Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Quadro skrev:Hej! Jag har en kanske lite annorlunda fråga.

Jag har tappat ner några (3-4st) en-kronor i växellådan och undrar nu om det kan bli problem när jag kör, jag vill ju inte ha en raserad växellåda.

"Påsen" runt spaken var sönder, en glipa var där och när jag skulle ta ut mynten i facket framför åkte de rakt ner i växellådan. Jag är lite orolig för att de ska åka ner i några kugghjul eller nåt...ngn som kan säga ngt lugnande?

Mvh
Johan

ps jag kör en volvo 850 se 2.5 årsm.1995

oj, nu blir jag allvarligt orolig för sakers tillstånd. Var det gamla eller nya kungen på mynten :wink:

/marcus
Georg skrev:Om man tappar ner mynt i växellådan är det ingen fara.
Det blir bara växelmynt av det hela

En som vet...

PS Nu blir jag väl utvisad för dåliga skämt, men jag tar risken DS
Den var skitbra om nu skit är bra!

För att få upp mynten kan du prova sätta en smal böjlig slang på dammsugaren eller om du ser dem men inte får ner fingrarna sätta nån kladdig massa typ tuggummi, dubbelhäftande tejp eller barnens lek-lera längst fram på en smal träpinne och fiska upp dem. Annars kan du låta dem vara för de har nog kommit mellan golvmattan och golvet. På så sätt får bilskrotnissen som kommer ta hand om bilen vad det lider en extra skrotningspremie. Jag köpte en gammal 240 taxi för en massa år sedan och jag fick nästan tillbaks halva köpeskillingen då jag öppnade mattorna. Samma på brorsans 745 som vi bytte inredning, plockade ur mattorna.mm. Det är nog rätt vanligt med borttappade saker i bilar som letar sig in under mattorna. Tror inte de gör någon skada i ditt fall då de omöjligen kan hamna inuti växellådan eftersom den inte sitter direkt under spaken utan är länkad med vajer framåt till lådan. Möjligen kan de hamna så de stör växelrörelsen i spaken men inte troligt. :-)-)

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]