NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Det var ju bra. Nu väntar vi bara på en större etanolspis till V50an också.
En på 170-200hk hade varit lagom. Intrudoktion till hösten på den också tack. :twisted:

Volvo tror att de kan tjäna pengar på att flytta produktionen till USA o dra nytta av den låga dollarn men det dära är ju bara något tillfälligt. eller?
av jensam
Jag är antagligen helt ensam om att tycka detta, men jag skulle istället vilja se en miljömotor (typ etanol eller gas) med MINDRE förbrukning istället för bara större och törstigare som verkar ha blivit det som gäller... Varför inte släppa en 1,2 eller 1,4-liters etanolmotor till C30 eller S40? Den minsta etanolbil jag sett heter Peugeot 307 och inte heller den är speciellt liten, tror det var en 1,6-liters motor i den. Renault har ju t.ex. lyckats få ut 101 hk ur en 1,2-liters motor! Varför inte konvertera en sådan?

Meningen med att skaffa miljöbil är väl ändå att spara miljö OCH pengar? Istället för det utvecklar man större turboladdade "miljöbilar" med 200 hk och etanoldrift, där bilen slukar i sig 1,5 liter milen. Ekonomiskt går det alltså jämnt upp med bensindrift. Är vi tillbaks på 70-talet?

Hur kommer det sig att det går bra att trimma ner förbrukningen på 1,6D-motorn till under 120 g/km men inte på 1,8F? Jag inser förstås att 1,8F-motorn inte går att få ner under 120 g/km (i V50:n), men man borde väl kunna göra mycket på förbrukningen ändå? En SNÅL miljöbil är vad jag skulle kunna tänka mig. SYND att 1,6D inte fanns som miljöbil när jag köpte min V50... :(
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Mindre motor = mindre vrid, vilket leder till att den orkar någonting, uppförsbacke och man får gasa mer och motorn klarar nätt o jämt med att hålla farten uppe. Det ger hög bränsleförbrukning.

Alltså lagom stor motor
En diesel har högt vrid och redan från låga varv. 1.6D har 240Nm vid 1750varv det kan jämföras med 2.4i 170hk som har ett vridmoment på 230Nm vid 4400varv.
Det optimala hade varit en liten dieselhybrid som gick på etamax D E96 som producerade elkraft till batterier som sedan drev bilens hjul. En stickkontkakt för att ladda bilen på natten hade varit ett bra kompliment. Där har du en bra och snål miljlöbil.

Jag vill ha en större motor för att få en motor som orkar med.
Vad spelar det för roll vad den dricker, du släpper ju ändå ut 80% mindre koldioxid jämfört med en motor i samma storlek.
av jensam
Ok, men bara för att "rätt ska vara rätt": När man kör på etanol släpper den väl ändå ut MER CO2 än med bensin? Skillnaden är väl bara att etanolens koldioxid inte räknas som ett nettotillskott eftersom den kommer från grödor som tagit upp lika mycket koldioxid under sin livslevnad.
Vad spelar det för roll vad den dricker, du släpper ju ändå ut 80% mindre koldioxid jämfört med en motor i samma storlek.
Visst spelar det roll vad den dricker! Etanolen måste ju produceras, till vilket det går åt energi. Bensinen måste iofs också produceras, men raffineringen är inte lika energikrävande. Bara som en parentes: Jag läste någonstans att man i USA producerar etanol från majs. Produktionen av 1 liter etanol på detta sätt och med deras metoder kräver MER än 1 liter olja (!!). Inte speciellt miljövänligt att bara "bränna" etanol alltså... I Brasilien produceras etanolen av sockerrör vilket kräver ungefär 3-4 dl (om jag inte minns fel!) olja per liter etanol.

Jag vet inte om du tittar på programmet "American Hot Rods" på Discovery Channel? I senaste avsnittet skulle iaf Boyd tillverka en bil med "miljöimage". Det ska vara en motor med 500-600 hk på etanol! Jo, tjena. Det är ett bevis på jänkarnas miljötänkande! :lol:

Personligen tror jag inte på teorin om att den globala uppvärmningen beror på våra utsläpp av koldioxid. Koldioxid är iofs en växthusgas, men den finns i försvinnande små mängder jämfört med den växthusgas som verkligen påverkar klimatet, nämligen vattenånga! Allt enligt en dokumentär jag såg från Channel 4 i brittisk TV. Den fullständigt krossar Al Gores teori om att koldioxidhalten styr klimatet. En dokumentär alla borde se.

Med detta sagt menar jag inte att jag inte bryr mig om vad våra bilar släpper ut. De släpper ju även ut andra ämnen som t.ex. försurar sjöar, mm. Dessutom ser jag ingen poäng med att slösa på bränslet bara för att våra koldioxidutsläpp inte påverkar klimatet. Jag tycker det är bra att fordonsskatten styrs av koldioxidutsläppen (indirekt alltså bränsleförbrukningen), MEN jag tycker inte att skatten (i dieselfallet) ska läggas på bilen som en fast kostnad per år utan på bränslet.

