Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
blomman skrev:Ok,då kan det bli en bra eller bättre dragbil med ett chip. Är ett steg 1 chip gott nog.Är BARA ute efter att dra husvagnen lättare. 0-100 osv är helt oinressant.
Nu vet jag inte riktigt vad steg 1 är för chip men det som ger dej runt 265-270 pållar är chipet som gäller. En grej till som fungerar kalas faktiskt är att byta downpipe från turbon till en grövre. Du behöver inte byta turbon. Grejen är att ostbågen som sitter orginal är inte trevlig mot andningen och den hämmar faktiskt ordentligt på lägre varv. Dessa saker ger det betydligt bättre vrid faktiskt. Samtidigt ger chippet dej bättre bränsle ekonomi då laddtrycket blir lite annorlunda kurva på.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu handlade visserligen inte denna tråden om chippning från början. Men en sak som jag tycker är lite konstigt är att inte biltillvarkarna har optimerat bilen från början. Nu för tiden är det ju ganska viktigt hur mycket bränsle en bil drar, och sen är det ju inte heller ovanligt att folk gillar många hästar.

Kan man då få båda delar så borde väl biltillverkaren ha detta från början. Eller är det så att det blir högre slitage på motorerna?
av blomman
Nej förvisso handlar tråden inte om chip från början,men den handlar om att min bil känns klen på låga varv.
Alltså möjliga saker att åtgärda det.
Och jag tog upp en fråga om chip så det måste väl vara ok då?.
av *pettson*
Tomas88 skrev:Nu handlade visserligen inte denna tråden om chippning från början. Men en sak som jag tycker är lite konstigt är att inte biltillvarkarna har optimerat bilen från början. Nu för tiden är det ju ganska viktigt hur mycket bränsle en bil drar, och sen är det ju inte heller ovanligt att folk gillar många hästar.

Kan man då få båda delar så borde väl biltillverkaren ha detta från början. Eller är det så att det blir högre slitage på motorerna?
Det handlar inte om ökat slitage heller faktiskt. Men det handlar däremot om att bilen ska med EN programmering och EN typ av garanti fungera perfekt i saudiarabien och i polen samt på island.. Den chipning vi har är perfekt HÄR.. kanske mindre perfekt i ett land som ligger högt över havet eller är extremt kallt alla årstider. Det har säkert 30 andra orsaker med, men slitage av motorn är absolut inte ett av dom om vi pratar om normal körning som vid husvagnskörning. Men visst frestar 1,1-1,3 bar i laddtryck mera på vevstakarna t.ex än orginal 0,6 bar om vi börjar köra streetrace eller för den delen plåga bitarna hårt.
av Lasse81
*pettson* skrev:
Lasse81 skrev:Effekt är det som är intressant. Vridmoment är bara för bilförsäljare.

Effekt bör vara: (rps x nm x 2pi) om jag inte misstar mig. Annars får jag skylla på groggen.
Gott att du är formelkunnig. Vore intressant att veta vilket som drar din husvagn? Effekten eller momentet?
Vilken bil är starkast? 211hk/ 600nm? Eller 411hk/5 nm? Vilken av dom drar husvagnen bäst?

Effekt är arbete per tidsenehet, vridmoment är en kraft. Det som förflyttar bilen är momentet vid drivhjulen.
Jag antar att du menar effekt och vridmoment vid samma varvtal eftersom jag annars får väldigt svårt att lösa ut varvet.
Det bör ge 411 hk vid 580864 rpm och 5 nm vid samma varvtal.
Samt 211 hk vid 2485 rpm och 600Nm vid samma varvtal.

Vid 90 km/h och en hjulomkrets på 1,8 meter får vi följande med perfekta växellådor:
Bilen med 211Hk har som mest 1790 Nm vid hjulen och bilen med 411 Hk har 3487 Nm vid drivhjulen.
Alltså allt som behövs är en bra växellåda! :-)
av *pettson*
Lasse81 skrev:
*pettson* skrev:
Lasse81 skrev:Effekt är det som är intressant. Vridmoment är bara för bilförsäljare.

Effekt bör vara: (rps x nm x 2pi) om jag inte misstar mig. Annars får jag skylla på groggen.
Gott att du är formelkunnig. Vore intressant att veta vilket som drar din husvagn? Effekten eller momentet?
Vilken bil är starkast? 211hk/ 600nm? Eller 411hk/5 nm? Vilken av dom drar husvagnen bäst?

Effekt är arbete per tidsenehet, vridmoment är en kraft. Det som förflyttar bilen är momentet vid drivhjulen.
Jag antar att du menar effekt och vridmoment vid samma varvtal eftersom jag annars får väldigt svårt att lösa ut varvet.

Vid 90 km/h och en hjulomkrets på 1,8 meter får vi följande med perfekta växellådor:
Bilen med 211Hk har som mest 1790 Nm vid hjulen och bilen med 411 Hk har 3487 Nm vid drivhjulen.
Effektformler är utmärkta. Dom används ungefär som statistik..
Statistik används också för att briljera..
av Lasse81
*pettson* skrev:
Lasse81 skrev:
*pettson* skrev:

Effektformler är utmärkta. Dom används ungefär som statistik..
Statistik används också för att briljera..
Tråkigt svar.
Hade jag velat briljera och inte argumentera hade jag kladdat ner mitt förra inlägg med alla uträkningar.
Jag ville bara visa att effekt är det som betyder något.
Sen kan man ju diskutera körbarheten i en motor som snurrar 580864 varv per minut versus en som roterar 2485 varv per minut.
av blomman
Täppt vevhusventilation, "slöar" det ner bilen? Eller är det bara i ren allmänhet inte bra?
av *pettson*
blomman skrev:Täppt vevhusventilation, "slöar" det ner bilen? Eller är det bara i ren allmänhet inte bra?
kan väl slöa ned något på högre varv. Men det brukar istället pressa ur packboxarna och det är ju mindre bra..
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]