Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag är ny i denna forum. Jag ska byta till en större bil och det lutar år en ny XC70 då det visade sig att den är mer praktisk och större bagaget än Audi A6, som jag helst ville ha.
Hur som helst, efter att läst många inlägg här har jag fått kalla fötter. Mycket av det som finns att läsa här är endast vilka fel som bilarna har och allt missnöje över kvaliteten osv. Min fråga är:

Är nya Volvo XC70 D5 en opålitlig bil?

Det är ju inte på något sätt en billig bil och för dom pengarna vill man ju kanske inte vill åka fram och tillbaka till verkstaden i ett eller åka och störa sig på knarrljud i bilen.
Den utrustning jag tänkte ha är:
Oystergrå metallic
Summumpaketet
Four-C
Minos 18"
Hastighetsberoende servo
laminerade glas
tidur för värmare
nykelavst. krockkudde
High Performance ljudanläggning
Drag
Takspoiler
Tröskeldekor
Elinfällbara sidospeglar
Tonade rutor, men det tar jag seperat då Volvos tonade rutor är knappt någon skillnad från orginal.

Är det något som ni tycker man kan skippa eller något som man borde kolla extra på. Eller ska jag helt enkelt lägga mina pengar på en helt annan bil...?
Användarvisningsbild
av Guligan
Satt igår kväll och lekte lite på audi.se, specade upp en Audi Allroad 3,0 Tdi. Konstaterade att den bilen - välspecad - blir ca 100 Tkr dyrare än en motsvarande XC70. Nog f-n känns Audin mer gedigen, mer påkostad i material etc. Vilken bil man får mest/minst problem med däremot är en annan fråga.
av agb007
Fel finns på alla bilar mer eller mindre 95% av alla Volvo ägare hänger inte på detta forum.
Här hamnar man om man är extremt intresserad eller har problem.

Jag har haft en Audi A4 med en hel del elektronikproblem så det är inget unikt för Volvo även om PatrikGBG verkar tro det.

Kolla med dina polare, kollegor någon borde ha en V70/XC70
Användarvisningsbild
av bylle
Fick min XC70 D5 aut den 18 mars och har precis passerat 1900 mil. Kommer tidigare från en Mitsubishi Evo9 och dessförinnan tre olika S60 (R, 2.5T och T5). Var less på en stötig och bullrig bil (Evon) och ville ha något som var mer praktiskt. Har dessutom länge tyckt att nya XCn är riktigt snygg.

Tycker nya XC70n känns mycket mer premium än de tidigare S60s jag haft. So far under dessa 1900 mil har jag inte upplevt något som skulle ha ändrat mitt köpbeslut om jag visste det i förväg. Visst, jag har fått vara in en gång på verkstan för att få tyst på den gnekande elbakluckan men det ser jag inte som ett problem.

Hur man än vrider och vänder på det kommer det säkert alltid att finnas bilar som förefaller vara mer felfria eller bättre på andra sätt, men personligen så är jag mycket nöjd med vad jag fått i min XC70 i förhållande till prisbilden.

Ett tips - komplettera gärna din utrustningslista med elbakluckan och keyless drive. Det är två av tillbehören jag inte skulle vilja vara utan.

Tycker du valt helrätt färg. Lycka till med din - förhoppningsvis - nya bil! :)
av Ottoman
Det jag tycker du skulle komplettera med vore teknikpaketet och herrgårdsvagnspaketet om nu inte de tonade rutorna är heliga. Elbaklucka kan jag varmt rekommendera.

Som tidigare respondenter så hänger man runt ett forum som detta om man är Volvo fantast eller har problem med sin bil. Kan bara säga att min V70 fungerat klanderfritt och över förväntan. Kollegor och bekanta som har nya XC70 är mycket nöjda med bilen och inte haft något strulexemplar. Det som det klagas över är förbrukningen, i gengäld är alla väldigt nöjda med D5 motorn.

Hade själv valt en XC70 om tjänstebilsreglementet tillät. En mycket läcker bil som regerar i ett helt eget segement. Allroad tycker jag ligger lite utanför detta segment och känns som ett halvhjärtat försök att bruksa till en A6a.
av Amli
Grymt bra input!! Det är alltid bra att höra från faktiska ägare!
Jag har funderat på elbakluckan, det är bara så att den tar precis i porten när man öppnar den i garaget. Man kan säkert stoppa den på vägen upp, men jag räknar med att min sambo inte kommer ihåg det alla gånger... ;-//
Jag har oxå hört mycket om den höga förbrukningen och märkte det även när jag var och provkörde. Jag kommer främst av den anledningen även välja manuell låda.
Ska bara försöka få ner priset lite så kommer jag nog slå till i veckan!

Sjukt bra forum för övrigt!! Inte sista gången jag kommer med inlägg här.
av Ottoman
Du får sätta en kudde eller något liknande på insidan av garageporten ifall hon skulle glömma det :D Två tryck på bakluckespaken och man öppnar luckan manuellt, träning ger färdighet :D
Användarvisningsbild
av bylle
Ottoman skrev:Du får sätta en kudde eller något liknande på insidan av garageporten ifall hon skulle glömma det :D Två tryck på bakluckespaken och man öppnar luckan manuellt, träning ger färdighet :D
Åfan - man lär sig något nytt varje dag :)
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Jag är mycket nöjd med min V70II. Enda som varit hittils är bakluckan som "gnekar", men de löste volvo med lite fett i låset.
Har även samma ljud i dörrarna, men det försvinner om man smörjer klacken i låset som håller dörren stängd.
Annars går den som en dröm.

/Henrik

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]