Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GT700owner
Hej

Har en V70-99:a 170 hk modellen som gått klockrent till förra månaden när ETS-lampan började tändas och i början tändes den efter en stund ca 3 -4 minuter och efter att jag släckt och startat om bilen på rulle så kan den tändas igen och hålla på så 2-3 ggr till för att sedan var lugn ett tag. Då bytte jag lamdasonden, den bakre (den främre byttes för ett år sen pga kabelskada) utan nämnvärd förbättring. Fortsatte med att byta vaccumslangarna, dock inte de tunna vit i plast ( skall kolla dom) och nu märker jag i allafall en förbättring. För den tänds nästan direkt efter start och när jag släcker bilen och startar igen 2-3 ggr så är det lungt, typ till dess att motortemp kommit upp i normal. Har inte testat detta på nån längre styrning ännu.
Provade även att dra ur kontakten på LMM:n och köra men den gick lika bra utan förrutom att checkengine lampan tändes.
När lampan tänds så går det inte att varva upp den och direkt efter start är lika med stadskörning, eller rättare sagt mindre samhälle 50-70 km/h.

Finns det något annat som kan spöka eller ??

tack på förhand
av *pettson*
GT700owner skrev:Hej

Har en V70-99:a 170 hk modellen som gått klockrent till förra månaden när ETS-lampan började tändas och i början tändes den efter en stund ca 3 -4 minuter och efter att jag släckt och startat om bilen på rulle så kan den tändas igen och hålla på så 2-3 ggr till för att sedan var lugn ett tag. Då bytte jag lamdasonden, den bakre (den främre byttes för ett år sen pga kabelskada) utan nämnvärd förbättring. Fortsatte med att byta vaccumslangarna, dock inte de tunna vit i plast ( skall kolla dom) och nu märker jag i allafall en förbättring. För den tänds nästan direkt efter start och när jag släcker bilen och startar igen 2-3 ggr så är det lungt, typ till dess att motortemp kommit upp i normal. Har inte testat detta på nån längre styrning ännu.
Provade även att dra ur kontakten på LMM:n och köra men den gick lika bra utan förrutom att checkengine lampan tändes.
När lampan tänds så går det inte att varva upp den och direkt efter start är lika med stadskörning, eller rättare sagt mindre samhälle 50-70 km/h.

Finns det något annat som kan spöka eller ??

tack på förhand
Tja det enklaste måste ju varit att läsa ur koden och åtgärda det som bilen klagar på istället för att byta saker på måfå? Det blir ju billigare..
Ofta klagas det på massmätare och sonder och oftast är problemet läckande slangar och såna småsaker..
Användarvisningsbild
av Anders E
Rengöring av gasspjäll och uppgradering av programvara är det som gäller.
av mollan
Hej !
Jag har en V70 -99 GLT och har haft liknande problem, i mitt fall löste det sig genom att byta kopplingspedalsgivaren.
Den sitter inne i bilen uppunder vid kopplingspedalen och är plättlätt att byta, behövs inte ens några verktyg.
Kostar ca 300 riksdaler på volvo.
Dock gick min bil lika bra när lampan var tänd, det ända som inte funkade då var farthållaren.
av GT700owner
Hej

Tack för svaren... håller med Pettson att man skall göra grundliga kontroller, men att dömma av tidigare trådar i ämnet verkar det vara lite si å så med kodavläsningarna. Snackade med en fd kollega som haft typ samma problem på en av sina tidigare Volvos och då bytte man lamdasonden (främre). Hans lampa lyste konstant, vid avkodning hittade man inget, bilen gick bra och efter 3 verkstadsbesök kunde man "konstatera" lambdasondfel, kanske lite trial and error.
et som gör mig lite fundersam är att problemet är bara under uppvärningsfasen, lite typ av fel på en tempgivare, eller helt enkelt mjukvarufel. Skall ändå ta och rengöra spjällhuset och kolla vevhusventilationen i helgen.

//jr

Ps kollade tipset med givaren på kopplingspedalen, men det verkar inte vara mitt case. Ds
av GT700owner
Hej

Tänkte bara komplettera med åtgärder och utfall av detta. Först så demonterade jag spjällhuset och rengjorde det, det var lite olja men inte så värst mycket, nåväl efter kontroll av slangar, kontakter och dyl återmonterades allt tillbaka och med spänd förväntan startade bilen, skulle lampan tändas ?? Efter 2 milskörning inget !!! men så NEJ !!!.
Jaha, då återstår det bara en sak, Volvoverkstan i stan och efter att försökt med att uppgradera programvaran till nya versionen men med negativt utfall återstod det bara att byta spjällhuset till en kostnad på 7600 kr totalt. Tyvärr har bilen rullat nästan 26000 mil så den omfattades inte av nån goodwill garanti.
Så var det med det, den har ju annars varit problemfri. Men visst lite surt är det ju eftersom man går i bytes tankar.

över å slut

//jr
Användarvisningsbild
av Anders E
Dessa gasspjäll, jag lovar att alla spjäll som finns ute idag kommer
att jävlas, förr eller senare!

Undrar vad Volvo har för marginal på dessa?

Nästan så att man borde hämta hem ett gäng spjäll från tex Italien....
av *pettson*
Frågan är hur länge det dröjer innan nån knäcker en komplementprogrammering och fixar en ombyggnads sats till vanligt mekaniskt spjäll..
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]