Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag får hålla med om de där först tusen milen av två orsaker.

Min V70 D5 2006:a som jag kör idag gick från 0.8-0.65 de första tusen milen. Den har de senaste 13 000 milen hållt sig runt 0.6 - 0.65 bl körning.

Min kollega som hade en Saab 9-3 kände av en skillnad efter de 1000 först amilen, sen vid en uppdatering av mjukvaran i styrboxen så var bilen lite seg o törstig igen. När han lämnade in den så verifierade teknikern på saab det och såg att i mjukvaran så hade den "gränsen" återställts och bilen uppträdde som om den kom ut från fabrik utan några 1000 mil, en omprrogrammering gjordes så att det ställdes om och sedan gick bilen som den skulle igen, med mer krut och mindre förbrukning. Nu snackar jag INTE om någon trimning, utan återställning av den "flaggan" i mjukvaran om att motorn var inkörd.
Igår körde jag ca 3 mil stadskörning. Sedan ToR Lund- Mölle ca 22 mil. Av detta motorväg ca 13-14 mil med farthållaren på 115 km/h. Övrig väg mellan 70 och 90 km/h. Ägg mellan fot och platta mest hela tiden förutom en kort sträcka på ca 5 km då jag körde ca 140 km/h. Utan hysterisk fartökning dock.

Hemma igen, tankade jag bilen vid samma pump som senast och det gick i 24,4 liter!
0,98/mil!!! Senast jag hade sådan förbrukning var med min tunga Chrysler Voyager 6 cyl och bensindrift och då körde jag dessutom knappast med ett ägg under foten.

Det här duger väl inte? Vad säger ni andra? Vad ska jag göra åt saken. :cry:
Någonting är inte rätt med din bil. Den förbrukningen är orimlig! Det är en 185hk diesel vi pratar om här, inte en 300hk V8.
Du kan jämföra med vår förbrukning. Har en liknande körning men med lite mera stadstrafik än dig och med en 2,4D/manuell (tillverkad i mars) och 700mil på mätaren, inga 130-140km/h mera än vid vissa omkörningar. Kollade sista två tankarna och då blir snittet kring 0,68.
Gjorde en snabbkoll med endast färddatorn vid en körning igår kväll och hade då 0,72 som snitt vid start men efter 24mil landsväg mestadels 90, men även lite 50-70 sträckor, så gick den ned till 0,68 men då ligger jag nog 10-15km/h över hastighetsbegränsning på 90-väg.
Min nuvarande V70 D5 manuell (2006:a) tankade jag idag, körde från Svalöv upp till Borås och sedan hem igen.

Upp höll jag 130 på motorvägen, sedan efter det höll jag exakt lagliga hastigheter fram till Borås och exakt lagliga hastigheter hem igen, totalt 54 mil resa, 44 av dem efter att jag tankade.

Färddatorn visar en snittförbrukning på 0,5 l/milen.
44 mil körda sen jag nollställde o tankade och Färddatorn visar att jag kommer ytterligare 101 mil (vilket iofs aldrig stämmer ändå).
Jag har ca 65%-70% kvar i tanken om man tittar på mätaren för tanken.

Skall bli intressant och se vad den kommande XC70II, D5, manuella kommer dra.
Hämtade ut min v70 i måndags o har endast kör 42mil än så länge jag snittar 0,73 o då är de 110 motorväg . o ganska mycket stadskörning så jag tycker din förbrukning e på tok för hög även för en aut .

Om jag kör 110-120 på fartH , så har jag en förbrukning på 0,64l\mil.
Om jag kör lagligt o varsamt så ligger jag 0,56 i 95km\h utan fartH.
Att det ska skilja nästan 0,4l\mil för att de är en aut är helt orimligt .
Precis återkommen från Volvoverkstaden.
Beskedet var att man ska ge alla bilar ganska exakt 1000 mil på sig innan man börjar göra några som helst justeringar.

Det var inget tvivel om att nya bilar "slits in" och fungerar bäst efter de där 1000 milen.

Tjaha, vad säger man..?
jaja... det år då oljeläckorna kommer... min har slitits in på tre ställen än så länge :))
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]