Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joseph
Tjipp boys!

Jag kommer ödmjukt inför er visa män och säkert många amatörer men som är visa inom den automotiva kunskapen i vårt land. Iaf...

Jag har en Volvo 854 GL som precis har varit inne på besiktning och den gick igenom besiktningen bortsett från ett väldigt irriterande problem och det var oljeläckage från styrservolådan. Någon som har haft ett problem med detta eller vet om det är svårt/lätt åtgärdat? Tips och idéer på hur man kan kolla efter felet? Jag var nämligen inte den som var där med bilen (klantarsle = jag) så jag har inte mer information än det som stod på besiktningslappen.

Tack på förhand!

/Joseph =)
Användarvisningsbild
av Claes74
svårt att säga då du inte har info om var det läcker, många bilar börjar läcka i styrstagsbussningen efter några år på nacken.
lättast att kolla det är att lyfta lite på damaskerna vid styrväxeln och se om där finns olja, kolla oxå slang/rör anslutningar.
du får nog ge dig under och kolla var det läcker för att få ett vettigt svar på hur det åtgärdas.
av v70r1
Hej hade samma problem med min 850 97 men då sa polarn att jag skulle köpa..
Styrservo-olja
Power Steering Fluid ger extremt bra skydd mot slitage och motstånd mot teknisk nedbrytning. Förbättrar effekten i servoanläggningen och förlänger livslängden. Regelbunden service med Red Line Power Steering Fluid förhindrar haveri och läckage från tätningarna. Passar alla servoanläggningar utom Citroen, Honda och andra servosystem som är hopkopplade med nivåregleringssystem

hoppas det fungerar det har det gjort på min bil...
av *pettson*
v70r1 skrev:Hej hade samma problem med min 850 97 men då sa polarn att jag skulle köpa..
Styrservo-olja
Power Steering Fluid ger extremt bra skydd mot slitage och motstånd mot teknisk nedbrytning. Förbättrar effekten i servoanläggningen och förlänger livslängden. Regelbunden service med Red Line Power Steering Fluid förhindrar haveri och läckage från tätningarna. Passar alla servoanläggningar utom Citroen, Honda och andra servosystem som är hopkopplade med nivåregleringssystem

Mycket bra produktreklam men tyvärr finns inga hokuspokusmedel. Redline powersteering fluid är en universal ATF helsyntet som inte klumpar ihop sej med andra system. I övrigt är den inte på nåt sätt extrem eller annat. Den innehåller inget som helst mjukgörande eller tätande medel.
av Fisketorp
*pettson* skrev:
v70r1 skrev:Hej hade samma problem med min 850 97 men då sa polarn att jag skulle köpa..
Styrservo-olja

Mycket bra produktreklam men tyvärr finns inga hokuspokusmedel. Redline powersteering fluid är en universal ATF helsyntet som inte klumpar ihop sej med andra system. I övrigt är den inte på nåt sätt extrem eller annat. Den innehåller inget som helst mjukgörande eller tätande medel.
Köpte något på automedia/experten som var direkt ur kitteln. minns ej namnet men varit nämnt några ggr då folk vill få tätt på sin läckande packbox mellan lådan, någon som minns namnet påsådan produkt?

250kr kostade iallafall lilla flaskan, ska var välldans bra för att mjuka upp packningar mm. (ej provat själv men pratade med en mekare som rekomenderade detta, hade dok haft det i någon oljeanläggning som läkte och inte sin egen bil)

tycker 250kr kan vara värt att prova iallafall kanske det kan hejda lekaget för ett tag och man kan i lugnan ro leta efter reservdelar.
av Fisketorp
Magistern skrev:Omega 917
Stämmer bra, fast sifrorna minns jag inte men du har nog rätt där med=P

Skulle tydligen vara bra till lekage i servo, motor u name it. sedan ska man väl inte räkna med underverk.
är tätningen slut så är den, men somsagt prova går ju alltid.
av Magistern
Jag pytsade i Omega 917 i min SAAB 9000 (ursäkta svordommen) när den läkte så att man såg att det droppade ur motorn, efter 10-20mil blev den helt tät.. men som sagt det funkar inte alltid.

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]