Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
joakim1 skrev:När man lägger i trean är det som ett motstånd sista biten så att man måsta ta i lite extra. Glömmer man detta skrapar det ordentligt i växellådan.
joakim1 skrev:Det känns som om det är glapp i transmissionen. Det rycker till i bilen när man växlar från ettan till tvåan och från tvåan till trean.
Men stopp ett tag nu...

Om man köper en ny bil för 350 000 kr (?) så borde man väl i rimlighetens namn kunna förvänta sig att man kan växla utan problem (och utan ryckningar mellan växlarna dessutom) även efter det att man kört 450 mil.
joakim1 skrev:Har nu varit inne med bilen. Svaret blev att det är ett kännt fel men man vet inte vad man ska göra åt det. Vad säger man???
Lämna inbilen, kräv omedelbar åtgärd och likvärdig lånebil varenda sekund bilen inte är tillgänglig för Dig.

Om man inte "står på sig" och hävdar sin rätt (dock utan att vara aggressiv som sällan är effektivt) så nonchaleras man oftast av bilhandeln enligt min erfarenhet.

"Slita in synkringarna" låter som en åtgärd man höll på med på 50-talet...

/AWWD
Användarvisningsbild
av henka35
Precis, de kan ju alltid byta ut v-lådan...
Stå på dig. Säg att du annars vill häva köpet!!

/Henrik
av Noodles
Känns förtroendeingivande med rådet från en Volvomek... :???:

Borde inte Volvo se till att bilarna levereras 'färdig inslitna' med tanke på den summa slantar dom vill ha för sina bilar!? :wink:

Stå på dig, låt dom byta vad dom nu vill tills problemet upphör!!

Lycka till!
Användarvisningsbild
av CarMan
många som svara & ingen av er har kört en bil med detta fenomen. Det är inge problem att växla bilen, men om man inte är för smab & inte drar spaken ända bak så går inte växeln i. detta försvinner automatiskt när cynkringen slitit in sig :!:

det är inget grovt konstigt fel alls !!!

killen har en 06:a hur många gånger har han växlat?

(miss förstå mig om ni vill, det gör ju altid nån glad)
av NCR
CarMan skrev:många som svara & ingen av er har kört en bil med detta fenomen. Det är inge problem att växla bilen, men om man inte är för smab & inte drar spaken ända bak så går inte växeln i. detta försvinner automatiskt när cynkringen slitit in sig :!:

Synd att nån som har så mycket kunskap skall vara så sur. Inget det här forumet vinner på skall du veta.
av Jan-A
Synd att nån som har så mycket kunskap skall vara så sur. Inget det här forumet vinner på skall du veta
Hmmmm.....
Men jag har fått uppfattningen att det gnälls rätt ofta oförskyllt så fort CarMan öppnar munnen, det skulle inte jag heller tycka vara speciellt schyst..... :???:
Användarvisningsbild
av CarMan
NCR skrev:
CarMan skrev:många som svara & ingen av er har kört en bil med detta fenomen. Det är inge problem att växla bilen, men om man inte är för smab & inte drar spaken ända bak så går inte växeln i. detta försvinner automatiskt när cynkringen slitit in sig :!:

Synd att nån som har så mycket kunskap skall vara så sur. Inget det här forumet vinner på skall du veta.

jo, men *pettson* får det ju att ta som om det ä ett stort fabrikatinsfel på lådan.
detta hjälper inte trådskaparen att få årsning på hans "fel"

Jag har inte hellar kört trådskaparens bil, men jag har kört hundatals andra nya volvo bilar & vet att det är en skönhets fal som självläker, allternativt att jag kan köra bilen en sväng, sen har det självläkt.
(jag misshandlar inte lådan!)
av Noodles
CarMan skrev:killen har en 06:a hur många gånger har han växlat?

Jag tycker de är rätt pinsamt för Volvo och dess anställda om en bil för när mellan 300-400000:- lär slitas in? :roll:

Sen är de väl synd om du tar Volvos problem personligt... :)
Senast redigerad av 1 Noodles, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frilins
Vill nog vara med på ett hörn här, får en känsla ibland att här finns en del som kan betydligt mer än dom vill avslöja, det förstår man på frågorna man får tillbaks när man frågar något.
Det kan göra en något frustrerad när man vill ha hjälp!

MEN jag börjar få full förståelse för detta, gnäll gärna på biltillverkaren om ni tycker det är dåligt att en så pass dyr bil, som en ny Volvo ändå är, inte fungerar perfekt! Det kan jag också hålla med om.

Men vad har Carman och alla andra kunniga här för skuld i det!??
Här delar dom med sig generöst av sina kunskaper och vad får dom för det, gnäll och personliga påhopp, dålig stil pojkar, skärp er!

Även om denna trådskapare inte är nöjd med svaret så vet han nu vad felet är och vet också att det är något som går över, inte för att Carman eller någon annan kunnig här är skyldig att svara utan för att Carman är vänlig nog att dela med sig av sin erfarenhet.

Jag tror Carman visst är glad för Volvo men han vet också att alla bilar, trots att dom är nya, har såna här problem.

Flera gånger har jag läst gnälliga inlägg i trådar och också sett hur den som blivit utsatt inte brytt sig utan hållt sig på en saklig nivå, det är klass det och ska respekteras!

Så till er som sitter inne med mer kunskaper om "våra" bilar, än vi andra "pappskallar", vill jag säga, det finns också många som uppskattar er generositét och vi tål höra sanningen när vi har bett om den!
Användarvisningsbild
av Whisky
...och med frilins kloka ord tror jag vi kan konstatera att trådskaparen fått svar och att det har ventilerats lite här och var. Att häva ur sig lite galla och hysa lite hat-kärlek till de som tillverkar våra ögonstenar är nog oundvikligt... Men vi ska nog respektera varandras åsikter lite mer.

Tråden låses därför härmed
Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, koppla[…]

Kan du bedöma om du då drar det hjulet […]

Nu så har min höger stora lykta givit u[…]

Jag hade inga nitar på ovansidan faktiskt, d[…]