Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
DoD skrev:Okey, nu börjar jag hänga med. Men hur kan du vara säker på att det är precis det som är felet i mitt fall?

Tack för hjälpen pettson, du verkar ju kunna ett & annat :-)-)
Det är så att kompressorn fungerade ju? Det var ju tyst när den gick. När kompressorn INTE går så snurrar lagret i clutchen istället frihjul för att kompressorn ska kunna stå stilla. Så slutsatsen är att vid frihjul lät det illa och vid ingrepp så lät det okej.. Kvar är lagret i klutchen..
av DoD
Ja, det låter ju vettigt :D Ska införskaffa clutchen och byta. Ska på semester snart i 3v, vill ju helst inte vara utan ac med barn i bilen. Återkommer med resultat.
av *pettson*
DoD skrev:Ja, det låter ju vettigt :D Ska införskaffa clutchen och byta. Ska på semester snart i 3v, vill ju helst inte vara utan ac med barn i bilen. Återkommer med resultat.
Bilden visar ju allt som jag hänvisade dej till. Men ring och kontrollera först så att satsen innehåller både remskivan med lager och själva magnetlindningen och *clutchen*..
Det är poppis ibland att liksom ljuga lite bildmässigt.. dock SKA det säljas i en sats. :-)-)
av DoD
ok. Kollar man på bilden på clutchen så kopplingen längst ner till vänster, är det nå kopppling som har med köldmedlet och göra eller slipper man koppla ur sånna kopplingar man bara byter clutchen?
Senast redigerad av 1 DoD, redigerad totalt 0 gånger.
av tomme
jag har kört med bilen på det sättet i snart fem år nu! köpte en kompressor från skroten redan första året jag köpte bilen men har då inte än behövt byta ut den! den kyler bra men fick fylla lite inför den här sommaren, men den låter som ett tröskverk! kör nog så länge som det funkar!
av *pettson*
DoD skrev:ok. Kollar man på bilden på clutchen så kopplingen längst ner till vänster, är det nå kopppling som har med köldmedlet och köra eller slipper man koppla ur sånna kopplingar man bara byter clutchen?
Elen till magnetplattan måste naturligtvis lossas och ersättas ihop med nya plattan. Men du ska inte behöva ta ur nån kylmedia.
Användarvisningsbild
av Örnen
Tillägger bara att man måste lossa kompressorns fästen, drivrem, plastskölden under motorn mm så ska man kunna vrida ner kompressorn (utan att behöva tömma kylmediet) så man får bättre in händerna för att jobba. Underlättar om man har eller tillverkar en avdragare för att få lös tryckplattan som sitter ytterst. Försök inte bryta ut den.
För tusenlappen mer har du en fabriksrenoverad utbyteskompressor! Fast då måste du fylla i kylmedium igen.
av DoD
Pettson, jag kollade och ringde till autoexperten och frågade om clutchen och enligt han jag prata med så har dom ingen komplett clutch till min bil. Enligt deras lista så har dom på nätet, men den är på 24v? och av märket hella. Jag har volvos orginal komressor kvar och undrar vad det är för märke dom kör med?

Skulle det funka om jag bara köper sjävla clutchplattan och monterar med gamla magnetlindningen och remskivan? Dom hade både hellas och Densos men vilket passar?

Och han fråga om jag har kondensor på bilen? varför vet jag inte, men har inte alla bilar med AC det?
Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Janne3
?:-/ ?:-/ Borde inte Volvo reservdedlar ha en sådan koppling ,borde väl va lätt att hitta dä, har ja fel eller ??:-/
av *pettson*
DoD skrev:Pettson, jag kollade och ringde till autoexperten och frågade om clutchen och enligt han jag prata med så har dom ingen komplett clutch till min bil. Enligt deras lista så har dom på nätet, men den är på 24v? och av märket hella. Jag har volvos orginal komressor kvar och undrar vad det är för märke dom kör med?

Skulle det funka om jag bara köper sjävla clutchplattan och monterar med gamla magnetlindningen och remskivan? Dom hade både hellas och Densos men vilket passar?

Och han fråga om jag har kondensor på bilen? varför vet jag inte, men har inte alla bilar med AC det?
Tack på förhand
Det är här det skiljer sej. Allt autoexperten kan få tag i går inte via deras hemsida. Men antar det handlar om vilja som verkar vara väldigt olika i olika butiker.. Kollar det åt dej under morgondagen då det är stängt nu. Motalabutiken har dels onlinekatalogen men även en 400 sidors katalog ifrån en ac leverantör som dom tar ifrån. Huvudsaken är att du egentligen får tag i LAGRET det är ju det som är slut..
ALLA som har ac har en kondensor..
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]