Om mina krav på lastutrymme bara hade tillåtit det så hade jag helst velat köra en Citroën C1 (samma som Aygo och 107) med etanol/bensinmotor (tyvärr finns den inte med etanolmotor...). Den är miljöbilsklassad i bensinutförande, ESP som standard samt motor och drivlina från Toyota! Alltså; en SNÅL bil med ETANOL- och bensinmotor! :D
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Visst spelar det roll hur mycket en bil dricker, de är det kostnadsmässigt för drivmedlet jag inte bryr mig om just nu.
Det låter som du har som de flesta andra trott på de rykten o falska påståenden som frekvent har uppdagats i media.
Oljelobbyn satsar årligen stora summor på anti etanol propaganda.
Eftersom jag är ganska insatt i ämnet så kan jag hänvisa er till websidorna http://www.etanol.nu eller att titta på http://www.sekab.se för den som är mer intresserad i ämnet.
Nu är vissa helt insnöade på etanolsidan och kan inte tänka sig någonting annat.

En bil som körs på etanol släpper ut mindra koldioxid ja. Då sett till koldioxiden från etanolen när den förbränns.
E85 inhåller 85% etanol och 15% bensin. Vintertid heter bränslet E75 och innehåller då större andel bensin, prissätts +60Öre/l

Att ge sig på privatbelister är ju helt befängt när yrkestrafiken och industrin släpper ut flera ggr mer koldioxid. Där talar jag av egen erfarenhet då jag själv kör lastbil yrkesmässigt. Jag tankar lastbilen 3ggr i veckan och tanken rymmer 600liter. Det är vad en privatbellist gör av med högst på ett år. Då kan man ta det gånger antal lastbilar. :???:
Scania har ju etanolmotorer för lastbilar som körs på etamax D E96 Etanol 96% och 4% tändförbättrare. Men var finns tankställena? Mig veterligen har inte Statoil ett enda tankställer för Etamax D till lastbilar. ;-//
Innom Poståkeri koncernen tittar man mer och mer just nu på att frakta på järnväg. Man genomför just nu faktiskt expriment med detta. Dock är det svårt i och med att Pallar / Försändelser måste ankomma i rätt stopptid, annars störs hela kedjan. Detta är något som jag och mina kollegor diskuterar dagligen och vi stöter hela tiden på problem i våra resonemang.

Etanol går att framställa energieffektivt och bilden som kom i våras av "koleldad etanolfabrik" blev ju hett omdiskuterad när det visade sig att man hade manipulerat bilden och att sanningen var att det inte var kol som brann utan blast från etanolproduktionen.
Sekab har en pilotanläggning för att framställa etanol ut biomassa vilket ses som nästa generations etanoltilverkning. :mrgreen:

Att koldioxidutsläpp påverkar kilmatet är väl inget att tveka om men jag tror dock man överdriver en hel del.
Det finns som du säger andra faktorer också. Tittar man ex på youtube så ska jorden gå under 2012 den 21december också.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Håller med föregående talare, det är skamligt. Varför är Volvo ALLTID sist med nyheter.
Flera bilmärken har färgskärm i displayen till stereon och det har inte ens Volvo lyckats fixa. LED i bakljusen ja till viss del men det tog allt lång tid.
Lägre förbrukning och nya motorer, det tar lång tid.
Nu har man lyckats få in Steve Mattin som designat volvos R-design paket och även nya XC60. Frågan är om det hjälper nu.. Många märken ligger långt före.
Jag tror Volvo sparar ofantligt stora summor pengar på sina bilar.
FiddeUBC skrev:Håller med föregående talare, det är skamligt. Varför är Volvo ALLTID sist med nyheter.
Ni kanske inte vet hur ENORMT mycket pengar som BMW har lagt ner på att optimera sina motorer?

Audi/MB osv har inte heller så snåla motorer.....
XC90_Executive skrev: Audi/MB osv har inte heller så snåla motorer.....
MB vet jag inget om men Audis FSI motorer är väl knappast kända för att va lika törstiga som Volvos motsvarigheter om man jämför effekt/förbrukning? Möjligtvis den åldrade 2,4'an men 2,0T FSI är vad jag hört betydligt snålare än motsvarande Volvomotor med likvärdig effekt, låt vara att Audin har en cylinder mindre men det är liksom inte cylinderantalet folk tar hänsyn till i dagens läge...

Utöver FSI-motororerna så har de 1,9 litersdieseln som gör att A3'an blir miljöklassad samt 1,4 TSI motorn som det inte är nåt större fel på heller även om jag inte testat 125 hästarsversionen som sitter i A3'an. Dessutom kommer 1,6 versionen i Etanolversion efter sommaren.

Så jag vet inte om jag håller med om att Audi inte har snåla motorer men det beror förstås på vilka motorer man tänker på, 4,2an dricker nog en del men det är nog inte relevant för de flesta :) Men som du antyder, BMW är före de flesta när det gäller förbrukning och speciellt om man tar hänsyn till effekten de tar ut också. Testade 118d i helgen och blev riktigt imponerad. Sen är det väl trevligt att de lägger ner enormt mycket pengar på att energieffektivisera sina motorer, det visar ju bara att de är inne på rätt spår och har koll på vad deras kunder efterfrågar, den känslan har iaf inte jag när jag ser vad Volvo lanserar för motoralternativ i sina nya bilar just nu.

Edit: Fast det här låter ju bra: http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev ... -co2/14664
Senast redigerad av 1 Christian_m, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Återigen satsar man allt på V70 och S80 jag fattar inte vad problemet är!!! Hade inte en 2.0FT varit en god idè till oss som väntar förtvivlat på att få köpa en V50 med större etanolmaskin?
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]