Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Christian_m skrev:När jag bytte in min bil hos Bilia Haga Norra fick jag 155.000, de har den nu till salu för 195.000, så säg att de får 185.000 för den till slut efter prut = 30.000 i marginal. Då ska man ha i åtanke att den nu stått där i 6 månader och det är inte gratis det heller. Dessutom var det lite grejor att fixa på den som de gjort vid sen de tog in den.

Som jämförelse var Upplands bil beredda att betala 135.000...

Eftermarknadsprodukter som 17" fälger etc får man inget för vid inbyte, de pengarna försvinner direkt när man köpt fälgarna, är man inte medveten om den konsekvensen och förväntar sig att få mer betalt p.g.a. fälgarna så är det bättre att sälja dem separat.

Visst ville jag ha mer för min bil men accepterar man inte inbytespriset så är det ju bara att sälja privat istället, varken Bilia eller någon annan bilfirma sysslar med välgörenhet, tyvärr är de precis som andra företag intresserade av att gå med vinst och det gör man inte om man köper in en S60 -01 med 8000 mil på mätaren för 140.000...
Nu är det så att jag fick mer än 140 för bilen.
Det är löjligt att en bil förlorar runt 80k på ett år.
För er som kan acceptera det så tycker jag synd om er.

Åklagarn i ditt fall så är det verklgien synd om dig
Användarvisningsbild
av Jensen
Men hur ska du ha det, först skriver du att du fick 100tkr, och nu skriver
du att du fått mer än 140tkr???
Varför inte inse att din bil vid ett inbyte inte är värd mer,varför inte gå in på blocket och kolla vad man begär för en S60 01.
Alltid lika sorgligt när folk inte vill inse vad ett inbytespris är, och vad ett marknadsvärde är.
Det är nog mest synd om dig ändå som inte vill acceptera verkligheten.
av Christian_m
greeeken skrev:
Christian_m skrev:När jag bytte in min bil hos Bilia Haga Norra fick jag 155.000, de har den nu till salu för 195.000, så säg att de får 185.000 för den till slut efter prut = 30.000 i marginal. Då ska man ha i åtanke att den nu stått där i 6 månader och det är inte gratis det heller. Dessutom var det lite grejor att fixa på den som de gjort vid sen de tog in den.

Som jämförelse var Upplands bil beredda att betala 135.000...

Eftermarknadsprodukter som 17" fälger etc får man inget för vid inbyte, de pengarna försvinner direkt när man köpt fälgarna, är man inte medveten om den konsekvensen och förväntar sig att få mer betalt p.g.a. fälgarna så är det bättre att sälja dem separat.

Visst ville jag ha mer för min bil men accepterar man inte inbytespriset så är det ju bara att sälja privat istället, varken Bilia eller någon annan bilfirma sysslar med välgörenhet, tyvärr är de precis som andra företag intresserade av att gå med vinst och det gör man inte om man köper in en S60 -01 med 8000 mil på mätaren för 140.000...
Nu är det så att jag fick mer än 140 för bilen.
Det är löjligt att en bil förlorar runt 80k på ett år.
För er som kan acceptera det så tycker jag synd om er.

Åklagarn i ditt fall så är det verklgien synd om dig
Klart du kan få mer än 140 för bilen, men inte hos Bilia, det var därför jag skrev att om man inte accepterar bilhandlarnas inbytespriser så får man sälja privat, vilket jag antar att du gjort, för mer än 140 får då inte hos en handlare för en S60 -01 såvida handlaren inte är helt dum i huvudet.

Jag tycker mest synd om dig som inte förstår skillnaden i handlarnas inbytespriser och priset när bilen står i hallen. Har du köpt bilen för 180.000 för ett år sen så har de köpt in den för ca 140.000 och det ger ett värdetapp i inbytespriset på 40.000/år vilket är om inte rimligt så iaf normalt. Har du å andra sidan köpt bilen privat för 180.000 för ett år sen så är det ju du som gjort en dålig affär redan när du köpt bilen och då har du bara dig själv att skylla.

Hur man än vrider och vänder på det så har du orimliga förväntningar på hur en bilaffär fungerar ekonomiskt, och den typen av affär du verkar vilja göra, dvs köpa hos firma och sen ha bilen ett år och sen byta in den igen är den absolut sämsta affär man kan göra, för då betalar du bilhandlarens vinst på samma bil två gånger. Dels första gången när du köper bilen för 40k mer än va de själva betalt, och dels andra gången när du säljer den till dem för 40k mindre än va de kommer att begära till nästa kund.

80 k är inte rimligt för ett års ägande men det är den konsekvensen det blir om man byter in hos en handlare, det vet alla. Det är därför väldigt få gör den typen av affär.
av åklagarn
greeeken skrev:Åklagarn i ditt fall så är det verklgien synd om dig
ä bli inte tjurig på mig bara för att du känner dig lurad :P
Användarvisningsbild
av ufriman
Jag köpte min S60 -02 170 Hk fullutrustad för 142.000:- hos en volvo handlare som rullat 5200 mil, i Juli, det tyckte jag var ett bra pris då.

Sedan tror jag inte att jag får merän 110-120 till sommaren -06

Då kostar bilen inte merän 1500:- i Månaden som är en normal värdeminskning på en relativ ny bil..
Användarvisningsbild
av henka35
Jag köpte min V70 2.4 170 förra sommaren för 240 kkr (nypris 340 kkr). Då hade den gått 4000 mil, idag 5500 mil. Nu under hösten har jag räknat på en ny V70.
Då skulle jag få 170 kkr i inbyte mot en ny. Detta skulle ge mig en värdeminskning på 70 kkr. Men handlaren skulle lägga bilen på ca 200 kkr i hallen, sa han åt mig. Från nypris räknat så bilens värde halverats på precis 3 år i trafik.
Sånt är livet, men jag väntar istället på nästa generation V70. Ingen idé att byta bort bilen.

/Henrik
av NCR
henka35 skrev: Sånt är livet, men jag väntar istället på nästa generation V70. Ingen idé att byta bort bilen.

/Henrik
Jag tänker likadant, fast en sak är säker, jag tänker INTE köpa nya v70 förrän efter nåt år på marknaden så alla (de flesta i alla fall) barnsjukdomar är borta.
av åklagarn
greeeken skrev:
åklagarn skrev:synd, inte bror duktig som startade tråden heller?.........
Hmm?
:D jag hör inget :D
av åklagarn
ville bara påminna lite
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

Är det vänstra drivaxeln du inte f&arin[…]