Visst spelar det roll hur mycket en bil dricker, de är det kostnadsmässigt för drivmedlet jag inte bryr mig om just nu.
Det låter som du har som de flesta andra trott på de rykten o falska påståenden som frekvent har uppdagats i media.
Oljelobbyn satsar årligen stora summor på anti etanol propaganda.
Eftersom jag är ganska insatt i ämnet så kan jag hänvisa er till websidorna
http://www.etanol.nu eller att titta på
http://www.sekab.se för den som är mer intresserad i ämnet.
Nu är vissa helt insnöade på etanolsidan och kan inte tänka sig någonting annat.
En bil som körs på etanol släpper ut mindra koldioxid ja. Då sett till koldioxiden från etanolen när den förbränns.
E85 inhåller 85% etanol och 15% bensin. Vintertid heter bränslet E75 och innehåller då större andel bensin, prissätts +60Öre/l
Att ge sig på privatbelister är ju helt befängt när yrkestrafiken och industrin släpper ut flera ggr mer koldioxid. Där talar jag av egen erfarenhet då jag själv kör lastbil yrkesmässigt. Jag tankar lastbilen 3ggr i veckan och tanken rymmer 600liter. Det är vad en privatbellist gör av med högst på ett år. Då kan man ta det gånger antal lastbilar. :???:
Scania har ju etanolmotorer för lastbilar som körs på etamax D E96 Etanol 96% och 4% tändförbättrare. Men var finns tankställena? Mig veterligen har inte Statoil ett enda tankställer för Etamax D till lastbilar. ;-//
Innom Poståkeri koncernen tittar man mer och mer just nu på att frakta på järnväg. Man genomför just nu faktiskt expriment med detta. Dock är det svårt i och med att Pallar / Försändelser måste ankomma i rätt stopptid, annars störs hela kedjan. Detta är något som jag och mina kollegor diskuterar dagligen och vi stöter hela tiden på problem i våra resonemang.
Etanol går att framställa energieffektivt och bilden som kom i våras av "koleldad etanolfabrik" blev ju hett omdiskuterad när det visade sig att man hade manipulerat bilden och att sanningen var att det inte var kol som brann utan blast från etanolproduktionen.
Sekab har en pilotanläggning för att framställa etanol ut biomassa vilket ses som nästa generations etanoltilverkning. :mrgreen:
Att koldioxidutsläpp påverkar kilmatet är väl inget att tveka om men jag tror dock man överdriver en hel del.
Det finns som du säger andra faktorer också. Tittar man ex på youtube så ska jorden gå under 2012 den 21december också.