- fre 13 jun 2008, 13:40
#198442
Vi för vagnbok på mellan 20-30 nya bilar varje år och hittills så har alla visat sig dra mer bränsle som nya än efter 500-1000 mil.
Skillnaderna är inte så stora på alla vagnar, men den finns klart redovisad.
/Thomas
Skillnaderna är inte så stora på alla vagnar, men den finns klart redovisad.
Upp till 30 % extra bränsle som ska försvinna i 300% mer friktion i 1000 mil borde ju slita ned motor och bil totalt, hur fungerar det igentligen, varför tar det mer, var tar det vägen, och hur håller grejerna för all friktion? Blir det inte fullt med metallspån överallt?Jag har i den tidigare tråden om samma ämne påpekat att bränsleförbrukningen inte är linjär, för att få högre förbrukning ( 30% låter dessutom rätt mycket) så det behövs inte så mycket mer förluster för att det skall gå åt mer bränsle. Jämför t.ex med takbox och lite för lågt däcktryck som kan ge kanske 5-8% högre förbrukning bara det..
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________