Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DoD
Hej! Jag som är lite okunnig för motorren. mm så ursäkta om det kommer låta lite konstigt.

Åkte iväg en tur till statoil och köpa vad jag skulle och skulle sen tvätta framrutan och hade motorn igång och kan lova att det inte lät roligt. Lät ungefär som att en lager var på väg och ge upp. Körde hem och började kolla runt lite i motorn och som tur var så kom ljudet inte från motorn utan från generator hållet och som jag uppfattat det så sitter ac kompressorn under generatorn, rätt eller fel?

Hade motorn igång och kollade in lite noggrannare och det verkar som dreven (om det kallas så) som driver remmen rörde sig ytterst lite i sidled och verkar som det var detta som framkallar ljudet, detta var när AC inte var igång. När jag drar på AC som försvinner ljudet?? Kände på kompressor motorn avslagen och då man kan snurra den för hand, asså inte remmen, utan det sitter nått där som man kan snurra, som sagt, motordelar mm så fattas det lite namnkunskap :mrgreen:

Den som man kan snurra för hand märkte jag att den åker ut och in ibland när man har AC på, när den är inne så det låter det ingenting.

Än en gång, kan låta lite konstigt men som sagt inte så haj på alla grejer :oops:
av *pettson*
DoD skrev:Hej! Jag som är lite okunnig för motorren. mm så ursäkta om det kommer låta lite konstigt.

Åkte iväg en tur till statoil och köpa vad jag skulle och skulle sen tvätta framrutan och hade motorn igång och kan lova att det inte lät roligt. Lät ungefär som att en lager var på väg och ge upp. Körde hem och började kolla runt lite i motorn och som tur var så kom ljudet inte från motorn utan från generator hållet och som jag uppfattat det så sitter ac kompressorn under generatorn, rätt eller fel?

Hade motorn igång och kollade in lite noggrannare och det verkar som dreven (om det kallas så) som driver remmen rörde sig ytterst lite i sidled och verkar som det var detta som framkallar ljudet, detta var när AC inte var igång. När jag drar på AC som försvinner ljudet?? Kände på kompressor motorn avslagen och då man kan snurra den för hand, asså inte remmen, utan det sitter nått där som man kan snurra, som sagt, motordelar mm så fattas det lite namnkunskap :mrgreen:

Den som man kan snurra för hand märkte jag att den åker ut och in ibland när man har AC på, när den är inne så det låter det ingenting.

Än en gång, kan låta lite konstigt men som sagt inte så haj på alla grejer :oops:
Du har alltså ett problem. Lagret i frihjulet på kompressorns anslagsplatta är slut. Du behöver byta hela den plattan. Ett tips är att göra det kvickt innan det skär. Har du inte möjlighet så köp korta remmen för bilar utan AC och montera. Skär lagret går inte kompressorn att koppla ur med risk för att den går sönder istället.
Användarvisningsbild
av CP2
Attans; tror jag har samma bekymmer på min kärra......och för att byta plattan måste man göra på ungefär samma sätt som när man chimsar? Var får man tag på anslagsplattor, friska sådana???
av *pettson*
CP2 skrev:Attans; tror jag har samma bekymmer på min kärra......och för att byta plattan måste man göra på ungefär samma sätt som när man chimsar? Var får man tag på anslagsplattor, friska sådana???
Närmaste handlare som tillhandahåller bildelar.
av DoD
Har kollar runt lite på olika bilhandlare på nätet men kan inte finna några anslagsplattor.

Och är det svårt att byta den. Förmodar att man måste riva dän komressor lr går det att byta på plats?

Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
av CP2
DoD, sök på att "chimsa" kompressorn så får du reda på hur man byter anslagsplatta också. Tar du bort kompressorn måste dy fylla på ny gas osv och så himla kul är ju inte det......
av DoD
Har kollar runt lite och fortfarande fattar jag inte vart denna anslagsplatta sitter. Och som sagt kollat runt på nätet men hittar fan inge anslagsplatta til salu på varken mekonomens eller micros hemsida ?:-/
Användarvisningsbild
av CP2
"Den som man kan snurra för hand märkte jag att den åker ut och in ibland när man har AC på, när den är inne så det låter det ingenting." skrev du. Jsut den man kan snurra är just anslagsplattan. Vi får väl hoppas Pettson återkommer med tydligare inköpsställen eller ett alternativt namn på anslagsplattan!
av *pettson*
CP2 skrev:"Den som man kan snurra för hand märkte jag att den åker ut och in ibland när man har AC på, när den är inne så det låter det ingenting." skrev du. Jsut den man kan snurra är just anslagsplattan. Vi får väl hoppas Pettson återkommer med tydligare inköpsställen eller ett alternativt namn på anslagsplattan!
Den kallas kort och koncist för CLUTCH alltså koppling.. Finns på t.ex avantia att köpa. http://www.avantia.com
Artikelnr: 44-9647 kostar 1195 kronor plus moms och frakt.
Dock tänkte jag skriva in autoexpertens nr men dom har underhåll på katalogen hela helgen nu så.. Men kan återkomma om detta.
av DoD
Okey, nu börjar jag hänga med. Men hur kan du vara säker på att det är precis det som är felet i mitt fall?

Tack för hjälpen pettson, du verkar ju kunna ett & annat :-)-)
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]