftig låda för FWD på gång.

Har inte vissa BMW en auto låda som man kan ställa i 7 olika lägen, från mjuka långa växlingar till hårda snabba.
Det skulle vara något.
Men volvo väljer att gå på att det skall vara enkelt utan massa inställningar, och då blir det att det passar de flesta, men inte alla.

Det enda är att gå in och klaga, gör man inte det syns man inte i statistiken.
JK24T skrev:betterlead;
Automatens ryckighet har jag klagat på i ett helt år nu utan lösning. Volvo hävdar att det ska vara så, dvs en "egenskap". Att bygga in en sådan egenskap är katastrofalt dåligt, jag retar mig dagligen på detta beteende från bilen, speciellt när den växlar ner från 3;An till 2;an mitt i en cirkulationsplats, och detta med ett hårt ryck, för att 7 meter senare växla upp till 3;an igen.
Mäniskor är adaptiva dvs. anpassar sig efter situationer. Att bygga en låda som är adaptiv och som skall samspela med en adaptiv mäniska gör att båda försöker anpassa sig till varandra hela tiden vilket ger ett dåligt resultat med ständiga korrigeringar.
Åk in och klaga, klaga och åter klaga. Jag fortsätter att klaga även om det lutar åt Audi snart.
Och... jag körde en sprillans ny provkörningsbil som uppförde sig nästan sämre än min.
Du verkar ha fått ett "måndagsexemplar" till automatlåda. Min Volvo S80 3,2 växlar mjukt (2500 mil) och behagligt och jag har dessutom en V70 automat (2002) som växlar utmärkt. Flera har Volvo V70 II omed automat och har inga som helst problem. Det måste vara fel på din bil!
Intressant. Finns det någon i Malmö/Lundregionen som vill jämföra min bil med sin? Vore ganska spännande faktiskt. PM:a i så fall.

Annars får man väl testa något säljarex på Bilia.
Av olika anledningar, se annan tråd, så fick jag idag möjlighet att köra en V70II 2.4D Automat hem. Slingrande landsväg hem, 90-50km/h samt ett par km stadskörning. Då drog bilen enligt datorn 6.5L/mil. I detta fall körde jag medvetet lugnt. I princip samma siffra som min gamla 2003 V70 D5 hade tror jag.
Volvo mitt val;
Måndagsex., jo du kan ju kolla runt på mitt "gnäll" :lol: ... och Volvo PV ger sig inte, "inget fel, vi har valt att lägga växlingspunkterna för få en distinkt växling och för att undvika att lamellerna slits" bullshit !
Och som sagt, jag har kört provex. som växlar lika illa.
Prova att accelerare från stillastående med lätt gaspådrag, 1-2 funkar fint, 2-3 sker vid 2100v/min med ett ryck, 3-4 funkar fint..... ibland sker 2-3 växlingen med en snabb motorbroms och sen växlar den.
Men, men jag ska klaga igen, bilen ska ändå in för kontroll efter mitt TREDJE alvarliga oljeläckage om 50 mil. Möjligt att andra tycker detta är normalt och genuin Volvokvalite men så gör inte jag, än så länge har jag garanti och då får Volvo pröjsa. Efter garantitiden får någon annan pröjsa än jag... och, nej det blir inte Volvo igen. Och... det är fler än jag och Mike S80 som har problem, ganska många faktiskt.
Med lite otur så har Volvo fått 3,2;an på halsen med läckageproblem... hoppas era häller tätt, att riva växellåda och generator/ac transmission är nog inte billgt om man ska betala själv.... ca 16timmar.. hepp !
Och... om 3,2;an har problem så har också T6;an det :).. not so funny...
JK24T; Om inte det är ett 'måndagsex' så heter jag knut-olle :) Hade aldrig accepterat det. Enda alternativet är att bilen köps tillbaka!
JK24T skrev:Och... om 3,2;an har problem så har också T6;an det :).. not so funny...
Det är inte så det ligger till....

T6 är en GRYMT fin motor. Mindre utsläpp, lägre förbrukning och mycket snabbare än 3.2.
Igår hämtade jag ut min nya XC70II D5 manuell.

Den har 17" sargas fälgar, 235/55.

Snitt enligt mätaren just nu är 0,84l/mil, den har gått 51 mil än så länge. "Kave" kan verifiera dessa siffror då han själv också testade den.

Jämfört med min V70 D5 så är detta rät mycket mer i förbrukning, men å andra sidan så hade den gått 14000 mil då jag bytte den och jag vet också att den i början drog lite mer än vad den gjorde mot slutet av min tid med den.

Man måste också tänka på att XC70II väger ca 300kg mer än min gamla V70, det ger upphov till den ökade förbrukningen också.

Skall bli intressant och se om dessa siffror kommer bli något bättre med tiden eller inte, jag vet att så var fallet iaf med V70:n.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk